|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Markos
Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Mińsk Mazowiecki
|
Wysłany: Śro 9:28, 04 Paź 2006 Temat postu: pytanie o silnik |
|
|
Mam pytanie czy silniki samolotów typu np. F16 czy MIG29 różnią się od silników samolotów pasażerskich - Boeing'ów czy Airbus'ów?
Nie chdzi mi naturalnie o rozmiary i moce ale oczywiście o różnice techniczne.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Markos dnia Śro 17:56, 04 Paź 2006, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek_ql
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Śro 11:24, 04 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
To zalezy co masz na mysli. Generalnie od strony technicznej to roznia sie od siebie takze silniki z F16 i Mig29. W kazdym wlasciwie silniku zastosowane sa jakies rozwiazania techniczne charakterystyczne dla danego modelu silnika. Jesli chodzi o najwazniejsze "ogolne" roznice miedzy silnikami do samolotow bojowych a do samolotow komunikacyjnych to jest tego oczywiscie sporo (bo z tych roznic wynikaja wlasnie roznice w "mocy" ) ale raczej nie oczekuj ze ktos Ci te roznice wyjani w poscie na forum. Jesli podasz mi mejla na priv postaram sie przeslac Ci troche materialow do poczytania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Śro 15:55, 04 Paź 2006 Temat postu: Re: pytanie o silnik |
|
|
Markos napisał: | od silników pasażerskich Boeing'ów czy Airbus'ów?
|
Silniki obecnych samolotow pasazerskich to turbowentylatory (turbofan) z bardzo duzym "bypas ratio". Zauwaz kolosalna ich srednice wlotowa. Silniki w samolotach wosjkowach to glownie klasyczne silniki odrzutowe z minimalnym (jesli wogole) bypasem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
michals
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 17:31, 04 Paź 2006 Temat postu: Re: pytanie o silnik |
|
|
slepowron napisał: | Silniki obecnych samolotow pasazerskich to turbowentylatory (turbofan) z bardzo duzym "bypas ratio". Zauwaz kolosalna ich srednice wlotowa. Silniki w samolotach wosjkowach to glownie klasyczne silniki odrzutowe z minimalnym (jesli wogole) bypasem. |
W silnikach samolotów bojowych "bypass" też występuje. Np. w silniku F100-PW-229 "bypass ratio" czyli stopień dwuprzepływowości wynosi 0.36. Silniki jednoprzepływowe to już dzisiaj rzadkość spotykana raczej w starszych konstrukcjach (np. J85-GE-5 stosowany w F-5 czy T-38 ).
I tak jak zauważyłeś, główną, przynajmniej wizualną różnicą w stosunku do silników samolotów pasażerskich jest brak wentylatorów. Naturalnie różnic jest znacznie więcej, bo i zastosowanie zupełnie inne, ale to oczywiste. Niewątpliwie najmilszą dla ucha różnicą jest dopalanie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MiGger
Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPMM
|
Wysłany: Śro 19:35, 04 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Każdy silnik dwuprzepływowy zarówno do samolotu bojowego jak i pasażerskiego posiada wentylator. To jest kwestia nazewnictwa. Wentylator to poprostu sprężarka niskiego ciśnienia (doskonale widoczna właśnie w silnikach samolotów komunikacyjnych), niektórzy specjaliści rozróżniają wentylator od sprężarki niskiego ciśnienia ze względu na wartości sprężu (stosunku ciśnień na wejściu i wyjściu sprężarki) ale zasadniczo to jest to samo (Rosjanie używają nazwy wentylator do sprężarki niskiego ciśnienia silnia RD-33 w MiG-29).
Co do różnic to podałbym inne założenia w wymaganiach co do silników: w przypadku sprzętu komunikacyjnego wymagane jest: znaczna żywotność i ekonomiczność natomiast silniki bojowe charateryzuje wysoki ciąg jednostkowy i krótki czas akceleracji.
Chciałbym sprostować jeszcze jedną rzecz - jeśli chodzi o silniki odrzutowe to mówimy o ciągu (jest to siła wyrażana w N lub kG) nie należy tego mylić z mocą podawaną dla silników tłokowych bądź turbośmigłowych w KM lub KW - moc a ciąg to zupełnie inne wielkości fizyczne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Śro 20:29, 04 Paź 2006 Temat postu: Re: pytanie o silnik |
|
|
michals napisał: | Np. w silniku F100-PW-229 "bypass ratio" czyli stopień dwuprzepływowości wynosi 0.36 |
Podczas gdy w pasazerskich jest to liczba chyba rzedu 5-10.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
michals
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 23:24, 04 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
MiGger napisał: | Każdy silnik dwuprzepływowy zarówno do samolotu bojowego jak i pasażerskiego posiada wentylator. To jest kwestia nazewnictwa. Wentylator to poprostu sprężarka niskiego ciśnienia (doskonale widoczna właśnie w silnikach samolotów komunikacyjnych), niektórzy specjaliści rozróżniają wentylator od sprężarki niskiego ciśnienia ze względu na wartości sprężu (stosunku ciśnień na wejściu i wyjściu sprężarki) ale zasadniczo to jest to samo (Rosjanie używają nazwy wentylator do sprężarki niskiego ciśnienia silnia RD-33 w MiG-29).
|
Wszystko prawda. Jednak jest to na tyle charakterystyczny element tych silników, że jak sam piszesz, przez wielu specjalistów jest odróżniany od sprężarki niskiego ciśnienia, a silniki weń wyposażone określane są mianem turbowentylatorowych, przy czym nie spotkałem się, aby ktoś tak nazywał silniki stosowane w maszynach bojowych. I to miałem na myśli pisząc o braku wentylatora w silnikach samolotów bojowych. Czyli, jak napisałeś, kwestia nazewnictwa. Możesz to uznać za "skrót myślowy" z mojej strony.
slepowron napisał: | Podczas gdy w pasazerskich jest to liczba chyba rzedu 5-10 |
Dokładnie. Np. dla takiego GE90 wartość ta wynosi 9.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Czw 9:08, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
MiGger napisał: | Wentylator to poprostu sprężarka niskiego ciśnienia . |
To jest przyklad niezlej ignorancji panie z 7-ioma latami w "jednostkach bojowych + Clean Hunter + White Sentry Falcon". Obawiam sie ze slow "wentylator" jest bezposrednim odpowiednikiem angielskiego slowa "fan" a w tym jezyku jest wyrazny podzial na sinliki turbo-fan i turbo-jet. Oba maja sprezarke (angielski "compressor") ale turbo-fan ma dodatkowo "fan" z samego przedu. Fan-Wentylator nie jest czescia zadnej sprezarki bo jego rola jest zupelnie inna - tworzenie przeplywu powietrza wokol komory spalania a nie przez ta komore. Dlatego o wentylatorze mowi sie czesto gwarowo "ducted prop" czyli "obudowane smiglo". Dodatkowo sprezarka i wentylator sa czesto na zupelnie innym wale (moga miec inne szybkosci obrotowe) - napedzane sa innymi czesciam turbiny, nie ma wiec mechnicznego polaczenia miedzy sprezarka i wentylatorem.
Tutaj na rysukach jest lopatologicznie pokazne schematycznie ze "fan" (wentylator) nie jest czescia sprezarki.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Quantas
Moderator
Dołączył: 26 Wrz 2005
Posty: 1150
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Pyrlandia
|
Wysłany: Czw 10:21, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
MiGger napisał: | Chciałbym sprostować jeszcze jedną rzecz - jeśli chodzi o silniki odrzutowe to mówimy o ciągu (jest to siła wyrażana w N lub kG) nie należy tego mylić z mocą podawaną dla silników tłokowych bądź turbośmigłowych w KM lub KW - moc a ciąg to zupełnie inne wielkości fizyczne. |
Rożnica w N i KG a KM i KW jest rzeczą oczywistą ale poproszę Cię jeśli to możliwe o jakiś wzór do przeliczania.
1 KM to 1,36 KW
1 KW to 0,74 KM
1 N to ...KW ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
michals
Dołączył: 30 Kwi 2006
Posty: 112
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 12:29, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Można to zrobić np. tak:
moc [KM] = ciąg [kG] x prędkość [m/s] / 75
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MiGger
Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPMM
|
Wysłany: Czw 16:39, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Odpowiem jeszcze raz slepowronowi - bo nie rozumie co czyta:
Cytat: | Fan-Wentylator nie jest czescia zadnej sprezarki bo jego rola jest zupelnie inna - tworzenie przeplywu powietrza wokol komory spalania a nie przez ta komore. |
Jak napisałem wentylator to sprężarka niskiego ciśnienia, która właśnie tworzy opływ zewnętrzny w odróżnieniu od sprężarki wysokiego ciśnienia. Istnieją różne konstrukcje silników i z reguły w samolotach bojowych przepływ zewnętrzny łączy się w komorze dopalacza. I tak jak napisałem wcześniej np Rosjanie używają nazwy wentylator do nazewnictwa sprężarki niskiego ciśnienia kanału zewnętrznego. Wcale nie napisałem że wentylator to część sprężarki ani, że są zamontowane na tym samym wale bo nie są. Sprężarka niskiego i wysokiego ciśnienia napędzana jest odpowiednio przez turbinę niskiego i wysokiego ciśnienia i zawsze obie zabudowane są na innych wałach bez połączenia mechanicznego i zawsze obracają się z różnymi prędkościami obrotowymi.
Jeżeli chcesz dyskutować dokładniej czytaj posty - chyba że nie rozumiesz ich treści.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek_ql
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 19:57, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
@MIGger: dobrze radze daruj juz sobie dyskusje z niejakim slepowronem tak ja przestalem reagowac na jego postu juz jakis miesiac temu. Dyskusja na temat techniki lotniczej z kompletnym laikiem (ktoremu sie wydaje ze znajomosc lotnictwa to znajomosc angielskich slowek) nie ma wiekszego sensu i goscia znajacego sie na rzeczy (a takim widac jestes) moze tylko niepotrzebnie frustrowac Forum jest wolne wiec niech sobie wypisuje dyrdymaly i sie cieszy ze wie jak jest sprezarka po angielsku. Rozsadni ludzie i tak nie czerpia wiedzy o lotnictwie tylko na podstawie forum internetowego wiec jego dzialalnosc jest raczej o niskiej szkodliwosci spolecznej Ale jest mala nadzieja ze jak sie takich "pseudo-fachowcow" zacznie ignorowac to moze sie obrazi i przestanie odzywac
A tak przy okazji to zwracam uwage moderatorom ze moj post jest miedzy innymi wynikiem tego ze juz od dluzszego czasu nie wiedziec czemu jestescie bardzo poblazliwi w stosunku do czesto obrazliwych (moim zdaniem) wobec innych uzytkownikow forum wypowiedzi slepowrona. peace
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
bartek_ql
Dołączył: 03 Lip 2006
Posty: 182
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 20:35, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
aha a w kwesti wentylatora to traktowanie go rowniez jako sprezarki pierwszego stopnia jest jak najbardziej uzasadnione. Wedlug mojego zrodla (wyklad "Wspolczesne napedy lotnicze" Jerzy Michalek) dla silnikow poddzwiekowych o dyzym stopniu dwuprzeplywowosci (dlugie lopatki o malej cieciwie) sprez jest zaledwie w okolicach 1,1-1,2 ale juz dla silnikow w samolotach bojowych (lopatki krotsze o wiekszej cieciwie) sprez wentylatora dochodzi do 2. Oczywiscie powietrze za wentylatorem nie tylko oplywa silnik z zewnatrz ale takze wpada na kolejne stopnie sprezarek.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MiGger
Dołączył: 26 Mar 2006
Posty: 61
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPMM
|
Wysłany: Czw 21:43, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Pozdro dla bartek_ql
Bezapelacyjnie masz rację!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Drzemi
Moderator
Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 276
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPMM
|
Wysłany: Czw 21:52, 05 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Na razie jest jeszcze spokojnie tutaj, ale żeby nie było jak w temacie o Herculesach...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|