 |
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BN
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 16:35, 02 Gru 2005 Temat postu: Nowy terminal :)....taras bez szyby! :D |
|
|
Pozwole sobie zamiescic artykul z gazety "Biznes Śląski"
Cytat: | Terminal razy dwa
Data: 2005-11-14
Autor: Jarosław Orzeł
Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach rusza z kolejną rozbudową
Rozpoczęły się już prace związane z uzbrajaniem terenu pod nową część terminalu. Po wykonaniu trzech kolejnych etapów inwestycji terminal będzie mógł obsługiwać rocznie nawet do 3,5 mln pasażerów (obecnie górna granica to 1,6 mln) i będzie spełniał wymogi układu z Schengen. Pasażerowie będą odprawiani z 35, a nie jak dotąd z 17 stanowisk. Inwestycja miała rozpoczać się już pół roku temu, jednak cztery miliony zł przyznane na nią z budżetu "zniknęły" gdzieś w gąszczu biurokracji. Sprawa była prawdziwą zmorą Marka Mutke, prezesa Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
Dopiero w sierpniu tego roku komisja finansów publicznych przekazała pieniądze do komisji infrastruktury, skąd może je bezpośrednio otrzymać. Jeszcze w tym roku na uzbrojenie terenu i przygotowanie projektu budowy GTL chce wydać 8 mln zł.
Rozbudowa jest konieczna ze względu na imponujące tempo wzrostu natężenia ruchu pasażerskiego w regionalnym porcie. W roku 2003 z transportu lotniczego skorzystało 259 tys. osób, rok później 622 tys., a w najbliższą środę, 16 listopada, władze GTL powitają milionowego w tym roku pasażera.
Rozbudowa nowego terminalu ma w nabrać tempa na wiosnę 2006 r. Plany zakładają, że do maja 2006 r. będzie już gotowy parter, na którym znajdzie miejsce nowa hala odpraw, a do maja 2007 dwa piętra przeznaczone na działalność komercyjną - sklepy, restauracja itp.
Schengen, No Schengen
Największym wyzwaniem dla projektantów nowego terminalu było dostosowanie go do wymogów przepisów unijnych. Od października 2007 r. obowiązywać będzie opracowany w Schengen system bezpieczeństwa SIS. Lotnisko musi zostać przystosowane do jego wymogów. Zasady unijne wymagają m.in. nie tylko specjalnego pomieszczenia dla obsługi ruchu tranzytowego, ale też np. dla osób deportowanych czy takich, którym odmówiono wjazdu do RP. - Zdarza się też, że ktoś prosi o azyl. Na decyzję może czekać nawet kilka dni. W tym czasie powinien przebywać w pomieszczeniu, które nie ma charakteru aresztu - mówi Krystian Kaizerbrecht. Kaizerbrecht Investment od 1993 przygotowuje projekty kolejnych etapów rozbudowy pyrzowickiego portu.
Po rozbudowie terminal będzie też dzielił się na dwie zasadnicze części - Schengen i No Schengen. W tej pierwszej będą odprawiani pasażerowie, którzy podróżują w granicach Unii Europejskiej, w drugiej ci, którzy opuszczaja jej granice. Obie części terminalu musza zostać wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa, jednak kontrola będzie bardziej szczegółowa w tej drugiej.
Terminal musi być nie tylko funkcjonalny, ale też dostosowany do przepisów celnych, sanitarnych przeciwpożarowych. - Nierzadko zdarza się, że te przepisy są ze sobą sprzeczne - opowiada Kaizerbrecht. Dodaje, że projektowanie terminalu wymagało nie tylko dokładnego wczytania się w setki stron unijnych dyrektyw, ale też konsultacji ze służbami celnymi i pracownikami portu. - Okazało się np., że dobrze jest, kiedy pasażerowie podchodzący do odprawy celnej poruszają się na dłuższym odcinku. Celnicy mogą dzięki temu już z daleka, po zachowaniu, rozpoznać osoby, które np. jadą na cudzy paszport, co - wbrew pozorom - jest dość powszechną w Polsce praktyką - mówi architekt.
Taras bez szyby
Budowa nowej części terminalu będzie się dzielić na kilka podstawowych etapów. Pierwszy z nich, który właśnie się zaczął, to uzbrojenie terenu, nowa stacja trafo, parking na 500 samochodów i oczyszczalnia ścieków. Kolejnym etapem będzie budowa parteru, a potem dwóch wyższych kondygnacji budynku terminalu. W nowym budynku znajdzie się też taras dla osób odprowadzających. Do tej pory działa jedynie taras obudowany specjalną szybą. Z jednej strony szyba eliminowała konieczność dozoru podróżnych (nie da się wyrzucić niczego na płytę lotniska), z drugiej chroniła ich przed powiewem z dysz silników samolotów, które kiedys kołowały właśnie na silnikach. Dziś są holowane przez specjalne samochody, nie ma więc już zagrożenia dla osób obserwujących je z otwartego tarasu.
Nowy budynek będzie miał 23 metry wysokości. Dzięki niemu powierzchnia terminalu powiększy się z 7600 do 15 700 mkw. Według Kaizerbrechta o tempie wzrostu katowickiego portu może świadczyć historia, którą przeżył w nocy w roku 1993. Mimo że było już dawno po godzinach ruchu, nagle na lotnisku pojawił się duży samolot wojskowy. Lotnik, który z niego wysiadł, podszedł do architekta i spytał o telefon, tłumacząc, że w samolocie zepsuła się łączność. Żołnierze lecieli po serce do przeszczepu. - Na całym lotnisku był wtedy tylko jeden numer telefonu. W dzień używany przez dyrektora portu, w nocy przełączany na portiernię. Pamiętam, ile musieliśmy się nabiegać, żeby znaleźć klucz od portierni i zadzwonić - opowiada Kaizerbrecht. Dopiero kilka lat później w terminalu pojawiły się budki telefoniczne.
Sukces, zamiast likwidacji
Historia lotniska w Pyrzowicach sięga lat 30. Wojskowe lotnisko, które tu powstało w czasie II wojny światowej, należało do Luftwaffe. Przez kilka lat trwały tu prace nad pierwszym na świecie odrzutowcem. Po wojnie obiekt przejęło wojsko radzieckie, a w 1966 r. polskie. W tym czasie lotnisko podzieliło się na część wojskową (Mierzęcice) i cywilną (Pyrzowice). W stanie wojennym zamknięto wszystkie regionalne porty lotnicze i przylatywały tu jedynie konwoje z budżetowymi pieniędzmi dla Śląska. W latach 90. pojawił się pomysł likwidacji lotniska, na szczęście ówczesny wojewoda Wojciech Czech nie pozwolił na to. Powstało Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze i port zaczął się rozwijać w tempie, którego nie spodziewali się nawet jego założyciele. Do jego sukcesu przyczyniły się, między innymi, tzw. tanie linie lotnicze, które upowszechniły samolot jako środek transportu.
Nowy terminal będzie mógł obsługiwać co roku nawet 3,5 mln pasażerów. Budowa nowego terminalu ma się zakończyć w 2007 roku i kosztować 56 mln zł. 44 mln lotnisko otrzyma z funduszu Schengen |
Czyli tak jak kazdy z nas marzyl, taras bedzie bez szyby Tylko teraz kwestia tego jak bedzie zlokalizowany
BTW. Moze ktos ma fotki z rozbudowy, to by mozna zrobic tutaj taki dziennik rozbudowy KTW
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKT
|
Wysłany: Pią 16:41, 02 Gru 2005 Temat postu: |
|
|
GTL- Grupa Totalnych Lamusów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BN
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 16:42, 02 Gru 2005 Temat postu: |
|
|
Hehe Dlaczego ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKT
|
Wysłany: Pią 16:45, 02 Gru 2005 Temat postu: |
|
|
BN napisał: | Hehe Dlaczego ? |
Wiesz dlaczego. Mówiłem ci ostatnio.
Może troche zły skrót ale w sumie to wszystko z jednego wiadra
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BN
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 16:46, 02 Gru 2005 Temat postu: |
|
|
Zrobi sie rewolucje
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piotrek
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKT
|
Wysłany: Pią 16:52, 02 Gru 2005 Temat postu: |
|
|
No trzeba będzie ale to tak totalnie OT.
Co do planów budowy to jak będzie tak jak piszą to super sprawa. Co do pushbacka to wcale w 100% nie jest stosowany i nadal niekiedy samoloty dmuchają ale zapach nafty to przecież perfumy dla większości z nas
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BN
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 17:08, 02 Gru 2005 Temat postu: |
|
|
No wlasnie, wole zapach nafty niz ten smrodek w tarasie za szybka
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|