|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mariusz
Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 296
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 21°26'E , 50°17'N
|
Wysłany: Czw 7:17, 27 Lip 2006 Temat postu: Niepełnosprawni pasażerowie |
|
|
Wczoraj (26.07) w Dzienniku Urzędowym UE zostało opublikowane rozporządzenie (WE) nr 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą.
Rozporządzenie ustanawia zasady ochrony oraz zmierza do tego, aby osoby niepełnosprawne oraz osoby z ograniczoną zdolnością ruchową nie ponosiły żadnych opłat za udzieloną im pomoc. Zakazana będzie również jakakolwiek dyskryminacja tych osób.
Odmowa rezerwacji biletu lotniczego oraz przyjęcia na pokład samolotu będzie mogła nastąpić tylko z usprawiedliwionych względów bezpieczeństwa, bądź z powodu rozmiarów samolotu - w przypadku gdy wejście na pokład takiej osoby będzie fizycznie niemożliwe. W przypadku odmowy przyjęcia rezerwacji osobie zainteresowanej zaoferowana zostanie inna akceptowalna alternatywa.
W przypadku odmowy przyjęcia na pokład osoba zainteresowana ma prawo do zwrotu kosztów lub zmiany trasy podróży.
Zarządzający portem lotniczym będzie odpowiedzialny za udzielanie tym osobom pomocy na terenie lotniska - bez możliwości pobierania dodatkowych opłat. Jest zobowiązany m.in. do wyznaczenia punktów przylotu i wylotu, w których osoby niepełnosprawne będą mogły powiadomić o swoim przybyciu do portu lotniczego i zwrócić się o pomoc.
Zarządzający będzie uprawniony do nakładania opłat na użytkowników portu lotniczego w celu sfinansowania tego sytemu pomocy.
Przewoźnik lotniczy będzie zobowiązany do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej na pokładzie samolotu, włączając w to przewóz psa przewodnika, bądź sprzętu medycznego niezbędnego takiej osobie nieprzekraczającego ilości dwóch sztuk.
Ponadto Państwa Członkowskie UE podejmą środki w celu poinformowania osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej o przysługujących im na podstawie w/w rozporządzenia prawach oraz możliwości składania skarg do wyznaczonego organu krajowego.
Rozporządzenie wejdzie w życie za 20 dni.
Zacznie obowiązywać:
- Art. 3 i 4 - dotyczące zapobiegania odmowie przewozu - od 26 lipca 2007 r.
- pozostałe artykuły - od 26 lipca 2008 r.
Treść rozporządzenia - [link widoczny dla zalogowanych]
źródło:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KuB@
Gość
|
Wysłany: Pią 4:56, 28 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
---
Ostatnio zmieniony przez KuB@ dnia Nie 8:46, 04 Lut 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TK
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 2 mile od WAW
|
Wysłany: Pią 7:09, 28 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
KuB@ napisał: | Nigdy bym nie pomyslal nawet ze do tej pory linie lotnicze mogly odmowic osobie niepelnosprawnej wstepu na poklad, lub ze pracowanicy lotniska mogli nie udzielic takiej osobie pomocy. Przeciez o jest dyskryminacja! Chore... |
W praktyce linie lotnicze posługiwały się do tej pory wytycznymi IATA i przypadki odmowy przewozu osoby niepełnosprawnej raczej nie miały miejsca. Oczywiście takiej osobie trzeba zapewnić odpowiedni (specjalny) standard obsługi i to było i jest nadal stosowane.
Różnica polega jednak na tym, że IATA może dać jedynie wytyczne, które nie mają charakteru obowiązującego prawa. IATA w końcu jest "tylko" stowarzyszeniem przewoźników lotniczych więc stosowanie jego zaleceń jest dobrowolne dla członków stowarzyszenia. Co więcej - większość low costów nie jest członkami stowarzyszenia (btw - posiadanie dwuznakowego desygnatora nie oznacza automatycznie członkostwa). UE natomiast jest już źródłem / pochodną prawa, więc nowe przepisy stają się obowiązujące dla wszystkich.
Podsumowując ten krótki wywód: przepis o którym mowa to nic innego jak skodyfikowanie już stosowanej praktyki i wprowadzenie wymogów dot. obsługi pasażerów niepełnosprawnych w stosunku do wszystkich przewoźników unijnych. Inna sprawa, że UE lubi mieć przepisy na wszystko.
Bardziej zainteresowanym tematem polecam lekturę całego rozporządzenia WE i zwrócenie uwagi na zapisy załącznika I odnośnie obsługi naziemnej certyfikowanych psów przewodników. Specjaliści ds. handlingowych czekają już na wytyczne i w tej sprawie
BRGDS
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|