Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

pytanie o silnik
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Markos




Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Śro 9:28, 04 Paź 2006    Temat postu: pytanie o silnik

Mam pytanie czy silniki samolotów typu np. F16 czy MIG29 różnią się od silników samolotów pasażerskich - Boeing'ów czy Airbus'ów?

Nie chdzi mi naturalnie o rozmiary i moce ale oczywiście o różnice techniczne.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Markos dnia Śro 17:56, 04 Paź 2006, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Śro 11:24, 04 Paź 2006    Temat postu:

To zalezy co masz na mysli. Generalnie od strony technicznej to roznia sie od siebie takze silniki z F16 i Mig29. W kazdym wlasciwie silniku zastosowane sa jakies rozwiazania techniczne charakterystyczne dla danego modelu silnika. Jesli chodzi o najwazniejsze "ogolne" roznice miedzy silnikami do samolotow bojowych a do samolotow komunikacyjnych to jest tego oczywiscie sporo (bo z tych roznic wynikaja wlasnie roznice w "mocy" ) ale raczej nie oczekuj ze ktos Ci te roznice wyjani w poscie na forum. Jesli podasz mi mejla na priv postaram sie przeslac Ci troche materialow do poczytania.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 15:55, 04 Paź 2006    Temat postu: Re: pytanie o silnik

Markos napisał:
od silników pasażerskich Boeing'ów czy Airbus'ów?

Silniki obecnych samolotow pasazerskich to turbowentylatory (turbofan) z bardzo duzym "bypas ratio". Zauwaz kolosalna ich srednice wlotowa. Silniki w samolotach wosjkowach to glownie klasyczne silniki odrzutowe z minimalnym (jesli wogole) bypasem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 17:31, 04 Paź 2006    Temat postu: Re: pytanie o silnik

slepowron napisał:
Silniki obecnych samolotow pasazerskich to turbowentylatory (turbofan) z bardzo duzym "bypas ratio". Zauwaz kolosalna ich srednice wlotowa. Silniki w samolotach wosjkowach to glownie klasyczne silniki odrzutowe z minimalnym (jesli wogole) bypasem.

W silnikach samolotów bojowych "bypass" też występuje. Np. w silniku F100-PW-229 "bypass ratio" czyli stopień dwuprzepływowości wynosi 0.36. Silniki jednoprzepływowe to już dzisiaj rzadkość spotykana raczej w starszych konstrukcjach (np. J85-GE-5 stosowany w F-5 czy T-38 ).
I tak jak zauważyłeś, główną, przynajmniej wizualną różnicą w stosunku do silników samolotów pasażerskich jest brak wentylatorów. Naturalnie różnic jest znacznie więcej, bo i zastosowanie zupełnie inne, ale to oczywiste. Niewątpliwie najmilszą dla ucha różnicą jest dopalanie Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MiGger




Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Śro 19:35, 04 Paź 2006    Temat postu:

Każdy silnik dwuprzepływowy zarówno do samolotu bojowego jak i pasażerskiego posiada wentylator. To jest kwestia nazewnictwa. Wentylator to poprostu sprężarka niskiego ciśnienia (doskonale widoczna właśnie w silnikach samolotów komunikacyjnych), niektórzy specjaliści rozróżniają wentylator od sprężarki niskiego ciśnienia ze względu na wartości sprężu (stosunku ciśnień na wejściu i wyjściu sprężarki) ale zasadniczo to jest to samo (Rosjanie używają nazwy wentylator do sprężarki niskiego ciśnienia silnia RD-33 w MiG-29).
Co do różnic to podałbym inne założenia w wymaganiach co do silników: w przypadku sprzętu komunikacyjnego wymagane jest: znaczna żywotność i ekonomiczność natomiast silniki bojowe charateryzuje wysoki ciąg jednostkowy i krótki czas akceleracji.
Chciałbym sprostować jeszcze jedną rzecz - jeśli chodzi o silniki odrzutowe to mówimy o ciągu (jest to siła wyrażana w N lub kG) nie należy tego mylić z mocą podawaną dla silników tłokowych bądź turbośmigłowych w KM lub KW - moc a ciąg to zupełnie inne wielkości fizyczne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 20:29, 04 Paź 2006    Temat postu: Re: pytanie o silnik

michals napisał:
Np. w silniku F100-PW-229 "bypass ratio" czyli stopień dwuprzepływowości wynosi 0.36

Podczas gdy w pasazerskich jest to liczba chyba rzedu 5-10.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 23:24, 04 Paź 2006    Temat postu:

MiGger napisał:
Każdy silnik dwuprzepływowy zarówno do samolotu bojowego jak i pasażerskiego posiada wentylator. To jest kwestia nazewnictwa. Wentylator to poprostu sprężarka niskiego ciśnienia (doskonale widoczna właśnie w silnikach samolotów komunikacyjnych), niektórzy specjaliści rozróżniają wentylator od sprężarki niskiego ciśnienia ze względu na wartości sprężu (stosunku ciśnień na wejściu i wyjściu sprężarki) ale zasadniczo to jest to samo (Rosjanie używają nazwy wentylator do sprężarki niskiego ciśnienia silnia RD-33 w MiG-29).

Wszystko prawda. Jednak jest to na tyle charakterystyczny element tych silników, że jak sam piszesz, przez wielu specjalistów jest odróżniany od sprężarki niskiego ciśnienia, a silniki weń wyposażone określane są mianem turbowentylatorowych, przy czym nie spotkałem się, aby ktoś tak nazywał silniki stosowane w maszynach bojowych. I to miałem na myśli pisząc o braku wentylatora w silnikach samolotów bojowych. Czyli, jak napisałeś, kwestia nazewnictwa. Możesz to uznać za "skrót myślowy" z mojej strony.

slepowron napisał:
Podczas gdy w pasazerskich jest to liczba chyba rzedu 5-10

Dokładnie. Np. dla takiego GE90 wartość ta wynosi 9.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Czw 9:08, 05 Paź 2006    Temat postu:

MiGger napisał:
Wentylator to poprostu sprężarka niskiego ciśnienia .

To jest przyklad niezlej ignorancji panie z 7-ioma latami w "jednostkach bojowych + Clean Hunter + White Sentry Falcon". Obawiam sie ze slow "wentylator" jest bezposrednim odpowiednikiem angielskiego slowa "fan" a w tym jezyku jest wyrazny podzial na sinliki turbo-fan i turbo-jet. Oba maja sprezarke (angielski "compressor") ale turbo-fan ma dodatkowo "fan" z samego przedu. Fan-Wentylator nie jest czescia zadnej sprezarki bo jego rola jest zupelnie inna - tworzenie przeplywu powietrza wokol komory spalania a nie przez ta komore. Dlatego o wentylatorze mowi sie czesto gwarowo "ducted prop" czyli "obudowane smiglo". Dodatkowo sprezarka i wentylator sa czesto na zupelnie innym wale (moga miec inne szybkosci obrotowe) - napedzane sa innymi czesciam turbiny, nie ma wiec mechnicznego polaczenia miedzy sprezarka i wentylatorem.

Tutaj na rysukach jest lopatologicznie pokazne schematycznie ze "fan" (wentylator) nie jest czescia sprezarki.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Quantas
Moderator



Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Pyrlandia

PostWysłany: Czw 10:21, 05 Paź 2006    Temat postu:

MiGger napisał:
Chciałbym sprostować jeszcze jedną rzecz - jeśli chodzi o silniki odrzutowe to mówimy o ciągu (jest to siła wyrażana w N lub kG) nie należy tego mylić z mocą podawaną dla silników tłokowych bądź turbośmigłowych w KM lub KW - moc a ciąg to zupełnie inne wielkości fizyczne.


Rożnica w N i KG a KM i KW jest rzeczą oczywistą ale poproszę Cię jeśli to możliwe o jakiś wzór do przeliczania.

1 KM to 1,36 KW
1 KW to 0,74 KM

1 N to ...KW ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michals




Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 12:29, 05 Paź 2006    Temat postu:

Można to zrobić np. tak:

moc [KM] = ciąg [kG] x prędkość [m/s] / 75


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MiGger




Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Czw 16:39, 05 Paź 2006    Temat postu:

Odpowiem jeszcze raz slepowronowi - bo nie rozumie co czyta:
Cytat:
Fan-Wentylator nie jest czescia zadnej sprezarki bo jego rola jest zupelnie inna - tworzenie przeplywu powietrza wokol komory spalania a nie przez ta komore.

Jak napisałem wentylator to sprężarka niskiego ciśnienia, która właśnie tworzy opływ zewnętrzny w odróżnieniu od sprężarki wysokiego ciśnienia. Istnieją różne konstrukcje silników i z reguły w samolotach bojowych przepływ zewnętrzny łączy się w komorze dopalacza. I tak jak napisałem wcześniej np Rosjanie używają nazwy wentylator do nazewnictwa sprężarki niskiego ciśnienia kanału zewnętrznego. Wcale nie napisałem że wentylator to część sprężarki ani, że są zamontowane na tym samym wale bo nie są. Sprężarka niskiego i wysokiego ciśnienia napędzana jest odpowiednio przez turbinę niskiego i wysokiego ciśnienia i zawsze obie zabudowane są na innych wałach bez połączenia mechanicznego i zawsze obracają się z różnymi prędkościami obrotowymi.
Jeżeli chcesz dyskutować dokładniej czytaj posty - chyba że nie rozumiesz ich treści.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 19:57, 05 Paź 2006    Temat postu:

@MIGger: dobrze radze daruj juz sobie dyskusje z niejakim slepowronem tak ja przestalem reagowac na jego postu juz jakis miesiac temu. Dyskusja na temat techniki lotniczej z kompletnym laikiem (ktoremu sie wydaje ze znajomosc lotnictwa to znajomosc angielskich slowek) nie ma wiekszego sensu i goscia znajacego sie na rzeczy (a takim widac jestes) moze tylko niepotrzebnie frustrowac Smile Forum jest wolne wiec niech sobie wypisuje dyrdymaly i sie cieszy ze wie jak jest sprezarka po angielsku. Rozsadni ludzie i tak nie czerpia wiedzy o lotnictwie tylko na podstawie forum internetowego wiec jego dzialalnosc jest raczej o niskiej szkodliwosci spolecznej Smile Ale jest mala nadzieja ze jak sie takich "pseudo-fachowcow" zacznie ignorowac to moze sie obrazi i przestanie odzywac Smile
A tak przy okazji to zwracam uwage moderatorom ze moj post jest miedzy innymi wynikiem tego ze juz od dluzszego czasu nie wiedziec czemu jestescie bardzo poblazliwi w stosunku do czesto obrazliwych (moim zdaniem) wobec innych uzytkownikow forum wypowiedzi slepowrona. peace


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bartek_ql




Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWA

PostWysłany: Czw 20:35, 05 Paź 2006    Temat postu:

aha a w kwesti wentylatora to traktowanie go rowniez jako sprezarki pierwszego stopnia jest jak najbardziej uzasadnione. Wedlug mojego zrodla (wyklad "Wspolczesne napedy lotnicze" Jerzy Michalek) dla silnikow poddzwiekowych o dyzym stopniu dwuprzeplywowosci (dlugie lopatki o malej cieciwie) sprez jest zaledwie w okolicach 1,1-1,2 ale juz dla silnikow w samolotach bojowych (lopatki krotsze o wiekszej cieciwie) sprez wentylatora dochodzi do 2. Oczywiscie powietrze za wentylatorem nie tylko oplywa silnik z zewnatrz ale takze wpada na kolejne stopnie sprezarek.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MiGger




Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Czw 21:43, 05 Paź 2006    Temat postu:

Pozdro dla bartek_ql
Bezapelacyjnie masz rację!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Drzemi
Moderator



Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 276
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPMM

PostWysłany: Czw 21:52, 05 Paź 2006    Temat postu:

Na razie jest jeszcze spokojnie tutaj, ale żeby nie było jak w temacie o Herculesach...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Lotnictwo wojskowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin