|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
simen
Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKT
|
Wysłany: Czw 17:17, 18 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
G@wron napisał: | KubaN napisał: | MTOW - maxymalna masa startowa, chodzi tu o to że on wystartuje, lecz jego konstrukcja może nieco ucierpieć. Kiedyś w GDN nalali za dużo paliwa do C0 jak na ilość pax i musieli przemyśleć sprawę czy odwołać start czy nie. |
albo mogli wysadzić paru paxów bo paliwa, raczej nie spuszczą ?? |
Włąśnie, że można spuścic paliwo. Nie jest to najlatwiejsze ale mozna. Z tego co wiem to panowie z petrolotu moga to zrobic.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spitfire
Dołączył: 08 Sty 2006
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Pią 21:03, 19 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Adams_ napisał: | O to to ... jakbym projektowal samolot to po to by mogl byc maksymalnie zaladowany, bez zadnych ograniczen. |
tez tak myslalem gdy mialem 10-12 lat..
a teraz powaznie:
Ja mam dobra rade dla wszystkich bioracych udzial w tej dyskusji:
Niech kazdy z Was przestudiuje sobie tabelki z masami MTOW MZFW, Max fuel etc i wyciagnie wnioski sam. Tak bedzie prosciej. Zamiast pisac zeby pisac. Stron tematu przybywa a nic one nie wnosza.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pią 21:35, 19 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Spitfire napisał: |
Jak nalejesz paliwo pod korek to juz nie zabierzesz tyle paxow ile jest w siedzen w samolocie |
Spokojna glowa ze zabierzesz. Moze nie bedziesz mogl wziac dodatkowego cargo ale samolot nie przekroczy MTOW. Bardzo watpie aby taki A319 byl pod tym wzgledem inny niz powiedzmy 747 czy inne samoloty.
Dla przykladu mam pod reka liczby dla 747-400 (w tysiacach funtow).
BOW: 394
Max fuel: 386
MTOW: 875
A wiec jak napelnisz paliwem ile sie da to zostaje ci 875 - 394 - 386 = 95 na ladunek. Jak masz pelny samolot - 450 pasazerow to daje ci to ponad 200 funtow na pasazera. Tyle dokladnie ile wazy statystyczny pasazer z bagazem - zgadza sie idealnie
Jest malo prawdopodobne zeby taki A319 w pelni napelniony paliwem nie mogl wypelnic wszystkich miejsc - zakladajac powiedzmy sezon letni i stosunkow lekki bagaz na pasazera. Nie mialoby sensu zbudowanie takiego samolotu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spitfire
Dołączył: 08 Sty 2006
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Sob 21:47, 20 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: |
Jest malo prawdopodobne zeby taki A319 w pelni napelniony paliwem nie mogl wypelnic wszystkich miejsc - zakladajac powiedzmy sezon letni i stosunkow lekki bagaz na pasazera. Nie mialoby sensu zbudowanie takiego samolotu. |
Przyznaje ze uczynilem za duzy skrot myslowy - chodzilo mi o zaladowanie full paxow no i bagaz na wakacje
PS. oczywiscie masz racje jezeli:
slepowron napisał: | lekki bagaz na pasazera |
i to bardzo lekki:
ja obliczylem dla 736 ze:
przy samolocie zaladowanym na MZFW mozesz dolac paliwa 13608kg zeby osiagnac MTOW, a nie max ile mozna wlac czyli ok 21000kgPodobnie jest dla reszty samolotow. Ale kazdy jest inny
simen napisał: | G@wron napisał: | KubaN napisał: | MTOW - maxymalna masa startowa, chodzi tu o to że on wystartuje, lecz jego konstrukcja może nieco ucierpieć. Kiedyś w GDN nalali za dużo paliwa do C0 jak na ilość pax i musieli przemyśleć sprawę czy odwołać start czy nie. |
albo mogli wysadzić paru paxów bo paliwa, raczej nie spuszczą ?? |
Włąśnie, że można spuścic paliwo. Nie jest to najlatwiejsze ale mozna. Z tego co wiem to panowie z petrolotu moga to zrobic. |
A z tego co ja wiem to nie mozna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 21:58, 20 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Spitfire napisał: | A z tego co ja wiem to nie mozna |
Paliwo jak najbardziej mozna spuscic do cysterny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spitfire
Dołączył: 08 Sty 2006
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Sob 22:00, 20 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
thewho napisał: | Spitfire napisał: | A z tego co ja wiem to nie mozna |
Paliwo jak najbardziej mozna spuscic do cysterny. |
nie chce sie z Wami klocic ale wg mnie nie mozna
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 22:02, 20 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Spitfire napisał: | thewho napisał: | Spitfire napisał: | A z tego co ja wiem to nie mozna |
Paliwo jak najbardziej mozna spuscic do cysterny. |
nie chce sie z Wami klocic ale wg mnie nie mozna |
Chyba kilka razy widzialem jak to bylo robione wiec przestan z takimi "argumentami"...
Poszukaj sobie DEFUELING
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bedrzich
Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: OTBD
|
Wysłany: Nie 11:07, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Widzę, że coś gdzieś komuś dzwoni ale...
Po kolei - to czy czy przy komplecie pasażerów można zalać paliwo na maksa zależy od wielu czynników, z których chyba najistotniejszym jest aktualna wersja wyposażenia samolotu z czego chyba najważniejsza jest liczba miejsc pasażerskich. Nie chcę zanudzać szczegółami dot. definicji mas stosowanych przy obliczaniu weight&balance, ale dla konkretnego przykładu A319 QA wygląda to tak:
DOW (Dry Operating Weight) - ok.40.5 -41 tony (zależy m.in. od rodzaju lotu - ile potrzeba np. cateringu czy wyposażenia dodatkowego); MZFW - 58.5 - daje to maks. ładunek użyteczny MZFW - DOW = 17.5t; MTOW= 75.5t .
Komplet pasażerów = 110 pax (w przybliżeniu) waży ok. 11 no maksymalnie 12 ton (wierzcie bądź nie, ale nawet przy wakacyjnych bagażach nie będzie to więcej - empirycznie sprawdzone!) tak więc AZFW = DOW + Payload = 41 + 12 = 53t ZFW. I teraz MTOW - AZFW = 75.5 - 53 = 22.5 zaś pojemność zb. paliwa to 21.1t tak można BEZ PROBLEMU zatankować na maksa przy komplecie pasażerów i jeszcze z tonę cargo - tutaj już raczej robi się istotna objętość bagażników.
Tak więc - da się, a wszystko zależy od aktualnych mas dla konkretnego samolotu, np. 737-500 LKA, LKB LOTu latają z MTOW= 52.8t a w pierwszym roku (chyba) było to 58.5t. Jednakże pamiętać trzeba że od MTOW zależy opłata lotniskowa, a także cena zakupu (czasem ze wzgl. na potrzebę dodatkowej certyfikacji), z pewnością rózne są też koszty eksploatacji. Tak więc jeśli linia wyliczy sobie, że obsługuje takie trasy na które nie jest potrzebny pełen zasięg przy komplecie to takie samoloty bierze.
Roztankowanie (defueling) - również jest bezproblemowe, czasem tylko jakieś anse ma... firma paliwowa, a np na Okęciu swego czasu była tylko jedna cysterna do tego, jako że zgodnie z przepisami raz spuszczonego paliwa z samolotu NIE wolno zatankować ponownie (woda, zanieczyszczenia itd)!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
gaugan
Dołączył: 10 Kwi 2006
Posty: 164
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Las Kabatas
|
Wysłany: Nie 11:11, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
mozna na ziemi spuscic paliwo praktycznie w kazdym samolocie, a bezdyskusyjnie w A320 czy 37
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Nie 11:35, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
bedrzich napisał: |
Roztankowanie (defueling) - również jest bezproblemowe, czasem tylko jakieś anse ma... firma paliwowa, a np na Okęciu swego czasu była tylko jedna cysterna do tego, jako że zgodnie z przepisami raz spuszczonego paliwa z samolotu NIE wolno zatankować ponownie (woda, zanieczyszczenia itd)! |
Skoro nie mozna ponownie zatankowac, to co się z takim paliwem robi?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bedrzich
Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: OTBD
|
Wysłany: Nie 11:38, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Gabec napisał: | Skoro nie mozna ponownie zatankowac, to co się z takim paliwem robi? |
A to juz pytanie do "nafciarzy"....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
777_forever
Dołączył: 13 Lis 2005
Posty: 193
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 13:30, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Gabec napisał: | Skoro nie mozna ponownie zatankowac, to co się z takim paliwem robi? |
Są specjalne 'fuel dump zones' gdzie się wyrzuca paliwo.
M.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Nie 13:36, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
777_forever napisał: | Gabec napisał: | Skoro nie mozna ponownie zatankowac, to co się z takim paliwem robi? |
Są specjalne 'fuel dump zones' gdzie się wyrzuca paliwo.
M. |
chyba sie nie do końca rozumiemy. w tej chwili jest mowa o wypompowywaniu paliwa z samolotu stojącego na ziemi a jeśli on stoi na ziemi to jak ma je niby zrzucać w "fuel dump zones" ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 14:05, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Jezeli mowimy o oszczednosciach o ktorych kolega wspomnial przy obliczaniu oplat lotniskowych (zaleznych od MTOW) to ciekawe rozwiazania ma Ryanair - otoz w zaleznosci od tego jaki jest booking do danego lotu samolot moze byc certyfikowany na jedna z mas 66990, 69990 lub 74999 (MTOW). W praktyce wyglada to tak, samolot ktory wczoraj przylecial z MTOW 66990 wykonuje dzisiaj rejs z MTOW 74999
Wpisow co do MTOW przed kazdym lotem dokonuja mechanicy Ryan'a. Nie wiem jak to jest rozwiazane prawnie bo swiadectwie rejestracji statku jest przeciez wpisana jedna masa podana przez producenta.
Co do paliwa spuszczonego z samolotu to mozna je ponownie uzyc ale dopiero po ponownym badaniu (co trwa i kosztuje).
Pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 18:59, 21 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
FAA ma standartowa wage pasazera z bagazem ktora trzeba uzywac w obliczeniach. Osobne liczby sa na zime i lato. Na zime kaza dodawac okolo 10 KG na pasazera.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|