|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pon 22:30, 10 Lip 2006 Temat postu: Nowa generacja radarow dla cywilnych samolotow |
|
|
Czytam wlasnie swietny artykul w AW&ST pod tytulem "Radar On Auto" o nowym typie radarow dla cywilnego lotnictwa. Chodzi tu dokladnie o radary Rockwell Collins WXR-2100 multi-scan radar do Boeinga 787 i Honeywell RDR-4000 do obecnego A380. Radary te mozna sobie zainstalowac w starszych samolotach jednak nie jest to tania propozycja. WXR-2100 bedzie standartowym wyposazeniem w 787 i dodatkowo do roku 2008 ma byc wyposazony w zupelnie nowy software (wersja 2.0). Na czym polegaja nowosci tych nowych radarow - pilot juz nie musi recznie "sterowac" (wybierajac gain/tilt) radarem jak chce przyjrzec sie jakiejs burzy - radar sam wykrywa burze i zaczyna na wlasna reke analizowac ja w 3-ch wymiarach wysylajac pulsy o odpwiedniej czestotliwosci i geometrii. Pilot nie musi sie juz tez glowic gdzie jest odbicie z burzy a gdzie z ziemi - software to robi automatycznie - do tej pory interpretacja obrazu z radaru wymagala osobnego szkolenia. Poza tym WXR-2100 bedzie w pelni zintegrowany z TCAS, TAWS (terrain awareness warning system) i Mode-S trnsponderem. Na czym beda polegac zmiany w WXR-2100 w roku 2008? Tu przychodzi nastepna rewolucja. Do tej pory czerwony kolor oznaczal wylacznie ciezki deszcz, deszcz sam w sobie nie jest niebezpieczenstwem. Turbulencje, grad i pioruny sa prawdziwym zagrozeniem. Wersja 2 ma wlasnie zarezerwowac kolor czerwony do oznaczania tych niebezpieczenstw - algorytmy pogodowe maja byc juz na tyle doskonale aby pozwolic odroznic od siebie te zjawiska. Magazyn pokazuje przykladowo jak "obrazki" z tego radaru beda wygladac. Naprawde ciekawa sprawa.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bedrzich
Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: OTBD
|
Wysłany: Wto 6:53, 11 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Auto tilt jest dostępny od kilku lat w radarze A320...
Natomiast ciekawe są inne funkcje. Swoją drogą - na pocz. lat 90-tych pojawił się radar KING do małych samolotów który "rysował" na ekranie pionowy przekrój burzy, ale jakoś się to nie rozpowszechniło. Chyba jednak po prostu łatwiej omijać burzę odchyłkami kursu...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Wto 18:10, 11 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Podobno o to chodzi aby dac pilotowi na tyle wiarygodna informacje zeby nie mial zadnych watpliwosci ze moze przeleciec przez kolor zielony (lub nawet zolty). Rockwell-Collins nazywa to "Multi-Scan Hazard Detection".
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Śro 17:48, 12 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: | Podobno o to chodzi aby dac pilotowi na tyle wiarygodna informacje zeby nie mial zadnych watpliwosci ze moze przeleciec przez kolor zielony (lub nawet zolty). Rockwell-Collins nazywa to "Multi-Scan Hazard Detection". |
Czy to o czym piszesz nie jest czescia zmian które czekaja ATC a mianowicie wprowadzenia systemu lotów swobodnych?? Pilot bedzie mogl samodzielnie ustalic trase lotu, jesli napotka burze sam bedzie mogl podjac decyzje co zrobic a tym samym nie bedzie zdany na to co mu powiedza w ATC
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
psotter
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 20:13, 12 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
"System lotów swobodnych"? Pierwsze słyszę. Mamy tzw. "przestrzenie lotów swobodnych", czyli przestrzenie niekontrolowane. Tam sobie można latać jak się chce nawet nie włączając radiostacji. Nie trzeba systemu, po prostu przeniesienie odpowiedzialności za separacje z kontrolera na pilotów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Śro 21:46, 12 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Gabec napisał: |
Czy to o czym piszesz nie jest czescia zmian które czekaja ATC a mianowicie wprowadzenia systemu lotów swobodnych?? Pilot bedzie mogl samodzielnie ustalic trase lotu, jesli napotka burze sam bedzie mogl podjac decyzje co zrobic a tym samym nie bedzie zdany na to co mu powiedza w ATC |
Nie. Nic z lotami swobodnymi "free flight" nie ma wspolnego. Jest to tylko znacznie ulepszony radar pogodowy aby dac pilotowi wiarygodna odpowiedz w ktorym miejscu moze przeciac obszar zlej pogody. Pilot ciagle musi uzgodnic zmiane trasy z ATC.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Śro 22:28, 12 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: | Nie. Nic z lotami swobodnymi "free flight" nie ma wspolnego. Jest to tylko znacznie ulepszony radar pogodowy aby dac pilotowi wiarygodna odpowiedz w ktorym miejscu moze przeciac obszar zlej pogody. Pilot ciagle musi uzgodnic zmiane trasy z ATC. |
A jak wygladaja prace na tymi "free flight". Ogladalem dzis na discovery program o ATC i tam cos wspominali ze ok 2015 nad USA bedzie na tyle tloczno ze az niebezpiecznie, stad wlasnie pomysl na loty swobodne. Ciekawi mnie jak to bedzie od strony technicznej rozwiazane, cos mimo wszystko musi kontrolowac aby 2 pilotow nie zdecywoalo sie latac ta sama trasa w tej samej chwili. Wprawdzie "free flight" zaklada zmniejszenie szerokosci korytarzy powietrznych (zdaje sie o polowe) dzieki czemu bedzie ich 2 razy wiecej,ale znajac ludzi to sa spore szanse ze akurat 2 kpt umysli sobie identyczne trasy swojego lotu.
(mam nadzieje ze nie namieszalem za wiele)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Śro 22:56, 12 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Gabec napisał: |
A jak wygladaja prace na tymi "free flight". Ogladalem dzis na discovery program o ATC i tam cos wspominali ze ok 2015 nad USA bedzie na tyle tloczno ze az niebezpiecznie, stad wlasnie pomysl na loty swobodne. Ciekawi mnie jak to bedzie od strony technicznej rozwiazane, cos mimo wszystko musi kontrolowac aby 2 pilotow nie zdecywoalo sie latac ta sama trasa w tej samej chwil) |
A no wlasnie,to calkiem skomplikowna sprawa. Tu gdzie pracuje wlasnie tym sie zajmuja. Aby do tego doszlo szereg rzeczy musi sie stac. Po pierwsze piloci beda w pewnym stopniu sami odpowiedzialni za wlasna separacje (ATC ciagle bedzie ale jeden kontroler bedzie mogl kontrolowac wiecej samolotow na raz niz dzis bo wlasnie piloci beda usamodzielnieni). Po drugie ATC bedzie glownie odpowiedzialny za "strategiczna" kontrole ruchu, nie za taktyczna. Oczywiscie elektronika w samolotach bedzie pomagala pilotom. Jak mowilem szczegoly techniczne sa dosc skomplikowane. Faktycznie ilosc samolotow w przestrzeni powietrznej USA ma sie potroic do roku 2020 i obecny system nie dalby sobie rady z taka iloscia samolotow, potrzebne sa drastyczne zmiany (nikt nie chce zatrudniac 3 razy wiecej kontrolerow).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|