|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
cicki
Dołączył: 20 Cze 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 11:48, 13 Lip 2006 Temat postu: Rozklad masy w samolocie |
|
|
Witam goraco (bo w koncu lato )
Ostatnio w dyskusji ze znajomymi pojawila sie kwestia maksymalnej masy startowej samolotu. Jasne jest, ze cargo i bagaze wazy sie jeszcze przed zaladunkiem. A jak jest z pasazerami? Przyjmuje sie jakas "srednia statystyczna" wage pasazera, czy tez samoloty maja jakies czujniki obciazenia na podwoziu?
A zeby nie zakladac nowego watku to jeszcze jedno pytanie zwiazane z tym problemem. Kolega opowiadal mi, ze kiedys razem ze swoja grupa folklorystyczna (cos ze 40 osob) lecial B747 do Brazyli. Gdzies nad Pacyfikiem grupa byla juz tak "wesola", ze wszyscy zebrali sie w jednej czesci samolotu. Po chwili przyszla stewka i poprosila osoby o zajecie swoich miejsc bo podobno zachowanie sie grupy wplynelo na polozenie srodka ciezkosci samolotu! Jest to mozliwe, czy jednak taki kolos jak 747 nawet nie poczul, ze ktos sie po pokladzie przemieszcza?
Dziekuje za uwage!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jasio85
Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 13:27, 13 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Przyjmuje się średnią wagę pasażera.
Co do przesunięcia ŚC to jest to jaknajbardziej możliwe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
TK
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 2 mile od WAW
|
Wysłany: Czw 14:42, 13 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Jasio85 napisał: | Przyjmuje się średnią wagę pasażera.
Co do przesunięcia ŚC to jest to jaknajbardziej możliwe. |
Przyjmuje się masy standardowe - patrz przepisy JAR-OPS1. Standardowa masa pax (z bagażem podręcznym) w rejsie rozkładowym wynosi 84 kg, a w rejsie czarterowym 76 kg. Dziecko w obydwu przypadkach waży 35 kg, a niemowlę (infant) nie waży nic.
Jeśli masz 40 pax, którzy przemieszczają się po pokładzie to trzeba przyjąć że przemieszcza Ci się 3360 kg, co już może mieć konkretny wpływ na zmiany środka ciężkości.
BRGDS
TK
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek_ql
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 20:30, 13 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
TK napisał: |
Jeśli masz 40 pax, którzy przemieszczają się po pokładzie to trzeba przyjąć że przemieszcza Ci się 3360 kg, co już może mieć konkretny wpływ na zmiany środka ciężkości.
TK |
No moze bez przesady, przy samolocie o MTOW w zaleznosci od wersji od ok 300 do ok 400 ton, gdzie znaczaca czesc tego ciezaru lezy w poblizu srodka ciezkosci, przesuniecie 3 ton (1%) masy generalnie nie robi wielkiej roznicy, a juz na pewno nie stanowi zadnego zagrozenia (gdyby stanowilo, to mogloby to oznaczac bledy konstrukcyjne; takie rzeczy trzeba uwzgledniac!). Ale wiadomo ze w lotnictwie lepiej dmuchac na zimne. Dlatego ciagle kaza nam komorki wylaczac:)
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jasio85
Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 20:34, 13 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
bartek_ql napisał: | TK napisał: |
Jeśli masz 40 pax, którzy przemieszczają się po pokładzie to trzeba przyjąć że przemieszcza Ci się 3360 kg, co już może mieć konkretny wpływ na zmiany środka ciężkości.
TK |
No moze bez przesady, przy samolocie o MTOW w zaleznosci od wersji od ok 300 do ok 400 ton, gdzie znaczaca czesc tego ciezaru lezy w poblizu srodka ciezkosci, przesuniecie 3 ton (1%) masy generalnie nie robi wielkiej roznicy, a juz na pewno nie stanowi zadnego zagrozenia (gdyby stanowilo, to mogloby to oznaczac bledy konstrukcyjne; takie rzeczy trzeba uwzgledniac!). Ale wiadomo ze w lotnictwie lepiej dmuchac na zimne. Dlatego ciagle kaza nam komorki wylaczac:)
pzdr |
Co nie zmienia fatku że AP sie musi męczyć
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 0:44, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
bartek_ql napisał: | TK napisał: |
Jeśli masz 40 pax, którzy przemieszczają się po pokładzie to trzeba przyjąć że przemieszcza Ci się 3360 kg, co już może mieć konkretny wpływ na zmiany środka ciężkości.
TK |
No moze bez przesady, przy samolocie o MTOW w zaleznosci od wersji od ok 300 do ok 400 ton, gdzie znaczaca czesc tego ciezaru lezy w poblizu srodka ciezkosci, przesuniecie 3 ton (1%) masy generalnie nie robi wielkiej roznicy, a juz na pewno nie stanowi zadnego zagrozenia (gdyby stanowilo, to mogloby to oznaczac bledy konstrukcyjne; takie rzeczy trzeba uwzgledniac!). Ale wiadomo ze w lotnictwie lepiej dmuchac na zimne. Dlatego ciagle kaza nam komorki wylaczac:)
pzdr |
Tak tylko ze jezeli samolot mial skrajnie tylne wywazenie a grupka przeszla z przodu na tyl to jednak moze zrobic roznice i samolot wypadnie z widelek. Nie sama masa sie liczy ale moment jaki jest wytworzony.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 0:44, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
bartek_ql napisał: | TK napisał: |
Jeśli masz 40 pax, którzy przemieszczają się po pokładzie to trzeba przyjąć że przemieszcza Ci się 3360 kg, co już może mieć konkretny wpływ na zmiany środka ciężkości.
TK |
No moze bez przesady, przy samolocie o MTOW w zaleznosci od wersji od ok 300 do ok 400 ton, gdzie znaczaca czesc tego ciezaru lezy w poblizu srodka ciezkosci, przesuniecie 3 ton (1%) masy generalnie nie robi wielkiej roznicy, a juz na pewno nie stanowi zadnego zagrozenia (gdyby stanowilo, to mogloby to oznaczac bledy konstrukcyjne; takie rzeczy trzeba uwzgledniac!). Ale wiadomo ze w lotnictwie lepiej dmuchac na zimne. Dlatego ciagle kaza nam komorki wylaczac:)
pzdr |
Tak tylko ze jezeli samolot mial skrajnie tylne wywazenie a grupka przeszla z przodu na tyl to jednak moze zrobic roznice i samolot wypadnie z widelek. Nie sama masa sie liczy ale moment jaki jest wytworzony.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pią 0:49, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
thewho napisał: |
Tak tylko ze jezeli samolot mial skrajnie tylne wywazenie a grupka przeszla z przodu na tyl to jednak moze zrobic roznice i samolot wypadnie z widelek.. |
Faktycznie w takim skrajnym wypadku moze wypasc z "widelek" ale to jeszcze nie znaczy ze przestanie leciec lub ze wpadnie w korkociag. Bedzie miec znacznie pogorszona stabilnosc ale moze ukonczyc lot normalnie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 0:58, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: | Faktycznie w takim skrajnym wypadku moze wypasc z "widelek" ale to jeszcze nie znaczy ze przestanie leciec lub ze wpadnie w korkociag. Bedzie miec znacznie pogorszona stabilnosc ale moze ukonczyc lot normalnie. |
Moze albo i nie...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek_ql
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Pią 4:22, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
thewho napisał: |
Nie sama masa sie liczy ale moment jaki jest wytworzony. |
No niby masz racje tylko przypomne Ci ze chodzi tu nie o jakis tam moment od masy 40 pasarzerow, tylko o moment wzgledem srodka ciezkosci wywolany przez sile nosna na placie (no i oczywiscie rownowazony przez moment od statecznika). Co za tym idzie masz proste zadanie z mechaniki. sam pomysl o ile zmieni sie polozenie srodka ciezkosci jesli przesuniesz 1% masy nawet o te powiedzmy 40 m. Srodek ciezkosci przesunie sie w tym przypadku o 40 cm w strone "niesfornych pasazerow". Oczywiscie tak duza masa nawet na 40 cm ramieniu daje spory moment, ale nie powiesz mi chyba ze przy wywazaniu samolotu inzynierowie nie uwzglednili 40 cm wedrowki srodka ciezkosci i ze moze to stanowic "jakis problem"
pzdr
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bedrzich
Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: OTBD
|
Wysłany: Pią 10:54, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
W tym konkretnym przypadku prawie na pewno choziło o "wesołość" grupy
Stewy chcą mieć spokój, nie lubią jak się papsy pętają po pokładzie i często używają podobnych argumentów licząc na niewiedzę i ignorancję pasażerow i - w 99,9% przypadków im się udaje - pasażerowie zawsze mają anse do argumentów o charakterze porządkowym, ale prawie nigdy nie kwiestionują tych związanych z samolotem, zasadami lotu itp i grzecznie stosują się do takich próśb.
Ale wracając do meritum - wpływ owszem jest, ale w takim samolocie nie sądzę żeby "wypadł" z obwiedni wyważania tym bardziej, że oprócz normalnej funkcjonuje jeszcze obwiednia wyważania stosowana do przebazowań (loty ferry) która przeważnie jest sporo większa, a więc zabezpiecza stateczność w skrajnych przypadkach. Wiedza o tym przydaje się bo dobrze jest wiedzieć jaki mamy margines. Chociaż - w stuprocentch można to określić WYłąCZNIE znając aktualny arkusz załadowania i wyważenia tego konkretnego przypadku.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 11:06, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
To taka ciekawostka odnosnie lotow ferry - duzo samolotow (E70, B734, CRJ, ERJ) "na pusto" jest poza widelkami i nie moze leciec - kto wie co sie wtedy robi?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bedrzich
Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: OTBD
|
Wysłany: Pią 12:02, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
thewho napisał: | To taka ciekawostka odnosnie lotow ferry - duzo samolotow (E70, B734, CRJ, ERJ) "na pusto" jest poza widelkami i nie moze leciec - kto wie co sie wtedy robi? |
Jak już pisałem - wtedy dopuszcza się inny zakres wyważenia lub w ostateczności balastuje samolot np. workami z piaskiem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
thewho
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 12:07, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
bedrzich napisał: | w ostateczności balastuje samolot np. workami z piaskiem |
Dokladnie o to mi chodzilo. Dziwne dla mnie jest to w/w bez balastu nie pasuja nawet do widelek ferry.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bedrzich
Dołączył: 22 Gru 2005
Posty: 132
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: OTBD
|
Wysłany: Pią 12:12, 14 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Ale jak lecą np. z fabryki to prawie na pewno nie są całkowicie puste - wiezie się zawsze jakieś cześci lub wyposażenie dodtkowe, kilku ludzi jak np. mechanicy itp
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|