Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Chetni na miejsce Baltony.

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marcin747




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 320
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 17:22, 25 Wrz 2006    Temat postu: Chetni na miejsce Baltony.

Bój o powierzchnie do wynajęcia na polskich lotniskach!
Rozpoczyna się bój o sklepy wolnocłowe i restauracje, które znajdą się na polskich lotniskach. Według nieoficjalnych informacji, które zdobyła Rzeczpospolita chce nimi zarządzać firma należąca do francuskiej Aelii, która jest obecna na 16 lotniskach we Francji i Wielkiej Brytanii. Mówi się, że trwają negocjacje pomiędzy spółką córką Aelii a Przedsiębiorstwem Państwowym Porty Lotnicze (PPL), które dotyczą możliwości przekazania tej spółce zarządzania powierzchniami handlowymi i gastronomicznymi na warszawskim Okęciu. Należąca do Aelii firma jest również zainteresowana pozostałymi polskimi lotniskami. Nieznane są jeszcze warunki finansowe umowy, którą obecnie negocjują Francuzi i właściciel polskich lotnisk. PPL zarządza trzema portami w Polsce - w Warszawie, Rzeszowie i Zielonej Górze. W pozostałych posiada tylko udziały.

Chętni na miejsce Baltony

- Przedstawiciele Aelii podczas rozmów na temat warunków wynajmu sklepów na polskich lotniskach powołują się na negocjacje toczone z PPL - powiedział nam menedżer jednej z firm, która ma sklepy na terenie polskich portów. Rzecznik PPL nie chce wypowiadać się w tej kwestii, podobnie jak Aelia.

Francuska firma dostrzegła potencjał handlowy polskich lotnisk, kojarzących się obecnie głównie ze sklepami wolnocłowymi Baltony. Aelia, jeśli weszłaby do Polski, przejęłaby zarządzanie sklepami Baltony, która prowadzi największą w Polsce sieć sklepów wolnocłowych - w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu.

W ubiegłym roku co piąty pasażer wylatujący z Okęcia zrobił zakupy w sklepie Baltony. W ubiegłym roku jej dochody ze sprzedaży wyniosły ponad 101 mln zł, a zysk netto to 5,8 mln. W tym aż 78,6 proc. przychodów pochodziło ze sprzedaży wolnocłowej.

Czas na zmiany

Oprócz Baltony na polskich lotniskach działają głównie kioski, kantory, sieciowe kawiarnie. Na lotniskach widać powolne zmiany i nowi gracze zaczynają się lotniskowymi powierzchniami interesować. Tym bardziej że jest to niezły interes. - Na wynajmie powierzchni działającego obecnie terminalu numer 1 na Okęciu nasza firma zarabia kilkadziesiąt milionów złotych rocznie - mówi rzecznik PPL Artur Burak.

Powierzchnie z szansą na dobry zarobek

- Lokal na lotnisku ma olbrzymie szanse na powodzenie. Dlatego wystartowaliśmy w przetargu na punkt na Okęciu. Chcemy pojawić się także na innych lotniskach w Polsce. Jest to zdecydowanie przyszłościowy rynek - mówi Henryk Boryka, wiceprezes spółki Pijalnie Czekolady E. Wedel z Warszawy. Wiadomo, że do przetargu na lokale na Okęciu wystartowały również firmy, które nie są jeszcze obecne na polskim rynku.

Podaż nie nadąża za popytem

Podobnie wygląda sytuacja na lotniskach w innych miastach w Polsce. Zainteresowanie wynajmem powierzchni handlowych wciąż rośnie, a podaż zdecydowanie przwyższa popyt. - Wiele dużych sieciowych firm czeka wręcz w kolejce, aż najemca zwolni lokal. Chcemy wkrótce doprowadzić do ujednolicenia stawek najmu, więc część obecnych najemców może zrezygnować - mówi Kamil Kamiński, prezes krakowskiego lotniska Balice. Jednak przyznaje, że krakowskie Balice mają problem z umiejscowiem sklepów wolnocłowych. Port jest bowiem przygotowany do obsługi 1,5 mln osób rocznie, a w tym roku obsłuży dwa mln podróżnych. - Brakuje nam miejsca na obsługę pasażerów. Nie ma więc, niestety, możliwości uruchomienia nowych sklepów i restauracji - tłumaczy Kamiński.

Czy zarządy lotnisk byliby zainteresowani przekazaniem zarządzania powierzchniami oraz doborem najemców firmie zewnętrznej? 30 kwietnia 2007 roku zostanie otwarty nowy terminal portu w Katowicach. Do 13 października tego roku zainteresowani wynajmem mogą składać swoje oferty. Zainteresowanie jest znaczne. - Przeprowadziliśmy badania marketingowe, podglądaliśmy, jak to jest rozwiązane w innych portach. Wybrane zostaną te oferty, które są najlepsze z punku widzenia pasażerów i spółki - mówi Marian Rospond z firmy GTL, będącej od 15 lat zarządcą lotniska Katowice - Pyrzowice.

Źródło: Rzeczpospolita, 2006-09-10


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin