Gabec
Moderator
Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 1866
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KRK
|
Wysłany: Pon 7:18, 14 Sie 2006 Temat postu: Perspektywy rozwoju przewozów CARGO |
|
|
Rzeczpospolita napisał: | Do Azji będą latać samoloty za miliardy dolarów
Jeszcze przez najbliższych 20 lat wartość światowego rynku przesyłek przewożonych drogą powietrzną będzie rosła tak jak obecnie, czyli o 6,3 proc. rocznie.
Oznacza to, że przewoźnicy będą musieli dokupić ok. 1800 nowych samolotów. Ich wartość szacuje się na 169 mld dolarów.
Takie prognozy przygotowali właśnie eksperci amerykańskiego Boeinga. Zgodnie z ich przewidywaniami do 2025 roku przewoźnicy towarowi będą musieli powiększyć swoją flotę do 3 tys. 563 samolotów. Ponad 1200 z obecnie znajdujących się w użyciu maszyn będzie musiało być wymienionych na nowe. To szansa na nowe zlecenia dla producentów samolotów. Chodzi zwłaszcza o Boeinga, który na razie ma największy udział w rynku, oraz europejskiego Airbusa. Rekordy padają również w Polsce. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku przewozy cargo wykonywane przez LOT zwiększyły się o 12 proc. w porównaniu z podobnym okresem 2005 roku. Tylko w lipcu narodowy przewoźnik przewiózł o prawie 162 tys. ładunków więcej niż rok wcześniej.
Przesyłki przez Atlantyk najcenniejsze
Rynek będą chciały podzielić między siebie również firmy kurierskie. Walka toczy się głównie o rynek wschodni i przewozy transatlantyckie. Liczba zleceń na doręczenia przesyłek w tych rejonach ma rosnąć w tempie średnio ok. 10 proc. rocznie. Doręczający przesyłki koncern UPS właśnie ogłosił uruchomienie nowego bezpośredniego połączenia z Szanghaju do niemieckiej Kolonii i trzy nowe linie z USA - do Szanghaju oraz Qingdao i Incheon w Korei.
- To część naszej strategii, która ma na celu umocnienie pozycji firmy na najszybciej rozwijającym się rynku na świecie - powiedział David Abney odpowiedzialny za operacje międzynarodowe w UPS. Od zeszłego roku przewoźnik świadczy także usługi na wewnętrznym rynku chińskim. Firma właśnie rozbudowała na Filipinach swój hub powietrzny obsługujący Azję, kończy budowę nowego w Singapurze oraz rozbudowuje własne magazyny w Szanghaju. Ponad miliard dolarów chce zainwestować w rozbudowę bazy w Stanach.Kolejny gigant na światowym rynku usług kurierskich - Federal Express - stawia na Indie. W zeszłym roku spółka podwoiła liczbę swoich lotów na trasach od i z Indii. Między innymi w tym celu rozbudowuje i unowocześnia swój hub pod Paryżem..
Flota musi się zmienić
Zdaniem analityków ze stowarzyszenia przewoźników lotniczych IATA jeszcze co najmniej przez najbliższe trzy lata międzynarodowy przewóz towarów najszybciej będzie rozwijać się w Chinach - aż o 14,4 proc. rocznie. W piątce najdynamiczniejszych rynków będą znajdować się również m.in. Katar (12,5 proc. rocznie) i Korea Południowa (10,7 proc. rocznie). Według IATA to efekt wzrostu gospodarczego na całym świecie.
Eksperci uważają, że zmiany na rynku przesyłek wymuszą także zmiany we flotach przewoźników. W przyszłości 62 proc. nowych samolotów, a nie jak w tej chwili 50 proc., stanowić będą średnie maszyny szerokokadłubowe i duże frachtowce. Połowa używanych obecnie przez przewoźników maszyn to średnie samoloty, które mogą przewieźć mniej niż 50 ton ładunku. Ich udział w rynku w ciągu najbliższych 20 lat spadnie do 36 proc. Flota samolotów towarowych będzie się składała w trzech czwartych z modyfikowanych samolotów pasażerskich bądź samolotów combi (z powiększoną przestrzenią ładunkową). Pozostałą część floty - ok. 766 maszyn - będą stanowić samoloty nowej generacji. |
Czy wiadomo coś aby nasz narodowy przewoznik miał jakieś plany związane z przewozami cargo?
Post został pochwalony 0 razy
|
|