|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabik
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KORD/EPKK
|
Wysłany: Wto 12:12, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: | Gabik napisał: | lecial do granicy USA na FL240 |
z ORD do granicy USA jest okolo 200-250 mil. Nic w tym wiec dziwnego ze nie uzyskal wiekszej wyskosci niz FL240 przed granica. |
Tyle ze on ten poziom mial juz na wysokosci MKE (Milwaukee , WI) a to jest w linii prostej jakies 80 mil od ORD , a startowal wtedy z 27L wiec mial wiecej czasu na uzyskanie tej wysokosci. Po osiagnieciu tego poziomu dalej sie nie wznosil wiec cos w tym jest... Dopiero gdzies nad Kanada (tak mi sie zdaje) zaczal dalej nabierac wysokosci i zwolnil.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Adamek
Gość
|
Wysłany: Wto 16:34, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Tak duże prędkości na trasach z zachodu na wschód na półkuli północnej wynikają z przewarzajacych kierunków wiatru w tej częsci świata.
P.S. Nie słyszeliście nigdy w szkole o wiatrach zachodnich
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jasio85
Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Wto 16:46, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Gabik napisał: | slepowron napisał: | Gabik napisał: | lecial do granicy USA na FL240 |
z ORD do granicy USA jest okolo 200-250 mil. Nic w tym wiec dziwnego ze nie uzyskal wiekszej wyskosci niz FL240 przed granica. |
Tyle ze on ten poziom mial juz na wysokosci MKE (Milwaukee , WI) a to jest w linii prostej jakies 80 mil od ORD , a startowal wtedy z 27L wiec mial wiecej czasu na uzyskanie tej wysokosci. Po osiagnieciu tego poziomu dalej sie nie wznosil wiec cos w tym jest... Dopiero gdzies nad Kanada (tak mi sie zdaje) zaczal dalej nabierac wysokosci i zwolnil.
Pozdrawiam |
Może chcieli wykorzystać jak najbardziej korzystnego Jeta tak długo jak tylko się dało.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KuB@
Gość
|
Wysłany: Wto 16:58, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
---
Ostatnio zmieniony przez KuB@ dnia Nie 8:46, 04 Lut 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Togal
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 17:30, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
KuB@ napisał: | Piwi
Cytat: | "Czy komuś zdarzyło się lecieć ponad 1200 km/h? Przecież to już prawie prędkość dzwięku, która wynosi o ile pamiętam 1224 km/h |
Ekrany w samolocie pokazuja Airspeed a nie Groundspeed (tak jak gaugan wspomnial) wiec do predkosci dzwieku by jeszcze troche pewnie brakowalo. Przecie LOTowskie B-767 chyba nawet niemoga ciagnac wiecej niz 9** km/h (Groundspeed) |
Oj! Nie polecam 1200 km/h Airspeed na B767.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jasio85
Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Wto 17:41, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
KuB@ napisał: | Piwi
Cytat: | "Czy komuś zdarzyło się lecieć ponad 1200 km/h? Przecież to już prawie prędkość dzwięku, która wynosi o ile pamiętam 1224 km/h |
Ekrany w samolocie pokazuja Airspeed a nie Groundspeed (tak jak gaugan wspomnial) wiec do predkosci dzwieku by jeszcze troche pewnie brakowalo. Przecie LOTowskie B-767 chyba nawet niemoga ciagnac wiecej niz 9** km/h (Groundspeed) |
Jest dokładnie odwrotnie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piwi
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 999
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Dąbrowa Górnicza [epkt_spotters]
|
Wysłany: Wto 17:54, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
O ile pamiętam to właśnie ekrany pokazywały Groundspeed, nie Airspeed. Po co pasażerom znać Airspeed, zwykłego pasażera interesuje przecież to jak szybko porusza się względem ziemii.
Czyli mam rozumieć, że taka prędkość przy powrocie zza oceanu jest wynikiem wiatrów w kierunku wschodnim ? Jeśli tak to wtedy Airspeed wynosi pewnie o wiele mniej niż Groundspeed, dobrze rozumuję ? Jeśli nie to naprostujcie mnie, proszę
Pozdrawiam,
Piotrek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jks
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: DUB
|
Wysłany: Wto 18:18, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Pokazują Groundspeed. Np w krotkodystansowych Airbusach BA i w dalekodystansowych Boeingach BA pokazywany jest groundspeed (na zmiane w milach i km) oraz skladowa wiatru w kierunku lotu (czyli headwind albo tailwind). Jak juz napisano kilkakrotnie, wiatry nad Atlantykiem wieja glownie z zachodu na wschod, wiec zwykle lecac do Ameryki mamy wiatr z przodu (headwind) i Airspeed jest wieksza niz Groundspeed. W locie do Europy jest odwrotnie - przewazaja wiatry z tylu (tailwind) i Groundspeed jest wieksze niz Airspeed.
Scislej: Groundspeed = Airspeed + skladowa wiatru w kierunku lotu (dodatnia przy tailwind, ujemna przy headwind)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KuB@
Gość
|
Wysłany: Wto 19:30, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
---
Ostatnio zmieniony przez KuB@ dnia Nie 8:46, 04 Lut 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jks
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: DUB
|
Wysłany: Wto 19:46, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
KuB@ napisał: | Jak ekrany pokazuja Groundspeed to ja sie ciesze ze zyje! Wychodzi na to ze lecialem LOTowskim B-767 (SP-LOA) z predkoscia 11** km/h
A teraz tak na serio... Czy to jest mozliwe?? |
Oczywiście. Cieszyć, że przeżyłes to mógłbyś, gdyby to Airspeed było ponad 1100km/h. Dla samolotu ważna jest prędkość względem ośrodka w którym się porusza (czyli powietrza), a nie jakiegoś dowolnego układu odniesienia (np lądu). Prędkość względem ziemi ma znaczenie przy starcie i lądowaniu, ale nie podczas lotu na znacznej wysokości
Względem samolotu, który Cię mijał lecąc w drugą stronę leciałeś pewnie z 1800km/h. I co Twój samolot rozpadł się?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Togal
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 19:57, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
jks napisał: | Prędkość względem ziemi ma znaczenie przy starcie i lądowaniu...
|
Chyba tylko przy kołowaniu. Gdy pilot usłyszy 'cleared to take-off' to ground speed przestaje go interesować.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Wto 20:02, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Togal napisał: | Nie wiem czy dziwne czy nie, ale zdaje się, że każdy 767 już w połowie tego dystansu potrafi się wznieść powyżej FL300 bez większego wysiłku i to z kompletem na pokładzie. |
W polowie tego dystansu to raczej nie, nie jak jest obladowany paliwem na 10 godzin lotu. Druga sprawa ze samolot lecacy z takiego ORD jest ograniczony pewnymi "wyjsciowymi" korytarzami (SID) ktore ograniczaja jego wysokosc.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kshyhoo
Moderator
Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 574
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 1km od EPWA
|
Wysłany: Wto 20:08, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Ale zaraz, zaraz... przecież jest kilka diametralnie różnych prędkości airspeed. A ta najważniejsza dla pilota czyli KIAS lub KCAS zakłada jeszcze rozrzedzenie atmosfery na dużych wysokościach. W pewnych okolicznościach prędkość KCAS np. na FL340 może nawet wynosić ~270kts (ok. 500km/h) przy grundspeed ponad 1000km/h!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jks
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: DUB
|
Wysłany: Wto 20:13, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Togal napisał: | jks napisał: | Prędkość względem ziemi ma znaczenie przy starcie i lądowaniu...
|
Chyba tylko przy kołowaniu. Gdy pilot usłyszy 'cleared to take-off' to ground speed przestaje go interesować. |
Nie całkiem. Po dotknięciu pasa musi się na nim zatrzymać, więc ma znaczenie od jakiej prędkości będzie hamował i ile ma miejsca. Samo przyziemienie też nie jest bez znaczenia czy dotyka kołami przy prędkości 300 czy 400km/h. Cały problem przy lądowaniu z wiatrem w plecy polega na tym, że Groundspeed jest duża i może być problemem.
Przy starcie nie jestem pewien, ale V1 odnosi się chyba do Groundspeed, a nie Airspeed. Poza tym samolot czasem musi nagle hamować na pasie przy przerwaniu startu, więc Groundspeed jest jak najbardziej znaczące. Po to się startuje pod wiatr, że Groundspeed może być mniejsze, a Airspeed już jest większe (czyli siła nośna może być wystarczająca)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Wto 20:19, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Piwi napisał: | Jeśli tak to wtedy Airspeed wynosi pewnie o wiele mniej niż Groundspeed, dobrze rozumuję ? Jeśli nie to naprostujcie mnie, proszę
) |
Co to jest "o wiele mniej"?. Airspeed bedzie mniejsza od groundspeed o szybkosc wiatru - a wiec typowo o 80-120 kts jak lecisz na wschod przez Atlantyk. W zimie jetstream jest z reguly mocniejszy niz w lecie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|