Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pierwszy silnik dla samolotu F - 16
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Rzeszów - Jasionka (EPRZ/RZE)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Czw 10:13, 01 Cze 2006    Temat postu: Pierwszy silnik dla samolotu F - 16

Ci, którzy spodziewali się, że ta produkcja przyniesie WSK tysiące miejsc pracy, przeżywają spory zawód



Symbolicznego dokręcenia ostatniej śruby dokonali Marek Darecki, prezes WSK; Stephen Finger, prezes koncernu Pratt and Whitney oraz monterzy Stanisław Gawlak i Tomasz Gawron. Wczoraj w rzeszowskiej wytwórni odbyło się oficjalne przekazanie silnika do F-16 dla polskich sił powietrznych.

Do montażu silnika potrzeba ok. tysiąca sztuk narzędzi. Silnik waży 1700 kg. Składa się z kilku tysięcy części. Jego długość wynosi 4,85 m; siła
ciągu - 13 ton. Polska kupiła 48 egzemplarzy F-16. Zapłaci za nie około 4,5 miliarda dolarów.

Sukcesu, czyli precyzyjnego i bezbłędnego montażu silnika, gratulował rzeszowianom Wiktor Ashe, ambasador USA w Polsce. Na razie wiadomo, że WSK zmontuje 48 egzemplarzy tych silników.

Jak dotąd, wytwórnia zmontowała już kilkanaście silników do F-16. Jednak przygotowanie do ich montażu było bardzo pracochłonnym, kosztownym i długotrwałym przedsięwzięciem. Grupa monterów z WSK była na specjalnym szkoleniu w USA. Do Rzeszowa sprowadzono całe oprzyrządowanie do montażu silników. W zakładzie zbudowano specjalną sztolnię, czyli ruchome urządzenie, przy pomocy którego składano napęd. Rzeszów jest drugim, oprócz Middletown, miejscem, gdzie montuje się silniki do F-16.

Pierwszy z silników zmontowano na przełomie roku. Gotowe silniki jadą do Wojskowych Zakładów Lotniczych w Warszawie, gdzie przygotowano specjalną hamownię, urządzenie, na którym silnik przechodzi ostateczną próbę. Potem silniki płyną do USA, gdzie są montowane w samolotach.

Ci, którzy spodziewali się, że produkcja silników do F-16 przyniesie WSK tysiące miejsc pracy, przeżywają spory zawód. Zakład produkuje na miejscu jedynie nieliczne podzespoły do tego silnika. Plusem jest to, że sprowadzono bardzo nowoczesne maszyny i wprowadzono technologie na najwyższym światowym poziomie.

Zawód przeżywają też ci fachowcy z branży lotniczej, którzy liczyli, że cały offset za F-16 sięgnie 8-10 miliardów dolarów i będzie wielkim kołem zamachowym dla polskiej gospodarki. Na razie, pomimo optymistycznych słów płynących ze strony rządu, nic takiego się nie dzieje. Najlepszym przykładem jest sytuacja PZL Mielec, które w ramach offsetu mają sprzedać do Ameryki po 100 skytrucków i dromaderów, ale sprzedaż na razie kuleje.

Do montażu silnika potrzeba ok. tysiąca sztuk narzędzi. Silnik waży 1700 kg. Składa się z kilku tysięcy części. Jego długość wynosi 4,85 m; siła ciągu - 13 ton. Polska kupiła 48 egzemplarzy F-16. Zapłaci za nie około 4,5 miliarda dolarów.

Rzeszowianie liczą jednak na to, że nie skończy się na 48 silnikach. A kosztowna inwestycja, czyli sprowadzenie urządzeń i szkolenie fachowców, zaowocuje następnymi zadaniami produkcyjnymi zza wielkiej wody. Tę samą nadzieję wyraził Paweł Poncyliusz, wiceminister gospodarki. - Apeluję do szefów firmy Pratt and Whitney i koncernu Lockheed Martin, by nie była to tylko jedna seria silników, ale żeby był to progam produkcyjny na wiele lat - powiedział.

Na zakończenie uroczystości biskup rzeszowski Kazimierz Górny pobłogosławił silnik i powiedział: - Leć w górę!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rapi




Dołączył: 16 Gru 2005
Posty: 261
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów

PostWysłany: Pią 16:35, 02 Cze 2006    Temat postu: odp

Piekny ten silniczek , a jaka moc hehe Wink

[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


[link widoczny dla zalogowanych]


Pzdr!!!!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Rapi dnia Czw 16:32, 02 Lis 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Pią 21:19, 02 Cze 2006    Temat postu: Re: odp

zobaczymy jak będzie się sprawował na hamowni .. oby wytrzymał próby ..

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 23:31, 03 Cze 2006    Temat postu:

To takie skladanie z klockow. Wszystkie najtrudniejsze procesy metalurgiczne zostaly wykonane w USA a teraz tylko skladanka. Biorac pod uwage koszta sprowadzenia drogich urzadzen i szkolenie ludzi ciekawe jak ostateczny bilans wychodzi - czy strona Polska cokolwiek na tym zaoszczedzila. A swoja droga to straszna naiwnosc ludzka zeby liczyc ze montaz 48 silnikow otworzy tysiace miejsc pracy - ci co tak mysleli chyba ciagle sie z socjalizmu nie wyleczyli.

Poza tym to silnik wyglada bardzo fajnie. Czysciutka i dokladna robota, cacko.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Pon 19:34, 21 Sie 2006    Temat postu: odp

Stracimy offset?

Pojawiły się informacje, że produkcja silników do samolotów F-16 może zostać przeniesiona z Polski. Taką nadzieję mają Bułgarzy i głośno o tym mówią.

W piątek dziennik ''Puls Biznesu'' poinformował, że kanadyjski koncern Pratt&Whitney zamierza przenieść produkcję silników do samolotów F-16 z rzeszowskiej WSK do Bułgarii. Bułgarski minister obrony miał to powiedzieć po spotkaniu z dyrektorem generalnym P&W. Rzekomo zakłady w Polsce są przeciążone i nie mogą nadążyć z zamówieniami. Miałoby się to wiązać z kontraktem na dostarczenie Bułgarii F-16 identycznych z tymi, które są sprzedawane naszej armii.

W Rzeszowie nic o tym nie wiedzą

- Nie ma planów przeniesienia z Rzeszowa produkcji silnika do F-16 - zapewnił nas Andrzej Czarnecki, rzecznik WSK Rzeszów. - Wszystko przebiega idealnie zgodnie z harmonogramem i nie ma żadnych opóźnień w dostarczaniu ich producentowi.

Czarnecki dodaje, że offset występuje zawsze przy kontraktach, gdy odbiorcą jest inne państwo.

P.S

Składane w Rzeszowie silniki typu F-100 wysyłane są do Stanów Zjednoczonych, a gotowe samoloty trafiają do Polski. Nasz kraj zamówił 48 samolotów F-16.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mariusz




Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 296
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 21°26'E , 50°17'N

PostWysłany: Pon 19:51, 21 Sie 2006    Temat postu:

Piękny sprzęt...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Wto 9:50, 22 Sie 2006    Temat postu: odp

Dni otwarte WSK planowane są na 3 września br. od godz. 10.00

Jest to niepowtarzalna okazja aby zobaczyć lotniczy zakład "od środka"

Zapraszam spotterów Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Barni(lotnik)




Dołączył: 22 Maj 2006
Posty: 209
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Śro 16:01, 23 Sie 2006    Temat postu:

Wspaniale moze i ja się wybiore do WSK Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sven




Dołączył: 19 Lis 2005
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Śro 17:43, 23 Sie 2006    Temat postu: Re: odp

lumix napisał:
Dni otwarte WSK planowane są na 3 września br. od godz. 10.00

Jest to niepowtarzalna okazja aby zobaczyć lotniczy zakład "od środka"

Zapraszam spotterów Wink


ciekawe czy pozwola cokolwiek sfotosic ...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sven




Dołączył: 19 Lis 2005
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Śro 17:46, 23 Sie 2006    Temat postu: Re: odp

lumix napisał:
Stracimy offset?

W piątek dziennik ''Puls Biznesu'' poinformował, że kanadyjski koncern Pratt&Whitney zamierza przenieść produkcję silników do samolotów F-16 z rzeszowskiej WSK do Bułgarii. Bułgarski minister obrony miał to powiedzieć po spotkaniu z dyrektorem generalnym P&W.


pismaki z PB daly popis poraz kolejny...

kanadyjskie to moze i jest ale UTC, ktorego czescia jest __amerykanskie__ P&W


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
K. Miller




Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Śro 23:47, 01 Lis 2006    Temat postu:

Pozwolę sobie na kilka sprostowań.
Ponieważ jestm nie do końca incognito, poslużę się cytatami ... z prezesa naszej firmy. Podczas jednego z wywiadów (około rok temu, na antnie TVP 3) stwierdził wprost, na pytania dziennikarzy, którzy nic tylko o F-100:

"...to nie jest prawda, że silnik F-100 ma uratować zakład. Montaż tych silników ... to jest praca dla kilkudziesięciu osób przez kilka lat [...] W Rzeszowie jest uruchamiania produkcja kanadyjskich silników PW600, będących napędem dla tzw taksówek powietrznych."

Więcej szczegółów można znaleźć w zakładowych Wiadomościach - dostępne są dla każdego pracownika firmy, i można je wynosić poza bramę ... Very Happy

Prawdopodobnie o silniki PW600 chodziło panom/paniom z "PB"

Co do podległości ... w ramach UTC Pratt and Whitney i Pratt and Whitney Canada istnieją osobno.

Cytat:
Fotki dzieki uprzejmosci pracownika WSK.


Uważałbym troszeczkę ....

Pozdrawiam
Krzysiek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
K. Miller




Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Czw 17:55, 02 Lis 2006    Temat postu:

Szczególnie polecane:

[link widoczny dla zalogowanych]

Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RWA




Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: RZESZÓW

PostWysłany: Śro 15:17, 08 Lis 2006    Temat postu:

Coś nie bardzo te nasze F16 latają :/
Z USA na raty przylatują. Ciekawe jaka jest faktyczna przyczyna problemów?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lumix




Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPRZ - Rzeszów City

PostWysłany: Śro 16:32, 08 Lis 2006    Temat postu: odp

RWA napisał:
Coś nie bardzo te nasze F16 latają :/
Z USA na raty przylatują. Ciekawe jaka jest faktyczna przyczyna problemów?


... Już w poniedziałek maszyny musiały wrócić znad Atlantyku do USA z powodu problemów z oprogramowaniem stacji radiolokacyjnych, napędem i urządzeniami do tankowania w powietrzu. Wczoraj cztery pierwsze polskie F-16 wystartowały z lotniska Bangor w USA o godz. 9 czasu polskiego. Wylądować miały w niemieckim Spangdalen, niedaleko granicy z Luksemburgiem. Dotarły tam jednak tylko dwa samoloty. Dwa pozostałe lądowały na Islandii, w Keflavik. Jak informuje "Życie Warszawy", powodem była awaria układu uzupełniania paliwa w powietrzu w jednym z samolotów (drugi eskortował uszkodzoną maszynę do lotniska).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
RZE




Dołączył: 12 Wrz 2006
Posty: 138
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: RZ-ÓW

PostWysłany: Śro 16:39, 08 Lis 2006    Temat postu:

tak to jes jak kupuje sie nie najnowszej juz technologi samolty Smile trzeba bylo kupic te samoloty od brytyjczykow ... moze i troszke drozsze ..ale bezpieczniejszcze i nowsza technologia Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Rzeszów - Jasionka (EPRZ/RZE) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin