 |
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Cani
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 197
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdynia/Olsztyn/Gdańsk
|
Wysłany: Wto 12:44, 05 Gru 2006 Temat postu: Górnopłaty |
|
|
Mam pytanie to większych znawców niż ja. Patrząc na samoloty latające w liniach lotniczych, tylko AVRO, i niektóre Dorniery, to jedyne górnopłaty odrzutowe latajace w liniach lotniczych. Czemy na przykład Boeing, Airbus, Embraer nie produkuja dużych pasażerskich odrzutowych samolotów-górnopłatów. Czy konstrukcja samolotu nie pozwala takiemu rozwiązaniu? W to wątpie patrząc chociażby na ten samolot [link widoczny dla zalogowanych] .
Napiszcie mi więc dlaczego wielkie odrzutowe maszyny, to tylko dolnopłaty? Czy spowodowane jest to bardziej zaawansowaną techniką?, aerodynamiką? czym?
Greets
Cani
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
erni
Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: WROCLAW/EPWR
|
Wysłany: Wto 13:38, 05 Gru 2006 Temat postu: Re: Górnopłaty |
|
|
Cani napisał: | Mam pytanie to większych znawców niż ja. Patrząc na samoloty latające w liniach lotniczych, tylko AVRO, i niektóre Dorniery, to jedyne górnopłaty odrzutowe latajace w liniach lotniczych. Czemy na przykład Boeing, Airbus, Embraer nie produkuja dużych pasażerskich odrzutowych samolotów-górnopłatów. Czy konstrukcja samolotu nie pozwala takiemu rozwiązaniu? W to wątpie patrząc chociażby na ten samolot [link widoczny dla zalogowanych] .
Napiszcie mi więc dlaczego wielkie odrzutowe maszyny, to tylko dolnopłaty? Czy spowodowane jest to bardziej zaawansowaną techniką?, aerodynamiką? czym?
Greets
Cani  |
Ze względu na możliwośc lokowania większych zbiorników paliwa w "podbrzuszu".
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Quantas
Moderator
Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Pyrlandia
|
Wysłany: Wto 15:36, 05 Gru 2006 Temat postu: Re: Górnopłaty |
|
|
erni napisał: |
Ze względu na możliwośc lokowania większych zbiorników paliwa w "podbrzuszu". |
Pytanie które również mnie nurtuje, dzięki Cani za zadanie go tutaj.
Czy paliwo w podbrzuszu jest jedynym powodem ?
Konstrukcyjnie to chyba wielki problem nie jest patrząc choćby na to że największe transportowce to górnopłaty. Korzyścią niewątpliwą byłoby wyższe umiejscowienie silników i tym samym mniejsze ryzyko zassania czegość (vide: fisch), dla pasażerów lepiej bo lepsza widoczność.
Więc dlaczego ?
Dziękując Erniemu proszę o kolejne odpowiedzi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
k_sko
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 520
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 16:02, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Górnopłaty umożliwiają stosowanie dość niskiego podwozia co w przypadku transportowców umożliwia łatwiejszy załadynek i rozładunek towaru.
KS
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ojcie_c
Dołączył: 10 Gru 2005
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KPHL/EPRZ
|
Wysłany: Wto 16:31, 05 Gru 2006 Temat postu: Re: Górnopłaty |
|
|
Quantas napisał: |
Czy paliwo w podbrzuszu jest jedynym powodem ? |
Górnopłaty mają lepsze własności lotne podczas startu i lądowania. Dolnopłaty zaś rozwijają większe prędkości przelotowe - mogą też być bardziej "dopieszczone" pod względem aerodynamiki.
W obu przypadkach chodzi naturalnie o samoloty pasażerskie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Suhy
Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 17:56, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Z tego co wiem donopłaty są mniej podatne na boczne podmuchy wiatru przy starcie i lądowaniu. Do tego dochodzi efekt pduszki powietrznej powsającej pod nisko lecącym samolotem , a zatem zwiększenie siły nośnej i zmniejszenie prędkości przyzieminia. Ponadto niżej położone skrzydła to lżejsze podwozie, mniej podatne na uszkodzenia oraz wygodna możliwość jego umieszczenia w skrzydłach - może być umiejscowione w sporej odległości od kadłuba - większa stabilność samolotu na płycie lotniska. Lżejsze podwozie to również ekonomia - oszczędności w paliwie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 17:58, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Suhy napisał: | Ponadto niżej położone skrzydła to lżejsze podwozie, mniej podatne na uszkodzenia oraz wygodna możliwość jego umieszczenia w skrzydłach - może być umiejscowione w sporej odległości od kadłuba - większa stabilność samolotu na płycie lotniska. |
Trochę górnopłatów z podwoziem w silnikach jednak lata, chociaż pewnie więcej to podwozie waży.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Air Q
Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Katowice
|
Wysłany: Wto 18:34, 05 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Dolnopłaty zapewniają większe szanse przeżycia pasażerów w przypadku zderzenia z ziemią (zwłaszcza jeśli silniki są umieszczone pod skrzydłami), poprostu w pierwszej kolejności impet zderzenia przyjmują silniki i łamiące się skrzydłą...
Choć nie wiem czy ten argument jest brany pod uwage przy projektowaniu nowych samolotów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Dołączył: 07 Lis 2005
Posty: 480
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Pon 17:54, 11 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Air Q - ten czynnik jest również brany pod uwagę.
Jedną z podstawowych różnic obu układów jest tendencja pogłębiania ślizgu i zakrętu przez górnopłaty ze względu na przepływy powietrza spod kadłuba nad skrzydło. Górnopłaty mają z tym spory problem, o czym może świadczyć dobitnie fakt, iż B-52 podczas lądowania ustawia się pod wiatr (leci ślizgiem kierunkowym względem osi pasa) a wózki podwozia przestawiają się odpowiednio na kierunek osi pasa
Ponadto jak to już wcześniej wspomniano, dolnopłaty mają znacznie większe możliwości zwiększenia maksymalnej siły nośnej w trakcie startu i lądowania, przy jednoczesnym zachowaniu ekonomiki na prędkościach przelotowych. Ważnym czynnikiem jest też poprowadzenie przez kadłub dźwigarów skrzydeł - co jest zdecydowanie łatwiejsze do wykonania w dolnopłacie. Oczywiście w górnopłacie podwozie można by montować do kadłuba, ale w przypadku dużych samolotów pasażerskich zdecydowanie bardziej opłaca się wykonać lekkie podwozie a szerzej rozstawione (a taką możliwość dają dolnopłaty). Dochodzą też względy obsługi samolotu na ziemi (np. tankowanie czy kontrola silników). Jest znacznie więcej szczegółów niż te wspomniane w postach powyżej, i tak naprawdę wybór układu skrzydła (górno lub dolno płat) to wierzchołek góry lodowej w porównaniu z dalszymi wyborami, takimi jak: skos, wznios, wydłużenie, umiejscowienie silników, klap, lotek itp., umieszczenie zbiorników paliwa, generacja wirów i ewentualne ich wykorzystanie (np. Concorde) i wiele wiele innych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piwi
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 999
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Dąbrowa Górnicza [epkt_spotters]
|
Wysłany: Pon 18:25, 11 Gru 2006 Temat postu: Re: Górnopłaty |
|
|
Quantas napisał: | dla pasażerów lepiej bo lepsza widoczność.
Więc dlaczego ? |
Z tym się nie zgodzę. Leciałeś kiedys choćby Avro? Mniej więcej połowa samolotu to widok na raczej szerokie skrzydło i silniki. Widoczność boczna jest niemal zerowa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
psotter
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 21:42, 12 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Dla pasażerów liczy się bardzo widoczność w dół.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Wto 21:48, 12 Gru 2006 Temat postu: Re: Górnopłaty |
|
|
ojcie_c napisał: | Górnopłaty mają lepsze własności lotne podczas startu i lądowania. |
Absolutnie nie ma takich "zlotych" regul. "ground effect" mozna zaliczyc do tych "lepszych" wlasnosci i jest on duzo silniejszy przy dolnoplatach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mathy_j
Dołączył: 25 Paź 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 17:06, 14 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Pamiętajcie też, że dolnopłaty stosowane są przy transportowcach- mają dużą siłę nośną, poza tym samolot ma większą stateczność, bo śtodek ciękości znajduje się niżej w stosunku do skrzydeł.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
psotter
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 17:20, 14 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Mathy_j napisał: | Pamiętajcie też, że dolnopłaty stosowane są przy transportowcach- mają dużą siłę nośną, poza tym samolot ma większą stateczność, bo śtodek ciękości znajduje się niżej w stosunku do skrzydeł. |
Skrzydło wytwarza tę samą siłę nośną, niezależnie od umieszczenia. Istotny może być sposób przeniesienia tej siły (łatwiej położyć ciężar na skrzydle niż go powiesić pod nim).
Środek ciężkości w górnopłacie zdecydowanie będzie "niżej w stosunku do skrzydła" w układzie górnopłata. Wiem, co chciałes napisać - dolnopłaty są stateczniejsze podłużnie od górnopłatów (za to mniej stateczne poprzecznie).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KubaN
Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk EPGD
|
Wysłany: Czw 20:25, 14 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Mathy_j napisał: | Pamiętajcie też, że dolnopłaty stosowane są przy transportowcach- mają dużą siłę nośną, poza tym samolot ma większą stateczność, bo śtodek ciękości znajduje się niżej w stosunku do skrzydeł. |
Miałeś na myśli 74F i M1F ?
Bo tylko na to mi wygląda... większość cargo to górnopłaty... AN225, AN124, C5 Galaxy, C17 Globemaster, IL76, AN74 i chociażby małe C295 i AN26 to górnopłaty... także wiesz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|