|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KubaN
Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk EPGD
|
Wysłany: Nie 10:17, 02 Kwi 2006 Temat postu: AirTrafficControl |
|
|
Witam, mam pytanie co do wyrażeń stosowanych podczas rozmów "samolot-ATC"
1) Co to znaczy "Echo on board"
2) Dlaczego ATC podaje częstotliwość 127.27 a nie 127.275?
3) Od czego zależy litera w info pogodowej np. "This is Gdansk information, foxtrot (...)"
Tych pytań napewno się jeszcze uzbiera bo coraz więcej słucham
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spotter
Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: GDN
|
Wysłany: Nie 11:20, 02 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Na 1 i 3 juz Ci odpowiedzialem.
Co do czestotliwosci - nawet nie zwrocilem na to uwagi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabik
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KORD/EPKK
|
Wysłany: Nie 13:55, 02 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Odstep miedzy kanalami w zakresie 118-136 MHz wynosi 25kHz czyli 0.025MHz. I w zwiazku z tym ze czestotliwosc o ktora pytasz wynosi 127.275 to automatycznie wiadomo ze po podaniu czestotliwosci 127.27 pilot zastroi na 127.275. Dla przykladu czestoty w kolejnosci kanalow : 127.225 , 127.250 , 127.275 ,127.300 - czyli 127.22 , 127.25 , 127.27 i 127.3 .I podaje sie tak ze wzgledu na mniejsza liczbe wyrazow (one two seven decimal two seven) co ma znaczenie przy zlych warunkach gdy R/S schodzi ponizej 2/1.
Chyba nie namieszalem , co?
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
banan
Dołączył: 02 Paź 2005
Posty: 84
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Puszczykowo
|
Wysłany: Nie 16:33, 02 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Spotter napisał: | Na 1 i 3 juz Ci odpowiedzialem.
|
A nam tez odpowiesz ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BN
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 17:21, 02 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Gabik napisał: | Odstep miedzy kanalami w zakresie 118-136 MHz wynosi 25kHz czyli 0.025MHz. I w zwiazku z tym ze czestotliwosc o ktora pytasz wynosi 127.275 to automatycznie wiadomo ze po podaniu czestotliwosci 127.27 pilot zastroi na 127.275. Dla przykladu czestoty w kolejnosci kanalow : 127.225 , 127.250 , 127.275 ,127.300 - czyli 127.22 , 127.25 , 127.27 i 127.3 .I podaje sie tak ze wzgledu na mniejsza liczbe wyrazow (one two seven decimal two seven) co ma znaczenie przy zlych warunkach gdy R/S schodzi ponizej 2/1.
Chyba nie namieszalem , co?
Pozdrawiam |
Tak tylko ze od 1 stycznia w Polsce obowiazuje podawanie trzech cyfr po przecinku. Zasada taka obowiazuje w Europie od chyba jesli dobrze pamietam listopada '05 natomiast u nas miala wejsc od wlasnie 1.01.2006. Powiem szczerze ze czesc kontrolerow podaje trzy cyfry po przecinku, a czesc nie Pewnie stare nawyki
Cytat: |
1) Co to znaczy "Echo on board"
3) Od czego zależy litera w info pogodowej np. "This is Gdansk information, foxtrot (...)" |
ad. 1 Tzn ze pilot zapoznal sie z informacja atis ktora nosi nazwe w tym przypadku E - Echo czyli - echo na pokladzie
ad. 2 Zalezy od tego zeby sie nie mieszalo. Np. o godz 1000Z byla informacja Alfa, a nastepnie o 1015Z juz jest nowy ATIS z np. super mgla to podawana jest informacja Bravo.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KuB@
Gość
|
Wysłany: Pon 7:38, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Pozwole sobie dopisac pare zdan na temat pytania numer 3 u samej gory.
Otoz litera w informacji pogodowej (ATIS) zalezy jedynie od kolejnosci liter w alfabecie. Dokladniej mowiac wedle prawa, litera powinna zmieniac sie co 60 minut. Dlaczego?? Poniewaz gdy pilot pyta ATC o zgode na start, to zawsze musi podac jaka ma informacje pogodowa. Oczywiscie informacja pogodowa musi byc wlasciwa, poniewaz jezeli nie jest to ATIS powie pilotowi zeby przesluchal informacje pogodowa jeszcze raz, i dopiero spytal o zgode na start.
Np. "Cessna 1-2-3-4, with ATIS bravo requesting take-off clearance from runway **" < Cos w tym stylu
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
YoNasHek
Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 8:16, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
KuB@ napisał: | Pozwole sobie dopisac pare zdan na temat pytania numer 3 u samej gory.
Otoz litera w informacji pogodowej (ATIS) zalezy jedynie od kolejnosci liter w alfabecie. Dokladniej mowiac wedle prawa, litera powinna zmieniac sie co 60 minut. |
A informacja pogodowa co 30 minut, o ile w miedzyczasie nie zajdą istotne zmiany, które wpływają na operacje lotnicze. Zatem w PL w praktyce najrzadziej co 30 minut.
KuB@ napisał: | Poniewaz gdy pilot pyta ATC o zgode na start, to zawsze musi podac jaka ma informacje pogodowa. Oczywiscie informacja pogodowa musi byc wlasciwa, poniewaz jezeli nie jest to ATIS powie pilotowi zeby przesluchal informacje pogodowa jeszcze raz, i dopiero spytal o zgode na start.
Np. "Cessna 1-2-3-4, with ATIS bravo requesting take-off clearance from runway **" < Cos w tym stylu |
To jest tak strasznie amerykańskie
Jakkolwiek: ATIS nie powie pilotowi, żeby przesłuchał informację pogodową ponownie, ew. ATCO to powie...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pon 8:19, 10 Kwi 2006 Temat postu: Re: AirTrafficControl |
|
|
KubaN napisał: | Co to znaczy "Echo on board" |
Czesciej uslyszy sie to w zupelnie innej formie:
1. We have information Echo ...
2. Flight XYZ with information Echo ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 8:22, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
WIesz, że dzwonią, ale nie wiesz w któym kościele.
Litera musi się zmienić wtedy, kiedy zmienia się pogoda. Jeśli przez tydzień byłaby DOKŁADNIE taka sama aura, to ATIS zapewne mógłby pozostać bez zmian - ale za to nie dam głowy.
Nie czas jest tu istotny, tylko zmiany pogody.
Jeżeli pogoda się zmieniał, to nie ATIS, tylko kontroler o tym powie pilotowi. BTW jak jest za oknem to pilot widzi sam, znacznie istotniejsza jest informachja z ATIS zanim PRZYLECI się na lotnisko.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pon 9:02, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Kuba ma racje. W USA ATIS jest zmieniana praktycznie co godzine ze wzgledu na godzinny update pogodowy. Moze byc zmieniana czesciej niz godzine jak warunki tego dyktuja. Atco, widac ze pilotem to ty nie jestes, ATIS jest rownie wazna przy starcie - takie rzeczy jak sila i kierunek wiatru, ustawienie wysokosciomierza (altimeter setting) i uzycie pasow startowych nie sa czyms co pilot moze latwo "za oknem" zobaczyc.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 9:04, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Zgoda. Ale Bogiem a prawdą nawet nie słuchając ATISu wystartuje z właściwym ciśnieniem i z właściwego pasa, a wiatr na 100% dostanie przy zgodzie na start.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jasio85
Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Pon 9:56, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Tak tylko Atis często informuje również np. o utrudnieniach ruchowych na Lotnisku, Jkan np. Zamkniete drogi kołowania itp, teoretycznie to wszystko piłot powinien już wiedzieć z Notamów, ale zawsze dobrze jeak jest przypomnienie bo wtedy łatwiej uniknąć błędów.
Cytat: | Zgoda. Ale Bogiem a prawdą nawet nie słuchając ATISu wystartuje z właściwym ciśnieniem i z właściwego pasa, a wiatr na 100% dostanie przy zgodzie na start. |
Pozaty m rozchodzi się o to zeby kontroler wiedział jakie informacje posiada pilot. Pilot potwierzdzając że usłyszał tą a tą depesze Atis, daje znać kontrolerowi że te informacje przyjał, co stanowi bazę do dalszej komunikacji. Gdy jest duży ruch kontroler często odsyła na częstotliwość ATIS, żeby nie blokować częstotliwości np.informacjami o tym ze sa ptaki itp.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spotter
Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: GDN
|
Wysłany: Pon 10:22, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Atco napisał: | WIesz, że dzwonią, ale nie wiesz w któym kościele.
Litera musi się zmienić wtedy, kiedy zmienia się pogoda. Jeśli przez tydzień byłaby DOKŁADNIE taka sama aura, to ATIS zapewne mógłby pozostać bez zmian - ale za to nie dam głowy.
Nie czas jest tu istotny, tylko zmiany pogody.
Jeżeli pogoda się zmieniał, to nie ATIS, tylko kontroler o tym powie pilotowi. BTW jak jest za oknem to pilot widzi sam, znacznie istotniejsza jest informachja z ATIS zanim PRZYLECI się na lotnisko. |
I tu sie z Toba niezgodze. Sporo spedzam czasu na lotnisku i jak juz jestem, to zazwyczaj dluzej niz 1h. I sluchajac sobie ATC mozna sie wiele dowiedziec. ATIS faktycznie zmienia sie co jakis czas, bo czesto slysze, jak piloci proszac o zgode na lot mowia np. E on board, zas konktroler mowi, ze aktualnie F, ale niczym sie nie rozni.
ATIS jest rowniez wazny przy odlocie, bo jak to juz zostalo wspomniane, informuje nie tylko o pogodzie, ale o ew. ruchu, zbytniej aktywnosci ptakow itp.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 10:30, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Mówi, ze niczym ISTOTNYM się nie różni. Zmiana temp. punktu rosy o jeden stopień wymaga nowgo ATISu, ale nie ma sensu, żeby pilot go całego wysłuchiwał.
Info o ptakach: zgoda. O ruchu: nie.
ATIS ma przede wszystkim odciążyć kontrolera, ale przecież jeśli nie będzie a ATISie informacji o ptakach, to kontroler nie pominie milczeniem stada wron na podejściu!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
YoNasHek
Dołączył: 30 Gru 2005
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 11:38, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Atco napisał: | WIesz, że dzwonią, ale nie wiesz w któym kościele.
Litera musi się zmienić wtedy, kiedy zmienia się pogoda. Jeśli przez tydzień byłaby DOKŁADNIE taka sama aura, to ATIS zapewne mógłby pozostać bez zmian - ale za to nie dam głowy. |
No i nie dawaj:
Co 30 minut musi zmienić się ATIS, jeśli w międzyczasie nie było innych zmian pogody, pisałem to.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|