|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jks
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: DUB
|
Wysłany: Wto 20:21, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Kshyhoo napisał: | Ale zaraz, zaraz... przecież jest kilka diametralnie różnych prędkości airspeed. A ta najważniejsza dla pilota czyli KIAS lub KCAS zakłada jeszcze rozrzedzenie atmosfery na dużych wysokościach. W pewnych okolicznościach prędkość KCAS np. na FL340 może nawet wynosić ~270kts (ok. 500km/h) przy grundspeed ponad 1000km/h! |
Ale to chyba inna dyskusja prawda? ground speed to rzeczywista air speed + skladowa wiatru. A to ze trzeba uwzględniać rozrzedzenie powietrza przy obliczaniu siły nośnej to inna sprawa. Z air speed XX można lecieć na FL100, ale nie można na FL340 bo powietrze zbyt rzadkie (albo trzeba miec zadarty dziób w górę). Dla pilota bez wątpienia bardzo istotne. Ale dla obliczania ground speed IMHO nie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Wto 20:23, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
jks napisał: |
Przy starcie nie jestem pewien, ale V1 odnosi się chyba do Groundspeed, a nie Airspeed |
NIE. Jest odwrotnie. Wszystkie szybkosci podczas startu odnosza sie do AIRSPEED. To samo z VREF przy ladowaniu. Tak naprawde to pilotow nigdy groundspeed nie obchodzi - poza tym zeby obliczyc kiedy wyladuja.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piwi
Dołączył: 29 Paź 2005
Posty: 999
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Dąbrowa Górnicza [epkt_spotters]
|
Wysłany: Wto 20:24, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
"o wiele mniej" czyli np. o 200 km/h i Airspeed może wynieść wtedy przykładowo 600 km/h (jeśli samolot leci względem Ziemii 800 km/h) albo i więcej czyli 1000 km/h, w zależności z której strony wieje wiatr.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Wto 20:31, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Kshyhoo napisał: | Ale zaraz, zaraz... przecież jest kilka diametralnie różnych prędkości airspeed. A ta najważniejsza dla pilota czyli KIAS lub KCAS zakłada jeszcze rozrzedzenie atmosfery na dużych wysokościach. W pewnych okolicznościach prędkość KCAS np. na FL340 może nawet wynosić ~270kts (ok. 500km/h) przy grundspeed ponad 1000km/h! |
No wlasnie,zapomnieliscie jeszcze o bardzo waznej szybkosci - TAS - True Airspeed. Ona jest zasadnicza inna od IAS (Indicated airspeed) na duzych wysokosciach. Komputer (Air-Data computer) pokladowy w nowoczesnych samolotow pokzauje pilotowi TAS mimo ze jego "speed tape" jest w IAS. Korekcje wiatru stosujesz do TAS, nie do IAS.
A wiec z KIAS po kalibracji otrzymujesz KCAS.
Z KCAS znajac temperature i wysokosc mozesz obliczyc TAS.
Majac TAS mozesz uwzglednic wiatr aby dostac GS (Ground Speed).
Dla przykladu:
Powiedzmy lecisz z szybkosci 0.85 Mach na wysokosci FL400. Twoja KIAS (to co widzi pilot na swoim szybkosciomierzu) bedzie okolo 260 kts podczas gdy twoja TAS bedzie prawie 540 kts. Poprawke na wiatr stosujesz do 540 a nie do 260.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez slepowron dnia Wto 20:43, 25 Lip 2006, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Butik
Dołączył: 13 Lis 2005
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: MEDUR
|
Wysłany: Wto 20:39, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Po super podsumowaniu slepowrona (uczcie się chłopaki ) dodam tylko swój największy zarejestrowany dotychczas GS -> 1133km/h w B772 linii Malaysia na trasie z Kuala Lumpur do Sydney, gdzieś w połowie drogi nad Australią:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Togal
Dołączył: 07 Paź 2005
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 21:00, 25 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: | Togal napisał: | Nie wiem czy dziwne czy nie, ale zdaje się, że każdy 767 już w połowie tego dystansu potrafi się wznieść powyżej FL300 bez większego wysiłku i to z kompletem na pokładzie. |
W polowie tego dystansu to raczej nie, nie jak jest obladowany paliwem na 10 godzin lotu. |
120 nm wystarczy, aby osiągnąć FL300 przy pełnym obciążeniu. Bywa, że widuję B767 w okolicy EPPO (jakieś 150 nm od EPWA) lecące z zapasem paliwa na 10 godzin i z pewnością mają FL320 albo FL340 już. Fakt, że zwykle lecą pod wiatr.
Cytat: |
Druga sprawa ze samolot lecacy z takiego ORD jest ograniczony pewnymi "wyjsciowymi" korytarzami (SID) ktore ograniczaja jego wysokosc. |
A to już inna para kaloszy...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KuB@
Gość
|
Wysłany: Nie 4:22, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
---
Ostatnio zmieniony przez KuB@ dnia Nie 8:40, 04 Lut 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 7:20, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
KuB@ napisał: | ...
W takim wypadku czy B-767 moze ciagnac 1100km/h przez caly Atlantyk majac wiatr w ogon?? |
Moze znajdzie sie pare takich dni w roku kiedy wiatry sa wyjatkowo silne i rzeczywiscie wyjdzie mu tego 1100 km/h przez caly Atlantyk.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wegi
Moderator
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Nie 11:49, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Lecieć to mogliście ale z prędkością GS, nie IAS.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
vold
Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 12:47, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Mój rekord prędkości to 210km/h na starym dobrym szybowcu puchacz
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jasio85
Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 338
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Nie 13:22, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
wychodząc z pętli?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
vold
Dołączył: 12 Lip 2006
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 15:52, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Nie, ale byłeś blisko. W czasie niskiego przelotu nad ziemią kończącego akrobację
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Spitfire
Dołączył: 08 Sty 2006
Posty: 97
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Nie 16:38, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Piwi napisał: | Ciekawa dyskusja.
Czy komuś zdarzyło się lecieć ponad 1200 km/h? Przecież to już prawie prędkość dzwięku, która wynosi o ile pamiętam 1224 km/h
Pozdrawiam |
nie masz racji - predkosc dzwieku prawie codziennie wynosi inna wartosc, poniewaz zalezy ona od scisle okreslonych warunkow atmosferycznych.
KuB@ napisał: | Przecie LOTowskie B-767 chyba nawet niemoga ciagnac wiecej niz 9** km/h (Groundspeed) |
za duzo sie naczytales widze publikacji gdzie pisza jaka jest przelotowa predkosc dla danego samolotu, co jest wrozeniem z fusow poniewaz zawsze przelotowa wychodzi inna, podobnie jak predkosc dzwieku.
Tak samo nie da sie obliczyc ile wynosi np .85 Macha, bez podania konkretnych danych dla konkretnego dnia.
Ktos napisal ze GS przestaje obchodzic pilota po oderwaniu sie od ziemi.
Generalnie jest wiele predkosci: IAS, TAS, GS... itd.
Na zdrowy rozum:
Kazda predkosc "po cos jest", a to czy jest wykorzystywana zalezy od tego co sie chce wiedziec, obliczyc itd. Wiec zadna predkosc nie jest nigdy nie wazna.
pozdrawiam
g
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wegi
Moderator
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Nie 19:48, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Nie żeby coś ale przy starcie/lądowaniu patrzy się na indicated , nie na ground speed.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 19:53, 30 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Spitfire napisał: | predkosc dzwieku prawie codziennie wynosi inna wartosc, poniewaz zalezy ona od scisle okreslonych warunkow atmosferycznych.
|
Praktycznie predkosc dzwieku zmienia sie malo, jedynym liczacym sie czynnikiem jest temperatura. Ani gestosc powietrza ani cisnienie nie maja wplywu na szybkosc dzwieku (co jest zaskoczeniem dla wielu). Tak dla przykladu szybkosc dzwieku na poziomie morza jest w normalny dzien okolo 1220 km/h (w upalny dzien powiedzmy 1260 km/h), na wysokosci na ktorej lataja odrzutowce (temp. okolo -55 C) ta szybkosc wyniesie okolo 1060 km/h.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|