|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mariusz
Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 296
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 21°26'E , 50°17'N
|
Wysłany: Pią 8:57, 15 Wrz 2006 Temat postu: Super szybkie pociągi wygrywają konkurencję z liniami! |
|
|
Air France-KLM zapowiedział likwidację w przyszłym roku latem lotów z Paryża do Nancy i Metz. Powodem jest uruchomienie na tej trasie superszybkich pociągów TGV.
Konkurencja ze strony kolei może zmusić przewoźnika lotniczego także do likwidacji połowy lotów na trasie Paryż-Strasbourg.
źródło:
Z Londynu do Nowego Jorku w 55 minut...Pociągiem... Linie Lotnicze są bez szans z takim przeciwnikiem. Chodzi tu gównie o mega szybkość i niską cenę.
Spędzić popołudnie na zakupach na Piątej Alei w Nowym Jorku i wieczorem wrócić do Londynu ? Śmiały i wyrafinowany projekt, który skrócił by czas takiego skoku przez atlantyk do zaledwie jednej godziny, mógłby to umożliwić. Tak to przynajmniej ujmuje inżynier transportowiec Ernest G. Frankel z renomowanego Massachusetts Institutes of Technology. Chodzi o pomysł na tunel "Transrapid", a w nim pociąg wykorzystujący zasadę magnetycznej lewitacji, a w dodatku pomykający z nieprawdopodobną prędkością w próżni 7400 km/h. Było by to ponad 7 razy szybciej niż liniowy odrzutowiec pasażerski i 3 razy szybciej niż wycofany niedawno z eksploatacji Concorde.
Taki pociąg już istnieje w Japoni i przewiezie w tym roku (2004) 10 milionów pasażerów. Jest to pociąg o nazwie "MAGLEW". Może przewozić po bardzo niskich kosztach i z mega szybkością - ludzi, samochody i kontenery. Kilometr w przeliczeniu na jednego pasażera kosztuje 8 groszy ! A na tonę towaru 17 groszy ! Dla samolotów jest to dziś 30 groszy na pasażera. Ogromną zaletą jest też żywotność Maglewu. Trwałość torowiska obliczono na minimum 50 lat , praktycznie bez konserwacji , ponieważ nie ma w nim mechanicznych tarć ani wibracji. Wszystko to opiera się na procesie magnetycznej lewitacji. Zużywa on minimalne ilości energi. Zużycie energi w tunelu który ma połączyć Londyn z Nowym Jorkiem wynosi na jednego psażera 1 litr benzyny na 4251 kilomtrów ! Jest w dodatku całkowicie bezpieczny.
Tunel byłby tańszy i to znacznie , niż dotychczasowe tunele drążone, które trzeba przewiercać przez skały. Tunel miałby biec łukiem z Londynu a może nawet z Paryża przez Szkocję a potem na przemian dając nura w morze lub skacząc po lądzie przez Islandię , Grenlandię i wreszcie przez Kanadyjski Labrador do Nowego Yorku. Koszt wyniósłby 100-200 milionów dolarów.
Dokładny plan tunelu w którym ruch odbywał by się wachadłowo i do tego mogły by nim przebiegać przewody doprowadzające media, jego wszystkie elementy , szczegóły konstrukcyjne i najważniejsze - montażowe są bardzo dokładnie przygotowane i sprawdzone obliczeniami.
Taki rodzaj transportu ma wielki sens ekonomiczny i przynosi wielką oszczędność czasu. Krótki odcinek testowy tunelu zostanie wybudowany pod kandayjsko - amerykańskim jeziorem Ontario. Narazie Maglew na na powierzchni w Japoni spisuje się wyśmienicie !
Jeśli próby przejdą pomyślnie TRANS - ATLANTIC - RAPID a w środku niego MAGLEW będzie bez konkurencyjnym środkiem transportu i powalą całkowicie linie lotnicze. Ale to wszystko to dopiero przyszłość.
źródło - Świat Techniki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rob_sad
Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznan
|
Wysłany: Pią 9:05, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Az sie boje ze nasz rzad biorac pod uwage takie newsy stwierdzi ze lokalne polaczenia lotu sa niepotrzebne skoro sa pociagi, a pkp trzeba wyciagnac z problemow i zaloze sie ze zaden nie pomysli o tym, ze zapewne ze dojazdy TGV do paryza moga odbywac sie na jednym bilecie z przelotem dalej i za przejazd pociagiem przysluguja mile (tak samo jak na trasie do FRA z kolonii). Takie pomysly rzadowe pojawialy sie juz przy okazji rozmow na temat centralnego portu - nie ma to jak glupie nieporadne przenoszenie innych rozwiazan na wlasny grunt
Po za tym mysle ze troche zbyt lekko mowa jest o problemach technologicznych przy budowie takiego tunelu i koszty jakies smiesznie niskie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mariusz
Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 296
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 21°26'E , 50°17'N
|
Wysłany: Pią 9:11, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Wlasnie nie wiem czy redakcja ŚT nie pomylila sie w kosztach, może chodziło nie o mln a o mld.
No i jak to zabezpieczyc przed terrorystami...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rob_sad
Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 760
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznan
|
Wysłany: Pią 9:44, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Nie tylko terrorysci, to musi miec porzadne zabezpieczenia przed ew nieszczelnosciami, kolizjami itp. Jedna usterka moze rozwalic caly tunel. Taka technologia chyba nas jeszcze przerasta.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marcinj
Moderator
Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 9:53, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
oj, strasznie tu dużo ściemy. "taki pociąg istnieje" owszem, ale nie osiąga prędkości przelotowej samolotu.
przy czym oczywiście może (i powinien) stanowić konkurencję dla samolotów na krótkich trasach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BartekR
Dołączył: 26 Maj 2006
Posty: 66
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 9:57, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Maglev to bardzo ciekawa konstrukcja, ale jakoś mało jest chętnych do jego używania, mimo iż technologia znana jest od kilkudziesięciu lat.
Z tego, co mi wiadomo, jedyna komercyjna linia szybkiego Maglev łączy w tej chwili lotnisko w Szanghaju z miastem. Pociąg osiąga tam prędkość 430 km/h, a 30-kilometrowy odcinek pokonuje w siedem i pół minuty.
Gdy ostatnio interesowałem się tym tematem, to Japończycy mieli jedną linię testową i planowali uruchomienie Magleva na trasie z Tokyo do Osaki. Koszt tego przedsięwzięcia miał wynieść prawie 100 mld dolarów, z czego spora część to koszt przekopywania się przez góry. Oczywiście żaden próżniowy Maglev tylko normalny, z prędkościami do 600-800 km/h. Nie wydaje mi się, żeby tę linię zrobili.
Pomysł Maglevu przez ocean też nie jest nowy, ale to na dzisiejszy dzień SF. Kiedyś o tym sporo czytałem. Koszty są astronomiczne i oczywiście w artykule jest ogromny błąd. W dodatku to wszystko trzeba przetestować. Nawet przy śmiałej realizacji (a do takiej nikt się na razie nie kwapi ze względu na ogromne koszty, długi okres zwrotu i ogromne ryzyko) zajęłoby kilkadziesiąt lat, zanim pierwszy pasażer śmignąłby w godzinę z Londynu do Nowego Yorku.
Aczkolwiek sama idea jest świena, niemalże SF.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mickey1000
Dołączył: 16 Lip 2006
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 16:46, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
takie cos sie ukazalo ponad rok temu w tyg. Podhalanskim
troche primaaprilisowy artykul, chociaz chyba nie z 1 kwietnia.
Polsko-szwajcarskie konsorcjum chce budować tunel Zakopane-Kraków dla superszybkiego metra. Podróż trwałaby zaledwie 12 minut. W najbliższych tygodniach inwestorzy planują opowiedzieć o pomyśle wojewodzie małopolskiemu i władzom Zakopanego - dowiaduje się Tygodnik Podhalański.
Bartek Solik
Swissmetro, czyli superszybki, przypominający pocisk pociąg mógłby - zdaniem szwajcarskich konstruktorów - osiągać maksymalną prędkość 500 km/h.
Podziemny wagon przewoziłby jednorazowo około dwustu osób w tunelu 50 metrów pod powierzchnią. Wewnątrz panowałaby częściowa próżnia - warunki podobne do tych, jakie istnieją na wysokości około 15 tysięcy metrów.
Kursy odbywałyby się co kwadrans. Według dokumentów, do których udało nam się dotrzeć, 22-kilometrowy testowy tunel wybudowano już pod Lozanną - sprawdzane są tam wagony i osiągi metra.
Tymczasem, według naszych informacji, Swissmetro Group wraz z polskim partnerem chcą wybudować taki tunel w Polsce. Ma połączyć Zakopane z Krakowem.
W dalszej przyszłości planowana jest też podziemna nitka do Warszawy. Podróż z Grodu Kraka do stolicy Tatr trwałaby zaledwie 12 minut, a do Warszawy zakopiańczycy mogliby dotrzeć w nieco ponad pół godziny.
Jak zapewnia polski partner Szwajcarów, konsorcjum zainteresowane jest jak najszybszym rozpoczęciem budowy. W najbliższych tygodniach inwestorzy planują opowiedzieć o pomyśle władzom Zakopanego.
Na terenie miasta znajdować by się miała stacja końcowa o powierzchni około 1 tys. metrów kwadratowych, w tym szyby czterech wind, które transportowałyby pasażerów na powierzchnię, i w dół - na pokład wagonika.
Na przełomie lipca i sierpnia tego roku Swissmetro Group chce także rozmawiać o tunelu z Małopolskim Urzędem Wojewódzkim w Krakowie.
Przedstawiciele konsorcjum nie chcą mówić o kosztach projektu Zakopane-Kraków, choć zapewniają, że chcą w całości sfinansować inwestycje.
Ale, jak zakłada teoretyczny kosztorys, budowa np. tunelu z Lyonu przez Monachium do Wiednia, która startować miałaby między 2020, a 2030 rokiem, to kwota rzędu 40 miliardów euro. Wiadomo natomiast, że jeśli inwestor otrzyma stosowne zezwolenia, tunel w Małopolsce mógłby być gotowy w trzy lata, a podróż kosztowałaby mniej więcej tyle, co zwykłym pociągiem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Quantas
Moderator
Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Pyrlandia
|
Wysłany: Pią 16:50, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Koszty to nawet nie pomylenie milionów z milardami. Sądze że 200 miliardów też by nie straczyło.
Kiedyś był chyba na discovery film o tym pomyśle. Pociąg miał się rozpędzać w 15 minut , tyle samo jechać z prędkością podróżną i około 30 minut hamować.
Nie jestem inżynierem ale mało realne się to wydaje. O ile sam tunel to tak ale z prędkościami rzędu 500-700 no może 1000 km na godzine. W 7400 km/h poprostu nie wierzę, w każdym razie nie w najbliższych 50 latach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek_ql
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Pią 18:12, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
Pomysl nie jest taki do konca SF i prawdopodobnie od strony technicznej jego realizacja jest juz mozliwa. Co innego oplacalnosc ekonomiczna (a to podstawa). No i dochodzi jeszcze problem przekonania do tego ludzi (zarowno pasazerow jak i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczenstwo transportu). Co innego zbudowac tor testowy i tam osiagac takie zawrotne predkosci, a co innego wsadzic do tego pasazerow. Jakos nie wydaje mi sie zeby w ciagu najblizszych 20-30 lat ktos odwazyl sie wyslac babcie, mame i wnuczka z predkoscia 7500 km/h pod dnem Atlantyku (a z drugiej strony kto by kiedys pomyslal ze ta babcia, mama i wnuczek beda latac 10000 m nad ziemia )
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marcinj
Moderator
Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 18:16, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
bartek_ql napisał: | babcie, mame i wnuczka z predkoscia 7500 km/h pod dnem Atlantyku |
a od czego są teściowe?
no, ale to mrzonka zupełna ten tunel. jeszcze nas czeka sporo lat czytania o tym, kto więcej samolotów sprzedał, boeing czy airbus
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mariusz
Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 296
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 21°26'E , 50°17'N
|
Wysłany: Pią 18:20, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
bartek_ql napisał: | (a z drugiej strony kto by kiedys pomyslal ze ta babcia, mama i wnuczek beda latac 10000 m nad ziemia ) |
Dokładnie, dlatego przyszłość pokaże (tylko czy my tego dożyjemy?)... Choć wole laaaaatać
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marcinj
Moderator
Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 18:51, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
no dobra, a cargo? to już chyba łatwiej, pytanie czy dla samego carga jest to warte zachodu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RZE
Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 138
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: RZ-ÓW
|
Wysłany: Pią 19:36, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
ten tunel jest nie realny przynajmniej narazie
bo w kosztach musialy by zarowno francja jak i usa partycypowac a jak sadze kazdy z karjow ma wazniejsze potrzeby finansowe niz tunel
i kiedys juz tez bylo o nim w TV
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wojtekf
Dołączył: 08 Lut 2006
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 53°34'N , 14°49'E
|
Wysłany: Pią 23:46, 15 Wrz 2006 Temat postu: |
|
|
To są jakieś BAJKI !!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pią 23:59, 15 Wrz 2006 Temat postu: Re: Super szybkie pociągi wygrywają konkurencję z liniami! |
|
|
mariusz napisał: | Taki pociąg już istnieje w Japoni |
Nie, taki pociag nigdzie nie istnieje, typowa dziennikarska wciema. Nigdzie nie ma pociagu poruszajacego sie w prozni z szybkoscia 7400 km/godz. Nigdzie nie ma nawet pociagu poruszajacego sie z "marna" szybkoscia 1000 km/godz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|