|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Airliner
Moderator
Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Sob 0:31, 19 Lis 2005 Temat postu: Polskie lotniska zatkane |
|
|
Nasze porty lotnicze duszą się od nadmiaru pasażerów. Kraków, Gdańsk, Poznań muszą wydać setki milionów na budowę nowych terminali. Małe lotniska też szaleją. Rzeszów wydłuża pas startowy i zapowiada loty do USA!
Najwięcej pieniędzy potrzebuje Kraków. Promowany w Europie jako perła polskiej historii, dziś dzięki tanim liniom przeżywa prawdziwy najazd turystów (ceny biletów zaczynają się od 1 euro plus podatki i opłaty lotniskowe). - Piękne miasto, uśmiechnięci ludzie, no i tania nasza szkocka whisky - wylicza Paul Kright, który kilka dni temu wracał z Krakowa do Glasgow nowym połączeniem europejskiego potentata taniego latania Ryanaira. - Za kilka tygodni tu wrócę, tyle że z paczką przyjaciół - zapowiada.
Pięć milionów pasażerów
Krakowscy restauratorzy, hotelarze, sklepikarze zacierają ręce. Ale nie lada problem mają szefowie lotniska, bo lawina pasażerów praktycznie zatkała Balice. Wybudowany w 1999 roku terminal im. Jana Pawła II do 2004 roku świecił pustkami. Po wejściu Polski do Unii i otwarciu polskiego nieba m.in. na tanich przewoźników ledwo nadąża z obsługą kolejnych setek tysięcy podróżnych. Również Polaków, którzy tysiącami latają do pracy czy w odwiedziny do rodzin i przyjaciół. W ciągu całego ub. roku Balice odprawiły 840 tys. osób, w tym roku będzie ich blisko dwa razy więcej.
Dziś Balice obsługują 20 linii lotniczych, z czego siedem to "low costy". Oprócz Ryanaira startują i lądują tu samoloty Centralwings, easyJet, Germanwings, Sky Europe, Norwegian i Aerlingus. O ile w całym ub. roku Balice odprawiły 16 tys. pasażerów tanich linii, to w tym - już ponad pół miliona!
Kolejki osób oczekujących z bagażami na odprawę (trzeba czasem wystać niemal godzinę) blokują hol. Trudno przecisnąć się do kawiarni czy toalety na piętrze. Zaparkowanie auta przed lotniskiem graniczy z cudem. - Musimy jak najszybciej się rozbudować. Rozpoczęliśmy już przygotowania do postawienia nowego terminalu. Docelowo będzie obsługiwać 5 mln pasażerów rocznie - mówi Piotr Pietrzak, rzecznik prasowy spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice. 85-procentowy udział w spółce ma Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Pozostali udziałowcy to województwo małopolskie, gmina Kraków i gmina Zabierzów.
Rozwój tanich połączeń "zatyka" też inne polskie lotniska. W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, skąd lata dziś Ryanair, Wizzair, Germanwings i Norwegian, liczba pasażerów wzrosła o 40 proc., z 500 tys. w ub. roku do 700 tys. w bieżącym. To spowodowało, że szefowie lotniska zlecili ekspertom opracowanie "Koncepcji programowo-przestrzennej Portu Lotniczego Gdańsk do roku 2015". - Inwestycje są konieczne - wyjaśnia prezes Włodzimierz Machczyński. - Niebawem porty lotnicze będą konkurować między sobą, przyciągając nowych przewoźników atrakcyjnymi cenami opłat lotniskowych. A infrastruktura musi wyprzedzać obecny ruch.
W Gdańsku również chcą budować nowy terminal. Obecny przystosowany jest do obsługi 1 mln pasażerów rocznie. Docelowo terminale pasażerskie lotniska im. Lecha Wałęsy będą przystosowane do obsługi około pięciu milionów pasażerów rocznie. - Chcemy to zrobić ze środków własnych, wspierając się kredytami i współpracą z inwestorami prywatnymi - wyjaśnia Machczyński.
Na warszawskim Okęciu za pół roku zakończy się warta ok. 700 mln zł rozbudowa głównego terminalu, który będzie mógł obsłużyć 10 mln pasażerów rocznie. Ale Etiuda - terminal utworzony w ub. roku dla pasażerów tanich linii - nie będzie powiększona. W przyszłym roku jego funkcję ma przejąć lotnisko w Modlinie, gdzie Porty Lotnicze inwestują ok. 100 mln zł, m.in. w remont pasa startowego. Sama Etiuda nie zostanie od razu zamknięta, będzie przez jakiś czas obsługiwać loty czarterowe.
Terminal na Euro 2012
Na poznańskiej Ławicy lśni nowoczesny, największy po Warszawie terminal wybudowany kosztem 69 mln zł w 2001 r. W ub. roku obsłużył 380 tys. pasażerów, ale po wejściu Wizz Air i Ryanair z połączeniami do Londynu w tym roku ich liczba dojdzie do 400 tys. Prognozy na przyszły rok to już 700 tys.
Poznań jako pierwszy w Polsce zlecił niedawno badania wpływu lotniska na gospodarkę regionu. Prof. Marek Rekowski z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, który nadzorował prace, obliczył, że przy tak szybkim wzroście liczby pasażerów możliwości ich obsługi na dotychczasowym terminalu wyczerpią się w 2009 r. - Dlatego konieczna będzie budowa nowego. Powinien być piętrowy, by na jednym poziomie obsługiwał pasażerów odlatujących, na drugim przylatujących. Powinien pojawić się też nowy parking wielopoziomowy na blisko 2 tys. miejsc - uważa Krzysztof Pawłowski, prezes Ławicy.
Udział państwowych Portów Lotniczych w spółce Port Lotniczy Poznań-Ławica Sp. z o.o. wynosi blisko 64 proc. Pozostałymi udziałowcami są gmina Poznań i województwo wielkopolskie. Wyniki badań trafiły już do wszystkich udziałowców, bo to oni będą decydować o wydatkowaniu ponad stu milionów złotych na rozbudowę. Powinni się pospieszyć, bo miasto chce być jednym z miast rozgrywek mistrzostw europy w piłce nożnej w 2012 roku. Tymczasem eksperci uznali, że zbyt niska przepustowość obecnego terminalu wyklucza miasto z grona potencjalnych organizatorów.
We Wrocławiu (tu Porty Lotnicze mają 47 proc. udziałów, reszta to gmina i województwo) na początku grudnia kosztem 3 mln zł rozbudowano terminal w celu zwiększenia przepustowości pasażerów o ok. 30 proc. Tutaj ruch pasażerski zwiększył się z 360 tys. w 2004 do 470 tys. w bieżącym. - Prognozy na przyszły rok to ponad 700 tys. osób. Ryanair, Wizz Air i Centralwings planują otwarcie kolejnych połączeń do Mediolanu, Dublina, Nottingham i Dortmundu - wylicza Jarosława Sztucki, szef działu marketingu wrocławskiego lotniska. Wrocław też planuje budowę nowego terminalu. Ma on stanąć obok obecnego terminalu cargo. Szacowany koszt to kwota pomiędzy 100 a 400 mln zł wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Otwarcie zaplanowane jest najpóźniej na 2008 rok.
Mali też szaleją
Wejście tanich przewoźników wywołało rewolucję również na mało liczących się do tej pory lotniskach. Szansa na ściągnięcie Ryanaira do łódzkiego Portu Lotniczego "Lublinek" zaowocowało wielomilionowymi inwestycjami. Tu urząd miasta i urząd marszałkowski jako jedyni właściciele lotniska kosztem ponad 12 mln zł wydłużyli pas startowy do 2100 m, by umożliwiał starty i lądowania boeingów. - Mieszkańcy Łodzi, ale i warszawiacy chcą stąd latać. Dowodzą tego statystyki Ryanair, który połączenie do Nottingham uruchamia stąd nie w marcu 2006, ale już w lutym - podaje Marcin Kryska, właściciel internetowego portalu [link widoczny dla zalogowanych] członek incjatywy obywatelskiej Lotnisko dla Łodzi.
Ryanair wywołał prawdziwy boom inwestycyjny w Rzeszowie. Tu Porty Lotnicze, które są wyłącznym właścicielem i zarządcą lotniska Rzeszów-Jasionka, zdecydowały się na gigantyczną rozbudowę. Do tej pory zainwestowano 65 mln zł, m.in. w modernizację terminalu pasażerskiego. W tej chwili za 50 mln zł trwa modernizacja i wydłużenie pasa startowego do 3200 m. (druga długość w kraju po lotnisku Warszawa-Okęcie), co umożliwi obsługę wszystkich największych samolotów zarówno pasażerskich, jak i cargo. Ale to nie koniec. Bo gra nie idzie tylko o pozyskanie pasażerów na obecne połączenia do Londynu i Frankfurtu Hahn. Rzeszów jako miasto wysunięte na południowy wschód jest jednym z kandydatów na polską bazę Ryanaira, skąd w przyszłości linia mogłby rozwijać ekspansję m.in. na Ukrainę, do Bułgarii czy Rumunii. Rzeszów chciałby też zachęcić LOT do uruchomienia bezpośrednich połączeń do USA! Dlatego i tu zapadła decyzja o budowie nowego terminalu. Ma powstać do 2010 roku. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 160 mln zł.
GW
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
PolishAir42
Dołączył: 18 Lis 2005
Posty: 124
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: DAB (Daytona Beach Int'l/Florida)
|
Wysłany: Sob 3:48, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Nie jest zle...
Nareszcie sie cos rusza w Polsce bo siedzielismy w tej stagnacij juz od poltora dekady.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Witek
Administrator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1333
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 7:34, 19 Lis 2005 Temat postu: Re: Polskie lotniska zatkane |
|
|
Airliner napisał: | Nasze porty lotnicze duszą się od nadmiaru pasażerów. Kraków, Gdańsk, Poznań muszą wydać setki milionów na budowę nowych terminali.... |
Poznań? Co za fachowy materiał
Terminal w POZ ma przepustowość 1,5 mln a odprawia 400tyś !! hehe
pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 8:20, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Inna sprawa, ze nie chciałbym latać z Poznania, kiedy będzie tu ponad milion pasażerów i pozostanie obecna infrastruktura.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gata
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 320
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 9:09, 19 Lis 2005 Temat postu: Re: Polskie lotniska zatkane |
|
|
Witek napisał: | Co za fachowy materiał |
Uhu...
Cytat: | W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, skąd lata dziś Ryanair, Wizzair, Germanwings i Norwegian |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Estraven
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 9:15, 19 Lis 2005 Temat postu: Re: Polskie lotniska zatkane |
|
|
Gata napisał: | Witek napisał: | Co za fachowy materiał |
Uhu...
|
Nie odbiega znacząco od poziomu wielu netowych rozważań
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RES
Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 749
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: RZE
|
Wysłany: Sob 9:29, 19 Lis 2005 Temat postu: Robert Rewiński-dziennikarz amator!!!!!!!!! |
|
|
nic tylko tak moge podsumować wypociny zaserwowane czytelnikom.
Wiec krok po kroku:
"Tu Porty Lotnicze, które są wyłącznym właścicielem i zarządcą lotniska Rzeszów-
Jasionka, zdecydowały się na gigantyczną rozbudowę. Do tej pory zainwestowano
65 mln zł, m.in. w modernizację terminalu pasażerskiego. "
Pieniądze pochodziły z Budzetu Państwa,a nie PPL, pisząc ze zainwestowano 65
mnl m.in w rozbudowe terminalu to jakaś pomyłka skoro ta rozbudowa, a raczej
kosmetyka kosztowała około 1 mln, wiec wymienianie tego jako główna rzecz
inwestycji to pomyłka.
"W tej chwili za 50 mln zł trwa modernizacja i wydłużenie pasa startowego do
3200 m."
Dla wiadomości pismaka ta inwestycja zakończyła sie jakieś pół roku
temu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Rzeszów jako miasto wysunięte na południowy wschód jest jednym z kandydatów na
polską bazę Ryanaira, skąd w przyszłości linia mogłby rozwijać ekspansję m.in.
na Ukrainę, do Bułgarii czy Rumunii."
Nie wiem bo nie sprecyzował o co mu w tym chodzi, ale o jakiej ekspansjii
pisze??? To nie ma być baza operacyjna tylko serwisowa.
"Dlatego i tu zapadła decyzja o budowie nowego terminalu. Ma powstać do
2010"roku."
Myśle że terminal musi powstać do 2007r. kiedy to będzie potrzebne rozdzielenie
ruchu na schengen i non schengen, czego w obecnym nie da sie zrobić.
Z poważaniem Rafał Stańczyk
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
k_sko
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 520
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 10:24, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Terminal terminalem. W Krakowie to układ check-inów jest trochę dziwny, bo od strony wejścia a nie płyty. Jest długi, ale wąski. Trudno się nie dziwić że się korkuje.
[link widoczny dla zalogowanych]
Bardziej jednak istotną sprawą jest beton - samoloty muszą gdzieś parkować. Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce.
KS
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piwi
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 999
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Dąbrowa Górnicza [epkt_spotters]
|
Wysłany: Sob 10:34, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Dziwne, że nie wspomnieli o Katowicach ? Przecież ten port się najszybciej rozwija ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Airliner
Moderator
Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Sob 11:37, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Piwi napisał: | Dziwne, że nie wspomnieli o Katowicach ? Przecież ten port się najszybciej rozwija ... |
Juz wyprzedzily go Balice jesli chodzi o wzrost.
I nie ma takiego problemu Pyrzowice sie nie zatykaja.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Airliner
Moderator
Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Sob 12:20, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
k_sko napisał: | Terminal terminalem. W Krakowie to układ check-inów jest trochę dziwny, bo od strony wejścia a nie płyty. Jest długi, ale wąski. Trudno się nie dziwić że się korkuje.
[link widoczny dla zalogowanych]
Bardziej jednak istotną sprawą jest beton - samoloty muszą gdzieś parkować. Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce.
KS |
Plyta zostalo rozbudowana i jest aktualnie 18 miejsc postojowych.
Na plycie rownoczesnie moze stac: 1 x Boeing 747
5 x Boeingow 767
5 x Boeingow 737
1 x C141
3 x ATR72
3 x stanowiska dla General Aviation
Reasumijac rownoczesnie moze stac na plycie 11 samolotow sredniej wielkosci 737/3200.
Problem w Balic0ach jest tylko w przypadku miedzynarodowych szczytow (np. obchody w Oswieciumiu).
"Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce"
Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Witek Z
Moderator
Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: WAW
|
Wysłany: Sob 13:06, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Airliner napisał: |
Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty |
Np.w Pyrzowicach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
k_sko
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 520
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 16:01, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Airliner napisał: | "Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce"
Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty |
Źle to sformułowałem. Chodzi mi o to, że np. po drugiej stronie jest autostrada i tam za bardzo nic się nie wybuduje.
Jedyna możliwość to w stronę wojska, czy tak?
Ostatnio w KRK byłem w maju. Czyżby jeszcze płyty dorobili ?
KS
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Estraven
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 16:12, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
k_sko napisał: |
Ostatnio w KRK byłem w maju. Czyżby jeszcze płyty dorobili ?
|
k_sko, tekst jest z typu tych wytworów dziennikarskich, co zadane rolnikowi pytanie: "Rozumiem zatem, że to nie pan daje mleko, tylko pańskie krowy?" (z rysunku Mleczki). Po prostu nie ma co oczekiwać po nim szczególnego sensu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Airliner
Moderator
Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Sob 16:16, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
k_sko napisał: | Airliner napisał: | "Nie zawsze na terenie lotniska i okolic jest na to miejsce"
Co to znaczy ? W jakich okolicach maja byc parkowane samoloty |
Źle to sformułowałem. Chodzi mi o to, że np. po drugiej stronie jest autostrada i tam za bardzo nic się nie wybuduje.
Jedyna możliwość to w stronę wojska, czy tak?
Ostatnio w KRK byłem w maju. Czyżby jeszcze płyty dorobili ?
KS |
Nie. Plyta jest takiej pojemnosci jak napisalem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|