|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Pią 14:56, 09 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Danny napisał: | Roznica wagi miedzy nowoczesnymi stopami a kompozytem jest bardzo mala wbrew Twoim wyobrazeniom. Polecam lekture:
[link widoczny dla zalogowanych] |
To bardzo ciekawe co piszesz, skoro jest taka mala roznica to dlaczego Airbus nagle do swojego koronnego samolotu uzywa kompozytow zamiast dobrze wyprobowanego aluminium? Dlaczego Boeing zamiast stopow aluminium uzywa kopozytow? Moze nie jestem ekspertem, izynierie materialowa mialem przez 2 semestry ale to co piszesz nie dosc ze jest OT to jeszcze brzmi irracjonalnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Danny
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EIDW
|
Wysłany: Pią 15:02, 09 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Oprocz wagi sa jeszcze inne aspekty jak koszty produckyjne, koszty utrzymania, napraw itd. Airbus jak juz pisalem uzywa kompozytow od 25 lat stopniowo swiekszajac ich udzial w calosci samolotu. Roznica zdan miedzy A i B sprowadza sie to tego jaki % kompozytow jest na dzisiaj optymalny i na jakis czesciach samolotu oplaca sie go stosowac. I nie jest to zaden OT bo wlasnie z zastosowania kompozytow wynikly problemy o ktorych jest ten watek.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Danny
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EIDW
|
Wysłany: Pią 17:13, 09 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Kolejny artykul - w porownaniu do poprzednich nowoscia jest przyznanie przez Bair'a, ze 787 jest znacznie ciezszy niz zakladano:
[link widoczny dla zalogowanych]
"While Bair admitted the 787 is still about 2.5 percent over its target weight, he said that target includes an extra safety margin beyond what's needed to meet the fuel-efficiency promises made to airlines"
Tylko, ze w ulotce:
[link widoczny dla zalogowanych]
zmniejszono juz o 4 tys lb max ladownosc w porownaniu z ulotka z wrzesnia 2005.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jasio85
Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Pią 18:24, 09 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Problemem jest to ze, samolot trzeba sprzedać zanim się go zbuduje...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pią 19:22, 09 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Danny napisał: | ale nie jest to rewolucja tylko kolejny krok na drodze zapoczatkowanej dwadziescia kilka lat temu przez Airbusa. |
To jest bzdura tygodnia [tekst usunięty, w związku z jego obraźliwym charakterem - bardzo proszę unikać tego typu retoryki bo będę kasował całe posty].
A tak na marginesie klopotow 787 i ze tak duzo uzyli kompozytow to poczekajmy jak to wyjdzie - jak Boeing pokpil sprawe i samolot bedzie do bani to bedziemy tylko tu podziwiac twoje prorocze prognozy.
Cytat: | Problemem jest to ze, samolot trzeba sprzedać zanim się go zbuduje |
Nie jest problem dla 787 ktory sprzedaje sie lepiej niz jakikolwiek inny samolot w historii lotnictwa jeszcze przed wejsciem do uzytku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ojcie_c
Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KPHL/EPRZ
|
Wysłany: Sob 1:39, 10 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Gabec napisał: |
taaaa.... i obecnie mamy pelno kompozytowych samolotów |
Owszem - w GA od drugiej polowy lat osiemdziesiatych kompozyty rzadza, ze o szybowcach, samolotach wojskowych i business jetach nie wspomne. Zadnej ironii do tego nie trzeba, wystarczy wyjrzec troche poza podworko z brama o napisie Boeing.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Sob 9:26, 10 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
ojcie_c napisał: | Gabec napisał: |
taaaa.... i obecnie mamy pelno kompozytowych samolotów |
Owszem - w GA od drugiej polowy lat osiemdziesiatych kompozyty rzadza, ze o szybowcach, samolotach wojskowych i business jetach nie wspomne. Zadnej ironii do tego nie trzeba, wystarczy wyjrzec troche poza podworko z brama o napisie Boeing. | i w porownaniu do B787 taki A300 ma... ile kompozytów, bo zapomnialem ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ojcie_c
Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KPHL/EPRZ
|
Wysłany: Sob 12:53, 10 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Gabec napisał: | i w porownaniu do B787 taki A300 ma... ile kompozytów, bo zapomnialem ? |
Nie mowilem o A300.
787 bedzie mial 50% kompozytowej struktury.
Obecnie istnieja samoloty, ktore sa wykonane w 90 - 95% z kompozytow. To mialem na mysli.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
barfi
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 340
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Radom, EPRA, EPRP
|
Wysłany: Sob 14:27, 10 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
ojcie_c napisał: |
Nie mowilem o A300.
787 bedzie mial 50% kompozytowej struktury.
Obecnie istnieja samoloty, ktore sa wykonane w 90 - 95% z kompozytow. To mialem na mysli. |
Tyle, że nie są to duże samoloty pasażerskie. Z kompozytów najwięcej jest robionych tzw. ultralight aircraft. Także dużo samolotów turystycznych jest z kompozytów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
barfi
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 340
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Radom, EPRA, EPRP
|
Wysłany: Nie 12:48, 11 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Tak na marginesie tej dyskusji. Struktura A380 w większości składa się nie z kompozytów jak mylnie się mówi. Airbus zastosował tu specjalny materiał zwany GLARE.
[link widoczny dla zalogowanych]
Polecam artykuł, w którym dokładnie jest wyjaśnione, jakie ma zasługi każdy z producentów w wykorzystaniu kompozytów w swoich samolotach.
[link widoczny dla zalogowanych]
Z tekstu jasno wynika, że B787 będzie pierwszym dużym samolotem, w którym zastosowano na taką skalę kompozyty.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez barfi dnia Nie 13:17, 11 Cze 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Nie 13:05, 11 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Danny napisał: |
Na marginesie kompozyty pierwszy raz wykorzystano w samolotach cywilnych w A300 pod koniec lat 70-tych.
|
Danny, zwracam honor, rzeczywiście masz racje. Airbus juz w polowie lat '80 wprowadzil do produkcji A310 z kompozytowym ogonem. Linie AA mogłoby się wypowiedzieć szerzej na ten temat.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marcinj
Moderator
Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 13:37, 11 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
barfi napisał: |
Polecam artykuł, w którym dokładnie jest wyjaśnione, jakie ma zasługi każdy z producentów w wykorzystaniu kompozytów w swoich samolotach.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
sorry, ale wiarygodność tego źródła w kwestiach związanych z airbusem jest podobna jak onegdaj gazety 'prawda' w sprawach polityki usa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
barfi
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 340
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Radom, EPRA, EPRP
|
Wysłany: Nie 13:46, 11 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
marcinj napisał: | barfi napisał: |
Polecam artykuł, w którym dokładnie jest wyjaśnione, jakie ma zasługi każdy z producentów w wykorzystaniu kompozytów w swoich samolotach.
[link widoczny dla zalogowanych]
|
sorry, ale wiarygodność tego źródła w kwestiach związanych z airbusem jest podobna jak onegdaj gazety 'prawda' w sprawach polityki usa. |
Jakieś szczegóły, dlaczego tak sądzisz??
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Nie 20:23, 11 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Danny napisał: | Jest to wiarygodny artykul z powaznej gazety. Fakty o pekaniu kadluba itp potwierdzili czlonkowie zarzadu Boeinga.
Dzisiaj pisza o tym rowniez tutaj:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Podsumowujac to co sie ukazalo pozwolilem sobie przedstawic(za zgoda WuMike) pare cytatow z:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | "We're not a bit concerned about it. All the other work we have done has proven we know how to do these," Bair said. "We are confident we are on track for first flight on schedule and entry into service on schedule."...
...The one-piece fuselage piece that was scrapped — about 20 feet in diameter and 33 feet long — was the ninth prototype section fabricated, and made in mid-April. The previous eight were fine...
...As an experiment with Boeing to try to improve durability, Janicki had changed the resin mix in the composite material it used to make the mandrel that failed...
..."It didn't work," said John Janicki, company vice president and co-founder. "We probably stuck our neck out a little too far."...
...Bair said Boeing will go back to the former resin mix, which had produced "very good and very consistent" results, and will make the two replacement barrels on a Janicki mandrel with that proven formula...
..."We're completely confident we've got the processes we need in order to put this airplane into production," Bair said...
..."On the one that failed, we learned some stuff and made modifications. Now they are bullet-proof," said Janicki.
"I'm not seeing any kind of panic [at Boeing]," he said. "You can't do development work and not run into problems. But there are no fundamental problems."...
...While Bair admitted the 787 is still about 2.5 percent over its target weight, he said that target includes an extra safety margin beyond what's needed to meet the fuel-efficiency promises made to airlines... |
Danny napisał: | Roznica wagi miedzy nowoczesnymi stopami a kompozytem jest bardzo mala wbrew Twoim wyobrazeniom. Polecam lekture:
[link widoczny dla zalogowanych] |
Po pierwsze szanowny kolego artykul ktory polecasz nie traktuje o kompozytach z ktorych jest zbudowany B787 a o GLARE - laminacie z którego powstał A380.
Tu ciekawostka: GLARE nie mialo być uzywane do budowy A350.
www.airbus.com napisał: | This has resulted in an unprecedented 60 per cent of the A350 airframe being made from weight-saving composite materials such as carbon fibre reinforced plastic (CFRP) and aluminium lithium alloys. |
Tu mała uwaga, w skład 60% wchodzą nie tylko kompozyty ale takze stopy aluminium które zreszta przewazają
Jesli nawet uwazasz ze mozna porownac GLARE i to co uzywa Boeing, to czy Twoim zdaniem róznica 15-30% jest nieistotna? - ciekawy pogląd.
Z jednym natomiast się z Tobą zgodzę, otóż kompozyty to nie tylko cieńsze ściany(mniejsza waga) ale także niższe koszty eksploatacji, napraw.
Bylby wdzieczny gdyby ktoś w chwili wolnego czasu poszukał czegoś wiecej na temat kompozytów które używa Boeing do budowy B787 - z góry dziękuje.[/quote]
Ale nie popadajmy w zbytni huraoptymizm. Ja generalnie w lotnictwie wole konserwatyzm i dlatego z lekkim dystansem podchodze do wszelkich nowinek chocby w stylu tych wlasnie kompozytow. Mam nadzieje ze wnioski z katastrofy A300 linii AA nad NYC zostały wyciągnięte i pęd do maksymalizacji zysków producentów jak i linii lotniczych nie przysloni tego co najwazniejsze - bezpieczenstwa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bedrzich
Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: OTBD
|
Wysłany: Nie 21:44, 11 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Gabec napisał: | [
Z jednym natomiast się z Tobą zgodzę, otóż kompozyty to nie tylko cieńsze ściany(mniejsza waga) ale także niższe koszty eksploatacji, napraw |
Jeśli można wtrącić - właśnie co do mniejszych kosztów napraw mam największe wątpliwości. Dosyć istotną cechą kompozytów, przynajmniej tych z którymi miałem do czynienia była duża wytrzymałość i elastyczność elementów z nich wykonanych, z drugiej strony - względnie mała wytrzymałość na zdarzenia powiedzmy "nielotne" jak uderzenia na ziemi z np. osprzętem lotniskowym - elementy często rozwarstwiały się czy pękały od względnie małych sił. Szczególnie pęknięcia w kompozytach są groźne bo często słabo widoczne i trudno wykrywalne. W samolocie metalowym nawet spore uszkodzenia jak wgniecenia w efekcie pochłaniają większą część jeśli nie całość energii uderzenia i pod tym względem metal jest dosyć "przewidywalny", a także - w miarę łatwy do naprawy. Przykładem tego o czy piszę są chociażby strefy kontrolowanego zgniotu w... samochodach. W kompozytach jest inaczej i z pewnością jest to spory problem do rozwiązania, a wymagania technologiczne dotyczące napraw kompozytów są sporo wyższe.
Niewątpliwie ostatnimi laty dokonał się duży postęp w technologii wytwarzania kompozytów i z uwagą śledzę postęp prac przy 787.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|