|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KubaN
Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk EPGD
|
Wysłany: Sob 22:32, 25 Mar 2006 Temat postu: Pitot Heat |
|
|
Witam,
co to jest Pitot heat? Często się to pojawia a ja nie miałem okazji się dowiedzieć... pomyślałem że umieszczę ten temat tutaj, bo gdzie indziej raczej nie.
PS jeszcze jedno pytanie. Co powoduje włączenia anti-ice w kokpicie? Trzeba włączyć anti-ice kiedy jest odladzanie? Czy też piszę bzdury i chodzi tu o to, aby włączyć tą funkcję kiedy temperatura powietrza na niskim FL schodzi poniżej zera?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 22:45, 25 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Pitot heat to inaczej ogrzewanie rurki Pitot'a. Sluzy ona jako dajnik cisnienia dynamicznego do predkosciomierza. Jest ona wystajaca i podatna na oblodzenie, dlatego w czasie lotu w takich warunkacj wlacza sie jej podgrzewanie. Inaczej lod zatka wlot powietrza i predkosciomierz zacznie zle wskazywac.
Anti-ice w samolocie nie ma nic wspolnego z odladzaniem samolotu na ziemi. O jego wlaczeniu decyduja warunki w czasie lotu ewentualnie kolowania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Sob 22:45, 25 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Pitot heat to ogrzewanie rurki Piota (Pitot tube) w celu zapobiegniecia oblodzeniu. Co to jest rurka Pitota - urzadzenie sluzace do pomiaru szybkosci samolotu. Pojdz na airliners.net i znajdziesz duzo zdjec rurki Pitota.
Samolotowe systemy anti-ice albo sa w stanie wlaczyc sie same (dzieki posiadanym czujnikom) albo sa wlaczane recznie przez pilota. Grozba oblodzenia jest tylko w pewnych warunkach atmosferycznych - samo zimno nie wystarczy, jak jest czyste niebo i mrozno to nikt nie wlacza anti-ice (ktore pochlaniaja energie). Do formacji lodu potrzebna jest duza wilgoc w powietrzu - a wiec naprzyklad jak jestes w chmurze.
Rurki Pitota sa w duzych samolotach zawsze ogrzewane automatycznie, bez wzgledu na warunki atmosferyczne - pilot nie ma tu nic do powiedzenia. W malych samolotach pilot musi sam wlaczyc to ogrzewanie jak widzi potrzebe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 22:59, 25 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: |
Rurki Pitota sa w duzych samolotach zawsze ogrzewane automatycznie, bez wzgledu na warunki atmosferyczne |
To czy zawsze automatycznie to bym sie klocil. Z tym, ze sa pogrzewane bez wzgledu na warunki to ok ale robi to pilot. Mowie na przykladzie B737.
[link widoczny dla zalogowanych]
U gory bardziej po prawej masz wlaczniki PROBE HEAT A i B - kazdy z nich pogrzewa kilka probnikow w tym rurke pitota.
Pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Sob 22:59, 25 Mar 2006 Temat postu: Re: Pitot Heat |
|
|
Odladza się zawsze, gdy samolot jest pokryty śniegiem/lodem/szronem, lub kiedy temperatura jest bliska zero st. Celsjusza i wystepują opady, które mogą zamarznąć.
Odladzanie składa się z 2 etapów (do obu używa się innych płynów)
- usunięcia lodu .. używa sie zwykle gorącej wody + środek anty zamarzający
- zabepieczenia przed oblodzeniem - samolot pokrywa się specjalnym płynem (jest kilka typów i stężeń, w zależności od warunków)
Po każym odlodzeniu wyznacza się tzw. Holdover Time, czyli czas w którym trzeba wystartować. Czas ten zależy od typu płynu użytego, stężenia, temperatury zewn. i rodzaju opadów. Jak się go przekroczy, to trzeba proces powtórzyć. Odladzanie zabezpiecza nas tylko na ziemi - w powietrzu możemy sobie pomagać już tylko instalacją de-ice/anti-ice
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 23:04, 25 Mar 2006 Temat postu: Re: Pitot Heat |
|
|
lumix napisał: | Odladzanie składa się z 2 etapów (do obu używa się innych płynów)
|
Moze uzyc zarowno jednego plynu do dwoch etapow jak i odlodzic jednym etapem.
Istnieja rowniez warunki w ktorych odlodzenie samolotu jest niemozliwe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Sob 23:07, 25 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
W 747-400 pilot nie ma kontroli nad ogrzewaniem Pitota. A wiec to moze zalezec od samolotu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 23:20, 25 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Moze chodzi o wielkosc samolotu. W B737 i innych mniejszych probniki sa na takiej wysokosci, ze moga poparzyc obsluge samolotu. Dlatego gdy samolot stoi na ziemi sa wylaczane.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Sob 23:39, 25 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
thewho napisał: | Moze chodzi o wielkosc samolotu. W B737 i innych mniejszych probniki sa na takiej wysokosci, ze moga poparzyc obsluge samolotu. Dlatego gdy samolot stoi na ziemi sa wylaczane. |
Sprytna uwaga, moze wlasnie o to sie rozchodzi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KubaN
Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk EPGD
|
Wysłany: Nie 20:52, 26 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
A czy może wystąpić zjawisko przegrzania rurki i za razem jakieś obezwładnienie prędkościomierza? Czy też są jakieś specjale wskaźniki od tego i sygnalicje dzwiękowe albo też ogrzewanie się wyłącza automatycznie kiedy jest "za ciepło"?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Nie 21:56, 26 Mar 2006 Temat postu: odp |
|
|
KubaN napisał: | A czy może wystąpić zjawisko przegrzania rurki i za razem jakieś obezwładnienie prędkościomierza? Czy też są jakieś specjale wskaźniki od tego i sygnalicje dzwiękowe albo też ogrzewanie się wyłącza automatycznie kiedy jest "za ciepło"? |
własnie ... "małe urządzenia" jak rurki Pitota i czujniki kątów natarcia w samolotach muszą mieć jakieś zabezpieczenia w razie awarii
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 22:09, 26 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
KubaN napisał: | A czy może wystąpić zjawisko przegrzania rurki i za razem jakieś obezwładnienie prędkościomierza? Czy też są jakieś specjale wskaźniki od tego i sygnalicje dzwiękowe albo też ogrzewanie się wyłącza automatycznie kiedy jest "za ciepło"? |
Nie moze. Jak dotkniesz ogrzanej rurki Pitota to jest dosc goraca, ale to jest metal. Mowimy o temperaturach rzedu 50-80 stopni, nie 500. Ogrzewanie jest elektryczne, trudno sobie wyobrazic jakbys mogl uzyskac wyzsza temperature - tak jak w twojej suszarce do wlosow.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Quantas
Moderator
Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Pyrlandia
|
Wysłany: Nie 23:08, 26 Mar 2006 Temat postu: Re: Pitot Heat |
|
|
[quote="thewho
Istnieja rowniez warunki w ktorych odlodzenie samolotu jest niemozliwe.[/quote]
Jakie to sytuację ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marcinj
Moderator
Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 23:09, 26 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
na syberii się zdarza. kiedy personel wypije płyn odladzający.
MSPANC, niech admin tnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pon 0:24, 27 Mar 2006 Temat postu: Re: Pitot Heat |
|
|
Quantas napisał: |
Istnieja rowniez warunki w ktorych odlodzenie samolotu jest niemozliwe.
Jakie to sytuację ? |
o czym mowisz, w powietrzu czy na ziemi?. Najgorsze co moze byc dla samolotu w czasie lotu jest tzw. "freezing rain".
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|