|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
emelyn
Dołączył: 03 Lis 2005
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 14:14, 31 Mar 2006 Temat postu: Air Polonia |
|
|
Air Polonia się nie poddaje, chce przywrócenia koncesji
Urząd Lotnictwa Cywilnego słusznie cofnął koncesję lotniczą przewoźnikowi Air Polonia - orzekł w piątek sąd. Linie nie zasługują na koncesję na usługi lotnicze. Nie mają certyfikatu bezpieczeństwa i są w fatalnej kondycji finansowej - zawyrokował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (WSA).
Kłopoty taniej linii Air Polonia zaczęły się dwa lata temu. W grudniu 2004 r. spółka była już zmuszona poinformować Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), że zawiesza loty i wszczyna postępowanie upadłościowe. Kilka dni później zawiadomiła, że zwraca dwa leasingowane samoloty właścicielowi i prosi ULC o zawieszenie tzw. AOC - certyfikatu bezpiecznego wykonywania usług lotniczych, bez którego niemożliwe jest uzyskanie koncesji na tego typu działalność.
Owe koncesje Air Polonia miała dwie, dotyczące przewozów regularnych i nieregularnych, obie wydane na 20 lat. Obie obwarowano klauzulą, że mogą być w każdej chwili cofnięte, jeśli spółka przestanie spełniać liczne warunki ich wydania. Najważniejszym z nich było posiadanie certyfikatu AOC, a poza tym - dysponowanie co najmniej 1 samolotem dla przewozów nieregularnych i 2 dla regularnych oraz coroczne przedstawianie sprawozdań finansowych.
ULC zgodził się zawiesić certyfikat AOC do 30 czerwca zeszłego roku. Do tego czasu spółka miała znaleźć inwestora. 1 lipca ULC poprosił Air Polonię o przedstawienie dokumentów finansowych, spółka odpowiedział, że nie może tego zrobić natychmiast. Jeszcze tego samego dnia ULC cofnął jej obie koncesje, w lipcu zabrał ostatecznie AOC, a w sierpniu podtrzymał decyzję o cofnięciu koncesji.
Tymi decyzjami o koncesjach zajął się w piątek WSA. Air Polonia twierdzi, że wydano je z naruszeniem prawa - i formalnego, bo jakoby nie można cofnąć dwóch koncesji jedną decyzją, i materialnego, bo ULC dał jej za mało czasu na poprawę kondycji finansowej.
WSA jednak nie miał wątpliwości - koncesje cofnięto słusznie, Air Polonia nie miała ani AOC, ani pracowników dbających o bezpieczeństwo, ani pieniędzy, ani nawet samolotów. Czas, jaki dostała na znalezienie inwestora, też był zdaniem sądu wystarczający.
Air Polonia może zaskarżyć ten wyrok do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Spółka istnieje w szczątkowej formie, nie prowadzi działalności - w jej kasie brakowało pieniędzy nawet na przeprowadzenie upadłości.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
eu01
Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 625
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 13:53, 01 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Wczoraj historia ta o grożbie 'zmartwychwstania' brzmiała wręcz nieprawdopodobnie, dziś (1 kwietnia) czyta ją się z dużo większym zrozumieniem. Do sprawy proponuję powrócić 1 listopada, a teraz dajmy może Nieświętej Pamięci Nieboszczykowi trochę spokoju.
PS. Pamiętając również nie tak odległe poronienie GetJeta (i przy bacznej obserwacji obecnej sytuacji na rynku lotniczym) życzę Wam i sobie, aby 'kariery' Air Polonii żadne inne firmy powtarzać nie musiały.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Witek
Administrator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1333
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Skąd: Poznań
|
Wysłany: Nie 13:20, 02 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego cofnął Air Polonii koncesje lotnicze, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę spółki. Te pierwsze w Polsce tanie linie lotnicze pozostawiły 40 mln zł długów i 60 tys. pasażerów z wykupionymi biletami. Air Polonia uzyskała w 2003 r. koncesje na 20 lat, wydane na podstawie prawa lotniczego. Zezwalały na regularny i nieregularny przewóz pasażerów, poczty i towarów w ruchu krajowym i międzynarodowym. Firma miała przedstawiać roczne sprawozdania finansowe, mieć ważny certyfikat AOC o zdolności do wykonywania lotów i dysponować co najmniej dwoma samolotami na przewozy regularne oraz jednym na nieregularne. Ale już 7 grudnia 2004 r. powiadomiła ULC o zawieszeniu wszystkich lotów. Wszczęła postępowanie upadłościowe, zwróciła wypożyczone samoloty i wniosła o zawieszenie certyfikatu do znalezienia nowego inwestora.
Ten do dziś się nie znalazł, postępowanie upadłościowe zostało umorzone, bo spółka wycofała wniosek, a sprawa trafiła do prokuratury. Również prezes ULC zawiesił ważność certyfikatu AOC i obie koncesje. Przez kilka następnych miesięcy spółka nieustająco informowała o rozmowach z nowym inwestorem. Prezes ULC nie doczekał się ani ich finalizacji, ani sprawozdań finansowych, których zażądał. W lipcu i sierpniu 2005 r. cofnął więc obie koncesje. Wskazał na bardzo złą kondycję finansową firmy i niespełnienie warunków wymaganych przez polskie prawo lotnicze oraz europejskie rozporządzenie 2407/92 EWG.
Od grudnia 2004 r. Air Polonia nie działa, nie ma żadnych samolotów, cofnięto jej certyfikat. Nie ma też żadnych widoków na zmianę tego stanu. Broniła się do ostatniej chwili przed utratą koncesji, ponieważ wraz z tym upada ostatnia szansa na znalezienie inwestora, wznowienie działalności i spłatę długów. Nie obroniła się jednak. Sąd oddalił jej skargę i uznał decyzje prezesa ULC za prawidłowe. Z rozporządzenia 2407/92 EWG wynika, że ważność licencji lotniczej jest zależna od posiadania certyfikatu AOC. Tu został on najpierw zawieszony, a następnie cofnięty. Nie zostały też spełnione inne wymogi prawa lotniczego.
źródło - Rzeczpospolita |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|