Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Minister bedzie koordynowal rozwoj lotnisk
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STYRO




Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania

PostWysłany: Pią 12:56, 19 Sty 2007    Temat postu: Minister bedzie koordynowal rozwoj lotnisk

[link widoczny dla zalogowanych]

Cytat:
"PB" poznał założenia strategii dla lotnisk. Koniec z samowolką? Minister transportu chce koordynować rozwój lotnisk. Kontrowersje, które wywoła, go nie zrażają.


Resort transportu postanowił wyjść z zajmowanej dotychczas pozycji obserwatora i włączyć się w budowę krajowego rynku lotniczego. Opracował dokument o nazwie "Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych". Pierwsza w historii inicjatywa rządowa trafiła do uzgodnień międzyresortowych.

- Blisko rok pracy nad dokumentem uzmysłowił nam, że w przeciwieństwie do innych dziedzin transportu, takich jak drogi czy kolej, ministerstwo ma niewielki wpływ na przyszłość krajowej infrastruktury lotniskowej. Nie można jej pozostawić samej sobie i wyłącznie koncepcjom regionalnym. Potrzebna jest strategia dla kraju na kilkadziesiąt lat - podkreśla Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu, który ma już doświadczenie w branży (patrz CV).

Jego zdaniem, jeśli nie będzie dalekowzrocznego myślenia, popełni się wiele błędów.



- Tymczasem porty lotnicze oraz niektóre władze samorządowe przedstawiły nam wizje rozwoju najdalej na kilka lat. Chcemy to zmienić - podkreśla Eugeniusz Wróbel.

Nie ma wątpliwości, że dokument wywoła spore emocje. Zapowiada jednak, że resort będzie otwarty na konstruktywne uwagi i propozycje zarówno innych ministerstw, jak i podmiotów społecznych.



Nie było, ale będzie

Prowadzone są intensywne prace legislacyjne, które dadzą ministrowi narzędzia, by skutecznie realizować politykę państwa w tym zakresie i wypracować właściwe relacje zarówno ze spółkami zarządzającymi lotniskami, jak i z układami właścicielskimi tych spółek.

- Dotychczas wyglądała ona nie najlepiej albo - inaczej mówiąc - w ogóle nie wyglądała ze względu na brak wspomnianych narzędzi - tłumaczy minister.

Portami lotniczymi w przeważającej części zarządzają spółki prawa handlowego, które nie mają obowiązku informować ministra o planach rozwoju. Dostarczenie takich informacji zależy tylko od ich dobrej woli.

- Przygotowując program, zadaliśmy pytania zarówno zarządom spółek, jak i samorządom wojewódzkim. Odpowiedzi nas nie satysfakcjonują. Na razie jednak mam bardzo ułomne możliwości skutecznego wpływu na planowane rozwiązania, które przecież powinny tworzyć spójną infrastrukturę kraju. Jest to obecnie dodatkowo ważne także ze względu na pieniądze unijne, które rząd po raz pierwszy przeznacza na rozwój lotnisk - wyjaśnia Eugeniusz Wróbel.

Odżegnuje się od chęci manipulacji lub tłumienia aktywności czy ambicji regionalnych.

- Czasem są one niezdrowe lub wręcz wybujałe, co uwidoczniło się zwłaszcza w czasie samorządowej kampanii wyborczej. Nie chcę ingerować w wewnętrzne sprawy regionów, ale zależy mi na lepszej współpracy tam, gdzie ona szwankuje. Mam nadzieję, że ten dokument to zmieni, zwłaszcza jeżeli po konsultacjach zostanie przyjęty przez rząd - dodaje Eugeniusz Wróbel.

W programie przyjęto założenie, że w dalszej przyszłości lotniska w Polsce, tak jak w krajach starej "piętnastki", będą obsługiwać dwukrotną liczbę mieszkańców kraju, czyli około 70 mln pasażerów rocznie.

- Dlatego musimy ustalić, jak się ta liczba rozłoży na regiony i jaka jest szansa na rozwój istniejących lotnisk w perspektywie 30 lat, a ile i gdzie ich nam zabraknie - tłumaczy Eugeniusz Wróbel.
Lotnicze białe plamy

W dokumencie nie zaznaczono konkretnych lokalizacji dla portów lotniczych, lecz jedynie obszary, gdzie istnieją obecnie lub gdzie powinny się pojawić. Na niedobór cierpi kilka regionów, w tym wschodnia i północno-wschodnia część Polski, a także środkowe Wybrzeże.

W opracowaniu pojawia się także pojęcie "system lotnisk". Minister tłumaczy, że jeżeli na konkretnym obszarze będzie kilka portów rozwijających się niezależnie, ale w ramach systemu lotnisk, to nie będą konkurować ze sobą, tylko się uzupełniać, nie narażając na dodatkowe koszty. Dlatego np. Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, zarządzające lotniskiem na Okęciu, będzie budować taki system wraz z przyszłym lotniskiem w Modlinie (a być może także z innymi lotniskami na Mazowszu).
Zdaniem Eugeniusza Wróbla, lotniska muszą się także zdecydować, czy chcą obsługiwać głównie tradycyjnych przewoźników czy jedynie linie niskokosztowe.

- Od tego bowiem powinien zależeć standard, a więc także koszt obsługi w porcie. Nie dotyczy to oczywiście bezpieczeństwa, wymagania są tutaj bowiem jednakowe i nie można dla nikogo stosować taryf ulgowych - podkreśla Eugeniusz Wróbel.

Minister o LOT...

Niecierpliwie czekam na strategię naszego flagowego przewoźnika, a nie tylko kierunkowe wytyczne do strategii, które usłyszałem od obecnego p.o. prezesa. Brak tej strategii oraz brak determinacji do jej realizacji może spowodować pogłębienie kłopotów LOT. Bankructwa zdarzały się nie takim firmom.



... i Modlinie

Jeżeli LOT, Lufthansa, Air France czy ktokolwiek inny będzie chciał latać z lotniska w Modlinie, to zarządzający lotniskiem nie będzie mógł tego zabronić. Dlatego tak ważny jest system portów. To on powinien zapewnić, że z Modlina zechcą skorzystać linie niskokosztowe, zaś tradycyjne będą zmobilizowane, aby pozostać na Okęciu.



CV Eugeniusz Wróbel,wiceminister transportu

1990-1995 Wicewojewoda katowicki (nadzór m.in. nad infrastrukturą komunikacyjną i transportową

1992-2001 Założyciel i przewodniczący rady nadzorczej Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego w Katowicach (w 1994 r. GTL po przejściu bezprecedensowej procedury przejęło zarząd nad portem Lotniczym Pyrzowice. Uruchomienie lotniska praktycznie rozpoczęło proces przejmowania lotnisk przez spółki prawa handlowego i wymusiło rozpoczęcie procesu przekształceń Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze.

1995 Z jego inicjatywy uruchomiono pierwsze lotnicze połączenie regionalne na trasie Katowice - Poznań.

1996 Konsultował prace konwentu wojewodów w zakresie koncepcji rozwoju lotnisk i lotnictwa regionalnego.

1998-2001 Członek rady nadzorczej PLL LOT.

2000 Ekspert sejmowej komisji transportu i łączności jako doradca ministra transportu opracował uwagi do kolejnej wersji projektu prawa lotniczego.

Okiem zainteresowanego:Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku

W końcu ktoś pomyślał

To bardzo cenny i perspektywiczny pomysł. Długofalowa strategia rozwoju portów powinna jak najszybciej powstać. Przecież nie wiemy, co zdecydują właściciele portów nawet za kilka lat. Nie wolno też zmarnować ani centymetra infrastruktury lotniskowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście coraz większego ruchu lotniczego. Chodzi głównie o maksymalne wykorzystanie infrastruktury wojskowej. Nie wiem tylko, w jaki sposób minister zapewni sobie nadzór nad portami, by nie zawężać możliwosci ich fiansowania.


Wasze opinie?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stoarn




Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 918
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA/EPGD/LSGG

PostWysłany: Pią 16:02, 19 Sty 2007    Temat postu:

Idea dobra, bo trochę bardziej to wszystko będzie uporządkowane. Pod warunkiem tylko że minister będzie rozsądny (bywają różni ministrowie)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spotter




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: GDN

PostWysłany: Pią 16:11, 19 Sty 2007    Temat postu:

Czy ja wiem? Przeciez o to chodzi w gospodarce rynkowej, by kazdy dbal sam o siebie. Jezeli rzad sie w chrzani w rozwoj lotnisk, to moga pojsc pieniadze na bezsensowne rozwijanie czegos, co na rozwoj nie ma szans, i jednoczesne blokowanie portow, gdzie rozwoj jest gwarantowany. jak doatad nikt nie narzeka - no chyba, ze Poznan i Zielona Gora. Reszta jakos sobie radzi, z roku na rok przybywaja nowe polaczenia. Nawet Lodz i Bydgoszcz odzywaja. Natomiast Krakow przez ostatnie kilka lat sie tak rozwinal, ze nie ma co dluzej sie rozpisywac.

Jedyne czym ministerstwo powinno sie zajac, to oddzieleniem lotnisk cywilnych od wojska. Tak, zeby lotniska mogly sie rozwijac jak chca i nikt ich nie blokowal. Rowniez nalezaloby sprywatyzowac PPL, by byl calkowicie niezalezny od Panstwa.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stoarn




Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 918
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA/EPGD/LSGG

PostWysłany: Pią 16:25, 19 Sty 2007    Temat postu:

Jest społeczna gospodarka rynkowa. Tutaj priorytetem winna być wygoda pasażerów. O ile państwo nie powinno ograniczać rozwoju już istniejących lotnisk, o tyle powinno wtrącić się absolutnie w sytuację, gdy w jednym województwie kilka miejscowości równocześnie chce wybudować duże lotniska lub obok istniejącego powstaje 'zapasowe'/nadmiarowe... Tylko obawiam się że przy opracowywaniu strategii będzie się liczyło jak zwykle, kto komu co w co wkłada... Bardzo podoba mi się za to pomysł podziału ról Okęcia i Modlina...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Luck89




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: <UL980 i UN191> <USTIL>

PostWysłany: Pią 17:20, 19 Sty 2007    Temat postu:

Do tego to tylko Gosiewskiego, ma już jakieś doświadczenie Laughing co prawda w dworcach kolejowych, ale port lotniczy to taki większy dworzec.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
frik




Dołączył: 07 Wrz 2006
Posty: 420
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Pią 17:55, 19 Sty 2007    Temat postu:

Spotter napisał:
Czy ja wiem? Przeciez o to chodzi w gospodarce rynkowej, by kazdy dbal sam o siebie. Jezeli rzad sie w chrzani w rozwoj lotnisk, to moga pojsc pieniadze na bezsensowne rozwijanie czegos, co na rozwoj nie ma szans, i jednoczesne blokowanie portow, gdzie rozwoj jest gwarantowany. jak doatad nikt nie narzeka - no chyba, ze Poznan i Zielona Gora. Reszta jakos sobie radzi, z roku na rok przybywaja nowe polaczenia. Nawet Lodz i Bydgoszcz odzywaja. Natomiast Krakow przez ostatnie kilka lat sie tak rozwinal, ze nie ma co dluzej sie rozpisywac.

Jedyne czym ministerstwo powinno sie zajac, to oddzieleniem lotnisk cywilnych od wojska. Tak, zeby lotniska mogly sie rozwijac jak chca i nikt ich nie blokowal. Rowniez nalezaloby sprywatyzowac PPL, by byl calkowicie niezalezny od Panstwa.
Takie podejście jest OK, ale tylko gdy lotniska miały by byc budowane w 100% za prywatne pieniądze. Skoro państwo ma łożyc na ten cel z budżetu niebagatelne sumy, to logiczne że chce to jakoś zorganizowac, a nie tak, że co drugi powiat chce stawiac u siebie lotnisko z 2500m betonki i terminalem na 2mln PAX.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Danny




Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW

PostWysłany: Pią 17:57, 19 Sty 2007    Temat postu:

No tak, najwyzszy czas ukrocic wredne porty regionalne podbierajace pasazerow Warszawie. Rolling Eyes

Kolejny etap powrotu do PRL. Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
eu01




Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 625
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 19:14, 19 Sty 2007    Temat postu:

Danny napisał:
Kolejny etap powrotu do PRL. Twisted Evil

Czyli tak zwany PiSeReL Evil or Very Mad . A zreszta, co mnie to obchodzi. Jestem apolityczny (tak mi sie przynajmniej wydaje).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spotter




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: GDN

PostWysłany: Pią 21:24, 19 Sty 2007    Temat postu:

Frik, co z tego, ze pieniadze sa z kasy budzetowej? Ale zobacz na to tak - jezeli PPL bylby sprywatyzowany, to dla mnie moglby zarzadzac wszystkimi lotniskami w Polsce. Wtedy on sam na budowe nowych lotnisk by wykladal kase, szukal kapitalu czy szukal pomocy z kasy UE.

Ale badz co badz uwazam, ze podpiecie lotnisk pod rzad moze je polozyc. Zwroccie uwage, ze chyba tylko port w RZE jest w wiecej niz 50% nalezacy do PPL. Wiekszosc jest od niego niezalezna. I radzi sobie calkiem niezle. Naleza w wiekszosci do samorzadow. Natomiast budowanie lotnisk wszedzie mozna bardzo prosto ukrucic - bo jest to koncesjonowane. Rzad po prostu bedzie decydowac, czy gdzies nowe lotnisko moze powstac, czy nie!!! Ale na tym powinno moim zdaniem sie zakonczyc.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Stoarn




Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 918
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA/EPGD/LSGG

PostWysłany: Pią 21:52, 19 Sty 2007    Temat postu:

Przecież nie będą rozdzielali tras w stylu: nie zgadzamy się na Poznań-Dublin, bo jesteśmy z Bydgoszczy... Natomiast jakiś element porządku się na pewno przyda, żeby wszystko ładnie współgrało...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Pią 23:51, 19 Sty 2007    Temat postu:

Spotter napisał:
Zwroccie uwage, ze chyba tylko port w RZE jest w wiecej niz 50% nalezacy do PPL. Wiekszosc jest od niego niezalezna. I radzi sobie calkiem niezle.


Nie tylko RZE.
Krakow - Balice udzial PPL az 76,19%


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atco




Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 10:03, 20 Sty 2007    Temat postu:

A dokładniej to wygląda tak:

Port Lotniczy Modlin Sp. z o.o. 100,00%
Port Lotniczy Kraków-Balice Sp. z o.o. 85,04%
Port Lotniczy Poznaƒ-¸awica Sp. z o.o. 63,22%
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów Sp. z o.o. 59,23%
Port Lotniczy WrocΠaw S.A. 47,62%
Port Lotniczy Gdaƒsk Sp. z o.o. 37,61%
Port Lotniczy Mazury-Szczytno Sp. z o.o. 32,52%
Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. 24,33%
GórnoÊlàskie Towarzystwo Lotnicze S.A. w Katowicach 18,90%

(dane za 2005 ale do dziś raczej nie było rewolucji)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Airliner
Moderator



Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPKK

PostWysłany: Sob 14:47, 20 Sty 2007    Temat postu:

Atco napisał:
A dokładniej to wygląda tak:

Port Lotniczy Kraków-Balice Sp. z o.o. 85,04%
(dane za 2005 ale do dziś raczej nie było rewolucji)


a to aktualna sytuacja :

Krakow - Balice udzial PPL 76,19%


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spotter




Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 523
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: GDN

PostWysłany: Sob 15:21, 20 Sty 2007    Temat postu:

Atco napisał:
A dokładniej to wygląda tak:

Port Lotniczy Modlin Sp. z o.o. 100,00%
Port Lotniczy Kraków-Balice Sp. z o.o. 85,04%
Port Lotniczy Poznaƒ-¸awica Sp. z o.o. 63,22%
Port Lotniczy Szczecin-Goleniów Sp. z o.o. 59,23%
Port Lotniczy WrocΠaw S.A. 47,62%
Port Lotniczy Gdaƒsk Sp. z o.o. 37,61%
Port Lotniczy Mazury-Szczytno Sp. z o.o. 32,52%
Port Lotniczy Bydgoszcz S.A. 24,33%
Górno&Ecirc;l&agrave;skie Towarzystwo Lotnicze S.A. w Katowicach 18,90%

(dane za 2005 ale do dziś raczej nie było rewolucji)


No to sorry Embarassed Mialem zle informacje. Jeszcze raz sorki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mathen




Dołączył: 16 Gru 2005
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: wrocek

PostWysłany: Sob 17:02, 20 Sty 2007    Temat postu:

PiS, jak przystało na partię "uważającą Państwo za byt istotnie ważny" uważa, że jak coś trzeba zrobić dobrze, to lepiej samemu, niż dać możliwość wykazania się komuś na kogo wpływu się nie ma. Zastanawiałem się co po "odzyskaniu" NBP przjdzie PiSowi odzyskać. Regionalne Porty Lotnicze! Przecież to w większości przypadków spółki w których Państwo (a dokładniej spółka-instytucja PPL) ma tylko część udziałów. Bo przecież inni udziałowcy, jak Urząd Marszałkowski czy Gmina to już twory zupełnie "niepaństwowe", w których do powiedzenia mają coś ludzie nie należący do tej "właściwej" Partii.
To, że większość dotacji państwowych (czyli pieniędzy podatników) idzie na konto PPL, zwiększając udziały tej spółki w lotniskach, to mało? Dlaczego te pieniądze nie mogą pójść przez Urząd Marszałkowski? Nie mogą, bo wtedy by PPL straciło rację bytu.
Co więcej, trzeba dać PPL nowe uprawnienia i narzędzia, aby można ręcznie sterować rozwojem portów. Prawa rynku, to po prostu głupia moda.
Innymi słowy to wszystko co przez ostatnie lata się działo, wyrzucić do kosza i zrobić po swojemu.

Z ANALYSIS OF THE EU AIR TRANSPORT INDUSTRY ze stron European Commission:


gdzie:
BAA (UK) Heathrow, Gatwick, Stansted, Aberdeen, Edinburgh, Glasgow, South’ton
Aena (Spain) Madrid, Barcelona and 44 other Spanish airports
Fraport (Germany) Frankfurt Main
Aéroports de Paris (France) Paris Charles de Gaulle, Paris Orly, Paris Le Bourget and 10 airfields
Schiphol Group (Netherlands) Amsterdam, Rotterdam, Lelystad
Flughafen München (Germany) Munich
Luftfarstverket (Sweden) Stockholm Arlanda, Gothenburg & 17 other Swedish airports
SEA Aeroporti di Milano (Italy) Milan Linate, Milan Malpensa
Avinor (Norway) Oslo, Bergen and 44 other Norwegian airports
Aeroporti di Roma (Italy) Rome Fiumicino, Rome Ciampino
Manchester Airports Group (UK) Manchester, East Midlands, Bournemouth, Humberside
Dublin Airport Auth’y (Ireland) Dublin, Cork, Shannon
Flughafen Wien (Austria) Vienna
Unique Zurich Airport (Switz’d) Zurich
Copenhagen Airport (Denmark) Copenhagen Kastrup, Roskilde
Athens International (Greece) Athens
Flughafen Düsseldorf (Germany) Düsseldorf
BIAC (Brussels) Brussels
CAA Finland (Finland) Helsinki and 25 other Finnish Airports
Flughafen Koln-Bonn Koln-Bonn
Polish Airports State Ent (Poland) Warsaw, Rzeszów, Zielona
Czech Airports Auth (Czech Rep) Prague

Gdzie te "tanie państwo"? Czy PPL jest komuś, oprócz rządowi potrzebującemu ciepłych posadek, potrzebny?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo cywilne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin