Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dlaczego kapitan samolotu siedzi z lewej strony?
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Pią 13:23, 14 Lip 2006    Temat postu:

wegi napisał:
1. Nie Joystick tylko sidestack.

Nie sidestack tylko sidestick Smile
Cytat:
3. Wszędzie lata się tak samo (bzdura ze w USA siedzą po prawej)

No fakt ze z tymi stanami to sie wyglupilem, ale cos mi sie obilo o uszy ze gdzies jest taka roznica (albo byla), ale ze nic na ten temat znalesc nie moge to sie wycofuje Smile

A inna sprawa ze w zadnych polskich przepisach nie znalazlem okreslenia po ktorej stronie ma siedziec dowodca statku powietrzenego wiec to chyba musi byc sprawa umowna a nie wynikajaca z jakis realnych przeslanek (bezpieczenstwo, widocznosc na kregu itp.). W niektorych samolotach to ktory fotel jest "wazniejszy" sugeruje uklad przyrzadow .
pzdr


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wegi
Moderator



Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPBY

PostWysłany: Pią 15:18, 14 Lip 2006    Temat postu:

Z tym kręgiem to już jest totalna bzdura. Dostaną polecenie wykonania prawego kręgu to zamienią się ze sobą żeby CPT miał lepszy widok? Bzdura. Poza tym tak samo krąg czy visuala może robić f/o.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
psotter




Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 16:52, 14 Lip 2006    Temat postu:

Dominik, nie myśl kategoriami przestrzeni kontrolowanej i współczesnej załogi nafaszerowanego elektroniką odrzutowca...

Zastanawiamy się skąd wzięła się tradycja (bo obecnie nie ma chyba żadnego sensownego uzasadnienia) sadzania kapitana po lewej stronie. Były czasy, kiedy nie było kontrolerów, betonowy pas na lotnisku komunikacyjnym był luksusem, a podział obowiązków między kapitana i "drugiego pilota" był zupełnie inny niż dzisiaj (liczy się FP/NFP, a nie kto jest kapitanem).

Wtedy latało się tylko z widocznością, a przyjętym po dziś dzisiejszy przepisem jest wykonanie _lewego_ kręgu nadlotniskowego, jeśli nie nakazano (z ziemii) inaczej. To natomiast wynikało z tego, że przy samolocie sterowanym drążkiem (nie wolantem), koordynacja w lewym zakręcie jest dla pilota naturalniejsza (a kabiny były projektowane pod praworęcznych pilotów).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Luck89




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: <UL980 i UN191> <USTIL>

PostWysłany: Pią 19:30, 14 Lip 2006    Temat postu:

Moze nawet siedziec na fotelu po srodku, w koncu gdzies musi. A co do luków bagażowych to moga byc wzdledy konstrukcyjne po której stronie sie znajduje.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lookas




Dołączył: 25 Gru 2005
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPSW

PostWysłany: Pią 19:53, 14 Lip 2006    Temat postu:

Spotter napisał:
Tez mnie to nurtuje. Ja slyszalem bardziej wytlumaczenie zaciegniete z wiary:"...siedzi po prawicy ojca swego...", czyli wynika, ze wazniejszy jest po lewej. Ale zwroc tez uwage, ze w smiglowcach jest na odwrot - pilot zawsze siada po prawej stronie!!!


W smigłowcach pilot siedzi po stronie łopaty nacierającej cztyli w MI-2 z prawej bo patrząc od góry wirnik kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ale w takim R-22 pilot siedzi z prawej bo wirnik obraca się przeciwnie o ruchu wskazówek zegara. Ma to związek z różnicami kątów natarcia i siły wytwarzanej przez łopatę nacierająca i wracającą w locie poziomym. (tak mniej więcej)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 20:08, 14 Lip 2006    Temat postu:

Musieli wybrac - prawa lub lewa strone - kto rzucil monete i wypadla lew strona. Laughing Laughing

A skoro w samochodach (oprocz Bryt.) kierowca siedzi po lewej stronie wiec chyba to nic dziwnego Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
vodmor




Dołączył: 08 Kwi 2006
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 20:51, 14 Lip 2006    Temat postu:

Moze cpt siedzi po lewej, bo z lewej strony się wsiada. A wsiada sie z lewej strony podobno dlatego, że konia się dosiada z lewej (tak czytałem kiedyś w jakimś lotniczym pisemku) Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bmp




Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 413
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKT / Dąbrowa Górnicza

PostWysłany: Pią 21:18, 14 Lip 2006    Temat postu:

Moim zdaniem jest to kwestia tylko i wyłącznie przyjętego zwyczaju. Tak samo jak ma to miejsce z ruchem samochodów. Nie wiadomo dokładnie dlaczego mamy ruch prawostrony, lub lewostronny.
Wydaje mi się, że jakiś konstruktor samolotów oblatywał swoją maszynę siedząc właśnie na lewym fotelu i tak już się przyjęło.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
protz




Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 21:50, 14 Lip 2006    Temat postu:

bmp napisał:
Moim zdaniem jest to kwestia tylko i wyłącznie przyjętego zwyczaju. Tak samo jak ma to miejsce z ruchem samochodów. Nie wiadomo dokładnie dlaczego mamy ruch prawostrony, lub lewostronny.


Wiadomo:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
S3vSt3R




Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 3:17, 17 Lip 2006    Temat postu: Siedzi po lewej bo wiekszosc stewek jest praworecznych

I wszystko jasne

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piopil




Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWR/WRO

PostWysłany: Pon 9:44, 17 Lip 2006    Temat postu:

Wracając do głownego wątku, kiedyś znalazłem takie tłumaczenie.
We wczesnych dla lotnictwa latach do nawigacji najczęściej używano charakterystycznych elementów o przebiegu liniowym tj. drogi, linie kolejowe z założeniem (aby uniknąć czołówki), że samolot leci mając je po swojej lewej stronie. Po wprowadzeniu załogi wieloosobowej, kapitan i tak zazwyczaj był jedynym dobrze wyszkolonym pilotem, zajął więc lewy fotel aby móc poprawnie nawigować No i tak już zostało.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Roberth




Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 11:47, 26 Lip 2006    Temat postu:

W smigłowcach pilot siedzi po stronie łopaty nacierającej cztyli w MI-2 z prawej bo patrząc od góry wirnik kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ale w takim R-22 pilot siedzi z prawej bo wirnik obraca się przeciwnie o ruchu wskazówek zegara.

Dorabiasz teorię do praktyki. Strona, po której siedzi pilot w śmigłowcu wynika z zupełnie innych przesłanek.
Śmigłowce francuskie (większość) mają wirniki "prawoobrotowe" a pilot siedzi z prawej strony.
W EC130, będącym następcą AS 350 miejsce pilota zostało przeniesione na lewą stronę aby... pasażer wsiadający do śmigłowca nie musiał przechodzić nad dźwignia skoku ogólnego.
Pozycja pilota wynika z tradycji. Rosjanie posadzili pilota po tej samej stronie co w samolocie. Amerykanie zaś uznali, że prawa strona jest lepsza z punktu widzenia ergonomii. Tak już zostało do dzisiaj. Reszta świata wzoruje się na jednych bądź drugich.

Ma to związek z różnicami kątów natarcia i siły wytwarzanej przez łopatę nacierająca i wracającą w locie poziomym.

Jaki widzisz związek?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wegi
Moderator



Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPBY

PostWysłany: Śro 12:28, 26 Lip 2006    Temat postu:

Czyli sugerujesz, że Amyrykański cpt siedzi po prawej stronie [']?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Roberth




Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 14:00, 26 Lip 2006    Temat postu:

Nie problem w narodowości pilota tylko w rodowodzie śmigłowca. Amerykański kapitan w Mi-26 będzie siedział po lewej, tak jak i polski, rosyjski, niemiecki itd. Jeśli ci sami piloci zasiądą za sterami np. A109 to ujrzymy ich po prawej stronie. Mówimy tu oczywiście o śmigłowcach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jachub




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa-Wyględów

PostWysłany: Śro 14:24, 26 Lip 2006    Temat postu:

Ciekawy temat Very Happy Na tej stronie znalazłem wyjaśnienie [link widoczny dla zalogowanych] (jak zjedziecie trochę na dół jest akapit "What about aircraft?")

P.S. Jeśli chodzi o samochody, to zauważcie taką ciekawostkę. W ruchu prawostronnym, pierwszeństwo obowiązuje z prawej, natomiast gdy wjeżdżasz na rondo, pierwszeństwo robi się z lewej. Z kolei w ruchu lewostronnym pierwszeństwo zawsze jest z lewej, także na rondzie.
Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin