|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek_ql
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Pią 13:23, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
wegi napisał: | 1. Nie Joystick tylko sidestack.
|
Nie sidestack tylko sidestick
Cytat: | 3. Wszędzie lata się tak samo (bzdura ze w USA siedzą po prawej) |
No fakt ze z tymi stanami to sie wyglupilem, ale cos mi sie obilo o uszy ze gdzies jest taka roznica (albo byla), ale ze nic na ten temat znalesc nie moge to sie wycofuje
A inna sprawa ze w zadnych polskich przepisach nie znalazlem okreslenia po ktorej stronie ma siedziec dowodca statku powietrzenego wiec to chyba musi byc sprawa umowna a nie wynikajaca z jakis realnych przeslanek (bezpieczenstwo, widocznosc na kregu itp.). W niektorych samolotach to ktory fotel jest "wazniejszy" sugeruje uklad przyrzadow .
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wegi
Moderator
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Pią 15:18, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Z tym kręgiem to już jest totalna bzdura. Dostaną polecenie wykonania prawego kręgu to zamienią się ze sobą żeby CPT miał lepszy widok? Bzdura. Poza tym tak samo krąg czy visuala może robić f/o.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
psotter
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 16:52, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Dominik, nie myśl kategoriami przestrzeni kontrolowanej i współczesnej załogi nafaszerowanego elektroniką odrzutowca...
Zastanawiamy się skąd wzięła się tradycja (bo obecnie nie ma chyba żadnego sensownego uzasadnienia) sadzania kapitana po lewej stronie. Były czasy, kiedy nie było kontrolerów, betonowy pas na lotnisku komunikacyjnym był luksusem, a podział obowiązków między kapitana i "drugiego pilota" był zupełnie inny niż dzisiaj (liczy się FP/NFP, a nie kto jest kapitanem).
Wtedy latało się tylko z widocznością, a przyjętym po dziś dzisiejszy przepisem jest wykonanie _lewego_ kręgu nadlotniskowego, jeśli nie nakazano (z ziemii) inaczej. To natomiast wynikało z tego, że przy samolocie sterowanym drążkiem (nie wolantem), koordynacja w lewym zakręcie jest dla pilota naturalniejsza (a kabiny były projektowane pod praworęcznych pilotów).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Luck89
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: <UL980 i UN191> <USTIL>
|
Wysłany: Pią 19:30, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Moze nawet siedziec na fotelu po srodku, w koncu gdzies musi. A co do luków bagażowych to moga byc wzdledy konstrukcyjne po której stronie sie znajduje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lookas
Dołączył: 25 Gru 2005
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPSW
|
Wysłany: Pią 19:53, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Spotter napisał: | Tez mnie to nurtuje. Ja slyszalem bardziej wytlumaczenie zaciegniete z wiary:"...siedzi po prawicy ojca swego...", czyli wynika, ze wazniejszy jest po lewej. Ale zwroc tez uwage, ze w smiglowcach jest na odwrot - pilot zawsze siada po prawej stronie!!! |
W smigłowcach pilot siedzi po stronie łopaty nacierającej cztyli w MI-2 z prawej bo patrząc od góry wirnik kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ale w takim R-22 pilot siedzi z prawej bo wirnik obraca się przeciwnie o ruchu wskazówek zegara. Ma to związek z różnicami kątów natarcia i siły wytwarzanej przez łopatę nacierająca i wracającą w locie poziomym. (tak mniej więcej)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pią 20:08, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Musieli wybrac - prawa lub lewa strone - kto rzucil monete i wypadla lew strona.
A skoro w samochodach (oprocz Bryt.) kierowca siedzi po lewej stronie wiec chyba to nic dziwnego
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
vodmor
Dołączył: 08 Kwi 2006
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 20:51, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Moze cpt siedzi po lewej, bo z lewej strony się wsiada. A wsiada sie z lewej strony podobno dlatego, że konia się dosiada z lewej (tak czytałem kiedyś w jakimś lotniczym pisemku)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bmp
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 413
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKT / Dąbrowa Górnicza
|
Wysłany: Pią 21:18, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem jest to kwestia tylko i wyłącznie przyjętego zwyczaju. Tak samo jak ma to miejsce z ruchem samochodów. Nie wiadomo dokładnie dlaczego mamy ruch prawostrony, lub lewostronny.
Wydaje mi się, że jakiś konstruktor samolotów oblatywał swoją maszynę siedząc właśnie na lewym fotelu i tak już się przyjęło.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
protz
Dołączył: 14 Gru 2005
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 21:50, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
bmp napisał: | Moim zdaniem jest to kwestia tylko i wyłącznie przyjętego zwyczaju. Tak samo jak ma to miejsce z ruchem samochodów. Nie wiadomo dokładnie dlaczego mamy ruch prawostrony, lub lewostronny.
|
Wiadomo:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
S3vSt3R
Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 3:17, 17 Lip 2006 Temat postu: Siedzi po lewej bo wiekszosc stewek jest praworecznych |
|
|
I wszystko jasne
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
piopil
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWR/WRO
|
Wysłany: Pon 9:44, 17 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Wracając do głownego wątku, kiedyś znalazłem takie tłumaczenie.
We wczesnych dla lotnictwa latach do nawigacji najczęściej używano charakterystycznych elementów o przebiegu liniowym tj. drogi, linie kolejowe z założeniem (aby uniknąć czołówki), że samolot leci mając je po swojej lewej stronie. Po wprowadzeniu załogi wieloosobowej, kapitan i tak zazwyczaj był jedynym dobrze wyszkolonym pilotem, zajął więc lewy fotel aby móc poprawnie nawigować No i tak już zostało.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Roberth
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 11:47, 26 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
W smigłowcach pilot siedzi po stronie łopaty nacierającej cztyli w MI-2 z prawej bo patrząc od góry wirnik kręci się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, ale w takim R-22 pilot siedzi z prawej bo wirnik obraca się przeciwnie o ruchu wskazówek zegara.
Dorabiasz teorię do praktyki. Strona, po której siedzi pilot w śmigłowcu wynika z zupełnie innych przesłanek.
Śmigłowce francuskie (większość) mają wirniki "prawoobrotowe" a pilot siedzi z prawej strony.
W EC130, będącym następcą AS 350 miejsce pilota zostało przeniesione na lewą stronę aby... pasażer wsiadający do śmigłowca nie musiał przechodzić nad dźwignia skoku ogólnego.
Pozycja pilota wynika z tradycji. Rosjanie posadzili pilota po tej samej stronie co w samolocie. Amerykanie zaś uznali, że prawa strona jest lepsza z punktu widzenia ergonomii. Tak już zostało do dzisiaj. Reszta świata wzoruje się na jednych bądź drugich.
Ma to związek z różnicami kątów natarcia i siły wytwarzanej przez łopatę nacierająca i wracającą w locie poziomym.
Jaki widzisz związek?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wegi
Moderator
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Śro 12:28, 26 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Czyli sugerujesz, że Amyrykański cpt siedzi po prawej stronie [']?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Roberth
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 14:00, 26 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Nie problem w narodowości pilota tylko w rodowodzie śmigłowca. Amerykański kapitan w Mi-26 będzie siedział po lewej, tak jak i polski, rosyjski, niemiecki itd. Jeśli ci sami piloci zasiądą za sterami np. A109 to ujrzymy ich po prawej stronie. Mówimy tu oczywiście o śmigłowcach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jachub
Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Warszawa-Wyględów
|
Wysłany: Śro 14:24, 26 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Ciekawy temat Na tej stronie znalazłem wyjaśnienie [link widoczny dla zalogowanych] (jak zjedziecie trochę na dół jest akapit "What about aircraft?")
P.S. Jeśli chodzi o samochody, to zauważcie taką ciekawostkę. W ruchu prawostronnym, pierwszeństwo obowiązuje z prawej, natomiast gdy wjeżdżasz na rondo, pierwszeństwo robi się z lewej. Z kolei w ruchu lewostronnym pierwszeństwo zawsze jest z lewej, także na rondzie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|