|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Czw 10:13, 01 Cze 2006 Temat postu: Pierwszy silnik dla samolotu F - 16 |
|
|
Ci, którzy spodziewali się, że ta produkcja przyniesie WSK tysiące miejsc pracy, przeżywają spory zawód
Symbolicznego dokręcenia ostatniej śruby dokonali Marek Darecki, prezes WSK; Stephen Finger, prezes koncernu Pratt and Whitney oraz monterzy Stanisław Gawlak i Tomasz Gawron. Wczoraj w rzeszowskiej wytwórni odbyło się oficjalne przekazanie silnika do F-16 dla polskich sił powietrznych.
Do montażu silnika potrzeba ok. tysiąca sztuk narzędzi. Silnik waży 1700 kg. Składa się z kilku tysięcy części. Jego długość wynosi 4,85 m; siła
ciągu - 13 ton. Polska kupiła 48 egzemplarzy F-16. Zapłaci za nie około 4,5 miliarda dolarów.
Sukcesu, czyli precyzyjnego i bezbłędnego montażu silnika, gratulował rzeszowianom Wiktor Ashe, ambasador USA w Polsce. Na razie wiadomo, że WSK zmontuje 48 egzemplarzy tych silników.
Jak dotąd, wytwórnia zmontowała już kilkanaście silników do F-16. Jednak przygotowanie do ich montażu było bardzo pracochłonnym, kosztownym i długotrwałym przedsięwzięciem. Grupa monterów z WSK była na specjalnym szkoleniu w USA. Do Rzeszowa sprowadzono całe oprzyrządowanie do montażu silników. W zakładzie zbudowano specjalną sztolnię, czyli ruchome urządzenie, przy pomocy którego składano napęd. Rzeszów jest drugim, oprócz Middletown, miejscem, gdzie montuje się silniki do F-16.
Pierwszy z silników zmontowano na przełomie roku. Gotowe silniki jadą do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Warszawie, gdzie przygotowano specjalną hamownię, urządzenie, na którym silnik przechodzi ostateczną próbę. Potem silniki płyną do USA, gdzie są montowane w samolotach.
Ci, którzy spodziewali się, że produkcja silników do F-16 przyniesie WSK tysiące miejsc pracy, przeżywają spory zawód. Zakład produkuje na miejscu jedynie nieliczne podzespoły do tego silnika. Plusem jest to, że sprowadzono bardzo nowoczesne maszyny i wprowadzono technologie na najwyższym światowym poziomie.
Zawód przeżywają też ci fachowcy z branży lotniczej, którzy liczyli, że cały offset za F-16 sięgnie 8-10 miliardów dolarów i będzie wielkim kołem zamachowym dla polskiej gospodarki. Na razie, pomimo optymistycznych słów płynących ze strony rządu, nic takiego się nie dzieje. Najlepszym przykładem jest sytuacja PZL Mielec, które w ramach offsetu mają sprzedać do Ameryki po 100 skytrucków i dromaderów, ale sprzedaż na razie kuleje.
Do montażu silnika potrzeba ok. tysiąca sztuk narzędzi. Silnik waży 1700 kg. Składa się z kilku tysięcy części. Jego długość wynosi 4,85 m; siła ciągu - 13 ton. Polska kupiła 48 egzemplarzy F-16. Zapłaci za nie około 4,5 miliarda dolarów.
Rzeszowianie liczą jednak na to, że nie skończy się na 48 silnikach. A kosztowna inwestycja, czyli sprowadzenie urządzeń i szkolenie fachowców, zaowocuje następnymi zadaniami produkcyjnymi zza wielkiej wody. Tę samą nadzieję wyraził Paweł Poncyliusz, wiceminister gospodarki. - Apeluję do szefów firmy Pratt and Whitney i koncernu Lockheed Martin, by nie była to tylko jedna seria silników, ale żeby był to progam produkcyjny na wiele lat - powiedział.
Na zakończenie uroczystości biskup rzeszowski Kazimierz Górny pobłogosławił silnik i powiedział: - Leć w górę!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Rapi
Dołączył: 16 Gru 2005
Posty: 261
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów
|
Wysłany: Pią 16:35, 02 Cze 2006 Temat postu: odp |
|
|
Piekny ten silniczek , a jaka moc hehe
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Pzdr!!!!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Rapi dnia Czw 16:32, 02 Lis 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Pią 21:19, 02 Cze 2006 Temat postu: Re: odp |
|
|
zobaczymy jak będzie się sprawował na hamowni .. oby wytrzymał próby ..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Sob 23:31, 03 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
To takie skladanie z klockow. Wszystkie najtrudniejsze procesy metalurgiczne zostaly wykonane w USA a teraz tylko skladanka. Biorac pod uwage koszta sprowadzenia drogich urzadzen i szkolenie ludzi ciekawe jak ostateczny bilans wychodzi - czy strona Polska cokolwiek na tym zaoszczedzila. A swoja droga to straszna naiwnosc ludzka zeby liczyc ze montaz 48 silnikow otworzy tysiace miejsc pracy - ci co tak mysleli chyba ciagle sie z socjalizmu nie wyleczyli.
Poza tym to silnik wyglada bardzo fajnie. Czysciutka i dokladna robota, cacko.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Pon 19:34, 21 Sie 2006 Temat postu: odp |
|
|
Stracimy offset?
Pojawiły się informacje, że produkcja silników do samolotów F-16 może zostać przeniesiona z Polski. Taką nadzieję mają Bułgarzy i głośno o tym mówią.
W piątek dziennik ''Puls Biznesu'' poinformował, że kanadyjski koncern Pratt&Whitney zamierza przenieść produkcję silników do samolotów F-16 z rzeszowskiej WSK do Bułgarii. Bułgarski minister obrony miał to powiedzieć po spotkaniu z dyrektorem generalnym P&W. Rzekomo zakłady w Polsce są przeciążone i nie mogą nadążyć z zamówieniami. Miałoby się to wiązać z kontraktem na dostarczenie Bułgarii F-16 identycznych z tymi, które są sprzedawane naszej armii.
W Rzeszowie nic o tym nie wiedzą
- Nie ma planów przeniesienia z Rzeszowa produkcji silnika do F-16 - zapewnił nas Andrzej Czarnecki, rzecznik WSK Rzeszów. - Wszystko przebiega idealnie zgodnie z harmonogramem i nie ma żadnych opóźnień w dostarczaniu ich producentowi.
Czarnecki dodaje, że offset występuje zawsze przy kontraktach, gdy odbiorcą jest inne państwo.
P.S
Składane w Rzeszowie silniki typu F-100 wysyłane są do Stanów Zjednoczonych, a gotowe samoloty trafiają do Polski. Nasz kraj zamówił 48 samolotów F-16.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mariusz
Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 296
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: 21°26'E , 50°17'N
|
Wysłany: Pon 19:51, 21 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Piękny sprzęt...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Wto 9:50, 22 Sie 2006 Temat postu: odp |
|
|
Dni otwarte WSK planowane są na 3 września br. od godz. 10.00
Jest to niepowtarzalna okazja aby zobaczyć lotniczy zakład "od środka"
Zapraszam spotterów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Barni(lotnik)
Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 209
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 16:01, 23 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Wspaniale moze i ja się wybiore do WSK
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
sven
Dołączył: 19 Lis 2005
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 17:43, 23 Sie 2006 Temat postu: Re: odp |
|
|
lumix napisał: | Dni otwarte WSK planowane są na 3 września br. od godz. 10.00
Jest to niepowtarzalna okazja aby zobaczyć lotniczy zakład "od środka"
Zapraszam spotterów |
ciekawe czy pozwola cokolwiek sfotosic ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
sven
Dołączył: 19 Lis 2005
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 17:46, 23 Sie 2006 Temat postu: Re: odp |
|
|
lumix napisał: | Stracimy offset?
W piątek dziennik ''Puls Biznesu'' poinformował, że kanadyjski koncern Pratt&Whitney zamierza przenieść produkcję silników do samolotów F-16 z rzeszowskiej WSK do Bułgarii. Bułgarski minister obrony miał to powiedzieć po spotkaniu z dyrektorem generalnym P&W. |
pismaki z PB daly popis poraz kolejny...
kanadyjskie to moze i jest ale UTC, ktorego czescia jest __amerykanskie__ P&W
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
K. Miller
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 23:47, 01 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Pozwolę sobie na kilka sprostowań.
Ponieważ jestm nie do końca incognito, poslużę się cytatami ... z prezesa naszej firmy. Podczas jednego z wywiadów (około rok temu, na antnie TVP 3) stwierdził wprost, na pytania dziennikarzy, którzy nic tylko o F-100:
"...to nie jest prawda, że silnik F-100 ma uratować zakład. Montaż tych silników ... to jest praca dla kilkudziesięciu osób przez kilka lat [...] W Rzeszowie jest uruchamiania produkcja kanadyjskich silników PW600, będących napędem dla tzw taksówek powietrznych."
Więcej szczegółów można znaleźć w zakładowych Wiadomościach - dostępne są dla każdego pracownika firmy, i można je wynosić poza bramę ...
Prawdopodobnie o silniki PW600 chodziło panom/paniom z "PB"
Co do podległości ... w ramach UTC Pratt and Whitney i Pratt and Whitney Canada istnieją osobno.
Cytat: | Fotki dzieki uprzejmosci pracownika WSK. |
Uważałbym troszeczkę ....
Pozdrawiam
Krzysiek
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
K. Miller
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 17:55, 02 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Szczególnie polecane:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RWA
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: RZESZÓW
|
Wysłany: Śro 15:17, 08 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Coś nie bardzo te nasze F16 latają :/
Z USA na raty przylatują. Ciekawe jaka jest faktyczna przyczyna problemów?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Śro 16:32, 08 Lis 2006 Temat postu: odp |
|
|
RWA napisał: | Coś nie bardzo te nasze F16 latają :/
Z USA na raty przylatują. Ciekawe jaka jest faktyczna przyczyna problemów? |
... Już w poniedziałek maszyny musiały wrócić znad Atlantyku do USA z powodu problemów z oprogramowaniem stacji radiolokacyjnych, napędem i urządzeniami do tankowania w powietrzu. Wczoraj cztery pierwsze polskie F-16 wystartowały z lotniska Bangor w USA o godz. 9 czasu polskiego. Wylądować miały w niemieckim Spangdalen, niedaleko granicy z Luksemburgiem. Dotarły tam jednak tylko dwa samoloty. Dwa pozostałe lądowały na Islandii, w Keflavik. Jak informuje "Życie Warszawy", powodem była awaria układu uzupełniania paliwa w powietrzu w jednym z samolotów (drugi eskortował uszkodzoną maszynę do lotniska).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RZE
Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 138
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: RZ-ÓW
|
Wysłany: Śro 16:39, 08 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
tak to jes jak kupuje sie nie najnowszej juz technologi samolty trzeba bylo kupic te samoloty od brytyjczykow ... moze i troszke drozsze ..ale bezpieczniejszcze i nowsza technologia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|