|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
STYRO
Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania
|
Wysłany: Nie 3:36, 22 Sty 2006 Temat postu: Pan Am |
|
|
Witam wszystkich,
Jako dziecko, moze 10 letnie dostalem (moze z okazji komunii sw.) taki duzy model do sklejania - Boeing 727 z naklejkami PanAm, model skleilem - naklejek nie nakleilem. Od tego czasu Pan Am byla dla mnie taka specjalna linia, taka swiatowa ;-) - czasem ja widzialem w tv, czasem czytalem o niej w gazetach. Niestety - dorastajac umknela mi wiadomosc o likwidacji tej linii - obilo mi sie o uszy , ze duzy wplyw na to mial fakt, ze przewoznik koncentrowal sie glownie na przewozach dalekodystansowych. Czy ktos moglby mi wyjasnic co doprowadzilo do upadku tej linii, kiedy to sie stalo i jak? Bede wdzieczny....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 3:52, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Kilka rzeczy.
Po pierwsze bazowali prawie wylacznie na polaczeniach miedzynarodowych co powodowalo ze inne linie (np. taki American czy Delta) ktore potrafily dowiezc ludzi do duzego lotniska i jednoczesnie przewiezc go do innego kraju wygrywaly (zawsze taka przesiadka jest duzo latwiejsza i tansza jak nie zmieniasz linii). Po drugie Pan Am bardzo dobrze placil pilotom i innym pracownikom i nie bardzo sobie radzil z konkurencja pod wzgledem kosztow - tutaj zwiazki zawodowe ponosza wine - nie chcieli sie zgodzi na zadne ciecia. Zawsze jak linia lotnicza sie zwija to sklada sie na to wiele czynnikow. Pan Am probowal sie potem "wskrzesic" w zupelnie innej formie (duzo mniejszej i okrojonej) latajac tylko miedzy USA i Karaibami (i uzywajac wlasnie samolotow 727) ale tez nic z tego nie wyszlo. Ja tez bardzo zaluje Pan Am - mi sie nie tylko bardzo podobala ich nazwa ale i ich malowane logo.
Pan Am mial sie swietnie za czasow jak rynek lotnicze byl "regulowany". Potem za czasow Cartera podpisano tzw. "deregulacje" i to bardzo zmienilo zasady gry. Wiele liniii nie dalo sobie rady w nowej rzeczywistosci. Do nich nie tylko nalezy Pan Am ale takie kiedys znane marki lotnicze jak Eastern i Braniff i teraz niedawno odwieczny glowny przeciwnik Pan Am - TWA. Powiem ze bez TWA i Pan Am jakos mi glupio.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
STYRO
Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania
|
Wysłany: Nie 4:22, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Dziekuje slepowron.
Gdybys mi mogl podac kiedy upadly PanAm i kiedy upadly na trasach Karaiby - USA bede wdzieczny. Jak mowie, dla mnie to taka "specjalna" linia - moze ma wplyw na to, ze dzieki temu plastykowemu modelowi byla to pierwsza linia zachodnia jaka kojarze.
Kilka miesiecy temu czytalem na jakims forum - sam juz nie wiem - po prostu nie pamietam czy bylo to jumbopics czy inne, ze jakas firma z USA ma prawa do nazwy i znaku handlowego PanAm i ze lata na trasach wewnetrznych w USA i nie tylko:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] cmentarz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
S3vSt3R
Dołączył: 17 Gru 2005
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 7:19, 22 Sty 2006 Temat postu: PAN AM znow lata |
|
|
Leb bym dal sobie sciac, ze widzialem PAN AM jak przelatywal na niskiej wysokosci nad Highland, IN (startowal wiec chyba z Gary, IN) w 2004. Musial to byc PAN AM CLIPPER [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 8:29, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Rzeczywiscie chyba sie pomylilem i PanAm ciagle lata - to jest teraz oczywiscie malutka linia lotnicza.
Bankructwo Pan Am dotknelo mnie kiedys osobiscie - odwiedzalem Polske lecac ze Stanow i mialem bilet na Pan Am do Berlina w obie strony. Rok byl chyba 1991 i miesiac pazdziernik. Jak wracalem z powrotem i taksowkarz w Berlinie zapytal mnie jaka linia lotnicza lece aby sie zatrzymal przy odpowiednim terminalu - powiedzialem PanAm na co on - PanAm juz nie istnieje. Mialem szczescie - Delta honorowala bilety PanAmu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
robbo2k
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 129
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 9:10, 22 Sty 2006 Temat postu: Re: Pan Am |
|
|
STYRO napisał: | Witam wszystkich,
Jako dziecko, moze 10 letnie dostalem (moze z okazji komunii sw.) taki duzy model do sklejania - Boeing 727 z naklejkami PanAm, model skleilem - naklejek nie nakleilem. Od tego czasu Pan Am byla dla mnie taka specjalna linia, taka swiatowa - czasem ja widzialem w tv, czasem czytalem o niej w gazetach. Niestety - dorastajac umknela mi wiadomosc o likwidacji tej linii - obilo mi sie o uszy , ze duzy wplyw na to mial fakt, ze przewoznik koncentrowal sie glownie na przewozach dalekodystansowych. Czy ktos moglby mi wyjasnic co doprowadzilo do upadku tej linii, kiedy to sie stalo i jak? Bede wdzieczny.... |
Katastrofa nad nad Lockebrii doplenila czare goryczy i zliwkwidowala firme choc to przeciez nie jej wina.
Na [link widoczny dla zalogowanych] mozesz zobaczyc akcje PanAm,
BTW notabene katastrofa innego B747 wybuch w powietrzu
wysiudala z rynku inna wielka historyczne linie TWA
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
t.wojtek
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 10:28, 22 Sty 2006 Temat postu: Re: Pan Am |
|
|
O starym PanAm jest trochę [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
higher
Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 12:03, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Ten PanAm, który teraz lata między Nową Anglią a Karaibami to nie ta sama linia... ktoś po prostu wiele lat temu poprzes sąd odkupił prawa do uzytkowania nazwy tej historycznej linii lotniczej...
i rzeczywiście bez PanAm i TWA to już nie to samo...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabik
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KORD/EPKK
|
Wysłany: Nie 14:52, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Lecialem kiedy na karaiby B722 . Linia nazywala sie Champion Air - same czartery. I gadalem z pilotem. Powiedzial mi ze maja kilka maszyn B727 wlasnie i ze czesc odkupili od PanAmu . Nawet dodal ze wykonuja loty dla tej linni a ja go zapytalem "jak to mozliwe jak ta linia nie istnieje" a on mi odpowiedzial to samo co napisal higher. I szkoda ze juz nie ma tych linii...
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 19:16, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
higher napisał: | Ten PanAm, który teraz lata między Nową Anglią a Karaibami to nie ta sama linia |
To by sie zgadzalo. Znam emerytowanego inzyniera pokladowego z PanAm ktory stracil wszystkie przywileje latania taniej na innych liniach. Normalnie, jest uklad miedzy "istniejacymi" liniami ze ich pracownicy moga latac na innych liniach za symboliczne zaplaty. Jak linia sie permanentnie zamyka to jej pracownicy traca takie przywileje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Danny
Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EIDW
|
Wysłany: Pon 17:40, 23 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
PanAm upadl w grudniu 1991.
Glowne powody jak podano wyzej. Byli glownie linia miedzynarodowa bez siatki wewnetrznej. Wszystko bylo ok dopoki tylko 3 amerykanskich przewoznikow moglo latac do Europy (PanAm, TWA, National) a tylko dwoch do Azji (PanAm i Northwest). Po wprowadzeniu ukladu Bermuda II na trasach tych wzrosla konkurencja i zaczely sie klopoty. W 1986 sprzedano trasy przez Pacyfik do United, jeszcze w 1991 sprzedano "hub" we Frankfurcie do Delty. Jak nie bylo juz co sprzedac to niestety przyszedl koniec.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|