|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
radian
Dołączył: 26 Kwi 2006
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Śro 12:00, 11 Paź 2006 Temat postu: GW - sezon ogórkowy czy jak? |
|
|
No i patrzcie...
[link widoczny dla zalogowanych]
Wieże Mariackiego jak dwa wbite w ziemię szpikulce. Rynek jak wielki, wypełniony ludźmi-mrówkami kwadrat. No i te kolory Wawelu. Czerwień, złoto, zieleń - emocjonuje się Anna Zając, 27-letnia krakowianka, której samolot przed wylądowaniem miesiąc temu na lotnisku w Balicach zatoczył wielkie koło nad zabytkowym centrum miasta. Anna przyleciała do Krakowa z Londynu linią easyJet, której maszyny dosyć często kołują nad dachami średniowiecznych kamienic w poszukiwaniu dogodnej drogi na podejście do lądowania. Ale to nie tylko domena brytyjskiego przewoźnika. Na spacerujących po Rynku przechodniów coraz częściej rzucają cień wielkie boeingi czy airbusy wielu innych linii, jak LOT, Germanwings, Alitalia czy Ryanair. Nad centrum Krakowa, przez które nie prowadzą przecież żadne powietrzne szlaki, potrafi przelecieć dziennie nawet kilka samolotów. - To zupełna nowość. Dawniej widać było wyłącznie małe maszyny. Teraz co chwilę jakiś pasażerski olbrzym - dziwi się kelnerka restauracji Loża przy Rynku Głównym.
Ścina, krzywi czy podziwia?
Skąd tak wiele odrzutowców nad centrum? - W ciągu dwóch lat ruch nad miastem wzrósł czterokrotnie i to nie koniec. Czasem samolot musi przelecieć nad innymi niż zwykle dzielnicami, ale w ramach istniejących przepisów - zapewnia Piotr Pietrzak, rzecznik prasowy Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Jego zdaniem tego rodzaju manewry są absolutnie bezpieczne i nie zagrażają ani ludziom, ani zabytkom. - Może się wydawać, że samolot leci nisko. Ale żaden pilot nie ryzykuje zejścia poniżej ustalonego pułapu - ocenia rzecznik Balic.
Z informacji zebranych przez "Gazetę" wynika, że lądujący za Krakowem piloci odrzutowców coraz częściej kierowani są przez kontrolerów lotu na wolne przestrzenie nad miastem. - Przepisowo mają robić kółko nad północnymi osiedlami Krakowa i lądować od wschodu. Ale w przypadku opóźnień zdarza się im "ściąć" trasę w celu nadrobienia kilku drogocennych minut. W przypadku tanich linii nawet tyle jest bezcenne. Celuje w tym easyJet - mówi pragnący zachować anonimowość pracownik lotniska. - "Ścinanie" słyszę głównie w soboty rano, kiedy budzi mnie ryk lecącego łukiem boeinga. Może pilotom podoba się Kraków z góry? - pyta 26-letni Szymon, mieszkaniec Kazimierza.
Witold Filus, wieloletni pilot transatlantyckich maszyn LOT-u, wybucha śmiechem, kiedy pytam o "krajobrazowe" pobudki, jakimi mieliby się sugerować piloci. - Do głowy mi nie przyszło, żeby decydować się na przelot nad miastem z powodu jego urody. Lot pasażerski to zbyt wielka odpowiedzialność dla pilota - mówi stanowczo. Odrzuca też sugestie, jakoby piloci mieli sami wybierać przelot nad Wawelem zamiast nad polami czy łąkami. - Wiem, że pasażerów bardzo to ekscytuje, ale w tej branży nic nie dzieje się przypadkowo. Samolot jest cały czas na radarach, leci precyzyjnie ustaloną drogą powietrzną, a kieruje nim z wieży kontroler lotu - opowiada Filus. Przyznaje jednak, że "może się zdarzyć, że z jakichś powodów wieża wskaże pilotowi lekko skrzywioną trajektorię lotu".
Bo to korki są
Problem lecących nad Krakowem odrzutowców jest i tak mały w porównaniu do innych miast świata. Nad Londynem czy Nowym Jorkiem przelatuje średnio jeden samolot na minutę (co prawda znacznie wyżej niż przepisowe 1500 m), a regularnym zjawiskiem nad Paryżem, Hongkongiem czy Tokio są powietrzne korki, w których krążą spóźnione samoloty.
- Chorwackie lotnisko w Splicie położone jest w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego Trogiru, toteż maszyny lądują tam dosłownie o włos od wież bezcennej katedry. Więc to nie tak, że pilot lubi okrążać wieżę Eiffla czy Westminster. Ostatnio przez dobre pół godziny patrzyłem z góry na zabytki Rzymu, bo na lotnisku Ciampino ogłoszono alarm bombowy - mówi Piotr Pietrzak.
Artur Burak, rzecznik Państwowego Przedsiębiorstwa "Porty Lotnicze" w Warszawie: - Lotniska korkują się głównie od 7 do 9 rano i pod wieczór. Krakowianie powinni zdać sobie sprawę, że ich miasto staje się bardzo popularnym punktem na lotniczej mapie świata. Zapewniam, że wszystko jest pod kontrolą.
Jak się czyta komentarze do tego artykułu, to ręce opadają. A już szczególnie rozbawiła mnie sugestia, jakoby kontrolerzy ruchu lotniczego brali łapówki za umożliwienie "podejścia nad miastem" hahahah
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
HG
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 507
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 12:07, 11 Paź 2006 Temat postu: Re: GW - sezon ogórkowy czy jak? |
|
|
radian napisał: |
Jak się czyta komentarze do tego artykułu, to ręce opadają. A już szczególnie rozbawiła mnie sugestia, jakoby kontrolerzy ruchu lotniczego brali łapówki za umożliwienie "podejścia nad miastem" hahahah |
stawki aktualizowane na bierzaco i podawane w ATISie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stoarn
Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 918
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA/EPGD/LSGG
|
Wysłany: Śro 16:05, 11 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
A mnie się podoba to kołowanie nad miastem:)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Joe_Doe
Dołączył: 16 Cze 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Marex
Dołączył: 24 Gru 2005
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 9:28, 14 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
z mojej perspektywy jest ok...
lubię będąc w centrum popatrzeć na stalowego /duralowego/ ptaka...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciek_wadowice
Dołączył: 04 Kwi 2006
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWAdowice
|
Wysłany: Sob 11:39, 14 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
dokladnie, w wielu miastach tak jest i nic nie zapowiada zmian
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
krecik01
Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Nowy Sącz/Krk
|
Wysłany: Sob 16:36, 14 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Z racji tego, ze studiuje teraz w Krk, kilka dni w tygoniu mieszkam w Krakowie. Potwierdzam, ze maszyny róznych linii śmigają nad rynkiem bardzo nisko. Widok jest bardzo fajny i wielu ludzi (nie tylko spoterów) z zaciekawieniem, spoglada w góre ...
BTW. ... a wieczorową porą, nad Nową Hutą przelatują bardzo nisko rózne ptaszki... Widok tych swiatel, odgłos silnikow robi wrazenie ...
... Nawet mojej dziewczynie zaczelo sie to podobac i coraz czesciej pomaga mi wypatrywac samoloty na niebie ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
radian
Dołączył: 26 Kwi 2006
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Sob 19:46, 14 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Cóż, prawda jest taka, że samolotów nad miastem będzie coraz więcej.
Przeważająca liczba operacji to starty/lądowania na kierunku 25, a linia podejścia końcowego przebiega przez północną część miasta. Większość przylotów to przyloty z zachodu; często z płd.-zachodu. Trzeba więc delikwenta jakoś przeprowadzić nad miastem i umieścić "na prostej". Nie ma na to wyjścia!
Robienie z tego sensacji to zupełnie niepotrzeba "prowokacja" (modne słowo) Piloci to nie kamikaze i wiedzą, co robią - nikt nie łamie anten na dachach i nie zrywa kominów! Część mieszkańców jest naprawdę przewrażliwiona, czego bezpośrednim skutkiem jest wprowadzony niedawno zakaz podejść z widocznością od 22.00 do 06.00, który tak naprawdę chyba niewiele daje, jeśli chodzi o hałas.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciek_wadowice
Dołączył: 04 Kwi 2006
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWAdowice
|
Wysłany: Sob 21:18, 14 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
ludzie nie sa przyzwyczajeni i wiecej oni robia halasu niz cale te samoloty.
Czas bedzie plynal a samoloty nad miastem wtopia sie w otoczenie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zyku
Dołączył: 21 Sie 2006
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pon 12:44, 06 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
radian napisał: | Przeważająca liczba operacji to starty/lądowania na kierunku 25, a linia podejścia końcowego przebiega przez północną część miasta. Większość przylotów to przyloty z zachodu; często z płd.-zachodu. Trzeba więc delikwenta jakoś przeprowadzić nad miastem i umieścić "na prostej". |
Witam
Mam pytanie odnośnie właśnie przelotów nad częścią miasta północno wschodnią, a dokładnie Nową Hutą. Które rejsy są tam kierowane? Rzecz w tym, że bardzo ładnie widać z dachów (taki zamiennik górki) przelatujące samoloty, tylko ciężko wystawać tam cały dzień licząc, że coś przeleci. Gdyby można się było wesprzeć w jakiś sposób rozkładem lotów - to jużbyło by coś
pozdrawiam
zyku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 12:54, 06 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
To jak akurat kontrolerowi pasuje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maciek P
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków EPKK | 3 NM NE to SKAVI
|
Wysłany: Śro 20:58, 08 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
zyku napisał: |
Mam pytanie odnośnie właśnie przelotów nad częścią miasta północno wschodnią, a dokładnie Nową Hutą. Które rejsy są tam kierowane? |
Ja mieszkam na przeciwnej miedzy ale w rejon np. Batowic kierowanych jest większość samolotów które lądują w/g ILSa. Tak jak napisał Atco dużo zależy od kontrolera, ruchu w powietrzu, pogody.
Nad Hutą napewno nie zobaczysz nic gdy wszyscy lądują na 07 lub podchodzą z widocznością na 25.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zyku
Dołączył: 21 Sie 2006
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 22:08, 08 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Maciek P napisał: | Ja mieszkam na przeciwnej miedzy ale w rejon np. Batowic kierowanych jest większość samolotów które lądują w/g ILSa. |
Dzisiaj wszedłem na dach i zrobiłem sobie małą próbę. Był Lot i British, tyle że robiły większe kółeczko i leciały troszkę dalej, ale i tak było nieźle. Żałuję że wczoraj nie miałem aparatu pod ręką, bo akurat leciał pięknie niziutko nad blokami Mi 8.
pozdrawiam
zyku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|