|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Nie 23:53, 26 Lut 2006 Temat postu: odp |
|
|
co piszą w Wyborczej ..
Marszałek podkarpacki chce wejść w spółkę z PPL i zarządzać lotniskiem w Jasionce. Na początek przeznaczy na to 10 mln zł
Radni sejmiku mają zająć się tą sprawą w poniedziałek.
Niemal wszystkie lotniska w kraju są zarządzane przez spółki, w których udziały mają lokalne samorządy i Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Tylko dwa regionalne, w Zielonej Górze i w Rzeszowie, są wyłącznie w rękach PPL. - Ponieważ nie mamy udziałów w lotnisku, regionalna izba obrachunkowa zakwestionowała zapis w naszym budżecie na ten rok dotyczący wydania 10 mln zł na terminal pasażerski na lotnisku. Jeśli rozpoczniemy starania o powołanie spółki, w której będziemy mieć udziały, będziemy mogli te pieniądze przekazać na lotnisko - tłumaczy Leszek Deptuła, marszałek województwa podkarpackiego.
Budowa terminalu ma się rozpocząć latem tego roku. Radni będą się zastanawiać, czy pozwolić zarządowi województwa na rozpoczęcie starań o powołanie spółki. - Utworzenie regionalnej spółki będzie przedsięwzięciem drogim. Na początek naszym wkładem w formie aportu będzie 10 mln zł na terminal. Nie sądzę, by w tym roku trzeba było wydawać więcej pieniędzy - zakłada Deptuła.
Jak przekazał nam Artur Burak, rzecznik PPL, firma jest zainteresowana wejściem w spółkę z samorządem. - Nie wiemy, kiedy i na jakich warunkach ta spółka miałaby powstać. To będzie wymagało rozmów i ustaleń - zaznacza Burak.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
STYRO
Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania
|
Wysłany: Nie 21:41, 12 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Jak wiadomo wszystko sie opozni ze wzgledy na to, ze trzeba podjac decyzje co jest lepsze dla Jasionki - powolanie spolki teraz czy za pare lat. Na gazecie.pl znalazlem taki oto post:
Cytat: | Problem największy w tym wszystkim jest taki, że jeśli do końca przyszłego roku
terminal nie powstanie, to nie zostanie spełniony wymóg z Schengen. A to moi
mili oznacza, że lotnisko w Rzeszowie straci status międzynarodowego. Wtedy z
Ryanairem i dalszym rozwojem połaczeń możemy się pożegnać. W końcu ktoś
przyjdzie zgasi światło i za kilka lat na loty do Londynu będziemy jeździć albo
na Balice albo do Niedźwiady koło Lublina. |
Czy facet ma racje? Czy od 2008 roku wszystkie lotniska musza posiadac strafy dla podroznych z schengen i nie schengen? Jak to wyglada???
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Sob 18:04, 25 Mar 2006 Temat postu: odp |
|
|
Kraków nam odleciał .....
Los lotniska w Jasionce rozstrzygnie się w ciągu dwóch lat. A tymczasem w sąsiednich województwach przybywa konkurentów. My podglądaliśmy, jak to robią w Balicach.
Balice, poniedziałek, 20 bm. Rejsowym boeingiem z Chicago przyleciało ok. 200 chasydów, którzy autobusami udają się na grób cadyka Elimelecha w Leżajsku.
W zeszłym roku podkrakowski port lotniczy w Balicach przyjął prawie 1,6 mln pasażerów. Za dwa lata po - zakończeniu rozbudowy - przyjmie 3 miliony. Lotniska chcą budować: Lublin, Kielce, Białystok i Stary Sącz. Tymczasem Jasionka może stracić najbliższe lata na jałowe spory.
Lotnisko w Balicach jest ogólnopolskim fenomenem. Wzrost liczby pasażerów w ostatnich latach zaskoczył nawet specjalistów od lotnictwa cywilnego. Niech mówią liczby: w 1997 r. Balice przyjęły 260 tys. pasażerów. W ciągu czterech lat ich liczba podwoiła się. Na kolejne podwojenie wystarczyły dwa lata. Dość powiedzieć, że w tym roku Balice oczekują dwóch milionów osób, w przyszłym - trzech milionów.
- Polacy uczą się latać. Z chwilą wejścia do Unii Europejskiej, dzięki rewolucji jakiej dokonali tani przewoźnicy, dla przeciętnego Polaka stały się dostępne weekendowe pobyty w niemal każdej stolicy Europy. Także Anglicy, Francuzi, Niemcy czy Włosi przylatują, aby spędzić np weekend w Krakowie - mówi Piotr Pietrzak, rzecznik prasowy spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków - Balice.
Europa stoi otworem
Letni rozkład lotów wejdzie w pod koniec marca. Przewidziano w nim 49 regularnych połączeń lotniczych, w tym dwa połączenia krajowe do Warszawy i Gdańska, dwa ze Stanami Zjednoczonymi (Nowy Jork i Chicago). Pozostałe to porty europejskie, w tym nowe kierunki: Ateny, Barcelona, Birmingham, Bolonia, Bristol, Bruksela, Edynburg, Helsinki, Heraklion, Liverpool, Malaga, Neapol, Rodos i Turyn.
Wszystko to nie byłoby możliwe bez inwestycji, które zaplanowano na najbliższe dwa lata. Jako jeden z trzech pierwszych portów krajowych Kraków (oprócz Warszawy i Gdańska) został wytypowany do ruchu pasażerskiego zgodnego z układem Schengen, do którego Polska przystąpi w 2007 r. Nowe lotniska mają przyjmować osobno pasażerów z Unii Europejskiej (w tym wypadku będzie obowiązywała tylko kontrola bezpieczeństwa) oraz osobno spoza Unii (kontrola paszportowa, celna i bezpieczeństwa).
W Balicach zakończono I etap rozbudowy. Kosztował 19 mln zł. Przeważająca część tej kwoty pochodzi ze środków unijnych. W budżecie państwa są już środki na drugi etap rozbudowy - kolejne 22 mln zł. Do końca przyszłego roku powstaną: terminal przylotowy, budynki zaplecza technicznego, strażnicy Lotniskowej Straży Pożarnej. Poszerzona zostanie płyta postojowa dla samolotów. Zamiast godzinnej jazdy miejskim autobusem do centrum miasta można będzie dojechać tam szynobusem w ciągu 15 minut. Stacja kolejki dojazdowej znajdzie się w podziemiach nowego budynku parkingu. Wszystkie te inwestycje to wydatek rzędu 120 mln zł. Skąd wziąć te pieniądze?
Między innymi z zysków. Jeszcze w roku 2004 spółka osiągnęła zysk netto 9,5 mln zł (nowszych danych nie podano). Spółka liczy również na środki unijne, budżet państwa, na kontrakt dla województwa oraz banki i instytucje finansowe.
Otóż w przeciwieństwie do Rzeszowa, w Krakowie jeszcze 10 lat temu rozwiązano sprawę zarządzania i finansowania rozbudowy portu lotniczego. Lotniskiem zarządza Spółka Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków - Balice. W jej skład wchodzą: Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze” (85 procent udziałów), województwo małopolskie (13,7 proc.) oraz w niewielkim procencie gminy Kraków i Zabierzów.
Jak widać, zarządzanie jest skuteczne.
Co nie znaczy, że brakuje problemów.
- Do lipca 2005 r. Balice działały właściwie półlegalnie. W lipcu podpisaliśmy z wojskiem umowę dzierżawną na użytkowanie pasa startowego, drogi kołowania i wieży kontrolnej. Umowa jest ważna na 30 lat. Wcześniej nie można było myśleć o inwestycjach - mówi Piotr Pietrzak. Wojsko nie wycofuje się z lotniska. Przeciwnie - ma tu powstać baza powietrzna sił NATO. Ale interesy lotnictwa cywilnego i wojskowego udało się pogodzić.
Lotniska zamiast autostrad
Balice mają połączenie z 45 lotniskami w Europie, oraz dwa połączenia transatlantyckie i dwa krajowe.
Budowę lotnisk planują też władze sąsiadujących z Podkarpaciem województw. Dlaczego?
- Bo nie możemy doczekać się dobrych dróg - mówi Jacek Nowak, radny i pełnomocnik prezydenta Kielc do spraw inwestycji. - Inwestorzy zagraniczni i turyści pytają: "jak do was dojechać?” Aby nie odpowiadać: "kiepskimi drogami” planujemy budowę lotniska. Na inwestorów czeka region przemysłowy: Ostrowiec Swiętokrzyski, Skarżysko Kamienna i Starachowice. Na turystów i kuracjuszy - liczne uzdrowiska.
Lotnisko kieleckie to wydatek rzędu 400 mln zł. Część pieniędzy można uzyskać z funduszy unijnych. Wojewoda deklaruje nieodpłatne przekazanie części terenów. Władze Kielc liczą, że plany te uda się zrealizować w ciągu 5 - 10 lat. Są dwie propozycje lokalizacji. Firma specjalistyczna z Warszawy zbada, która z nich jest lepsza. Lotnisko ma być przystosowane do lądowania samolotów średniej wielkości.
Podobne plany mają władze Lublina, gdzie również są dwie lokalizacje (Świdnik albo Lublin - Niedźwiada). Pierwsze samoloty mają wylądować pod Lublinem w roku 2010. Samorząd chce pozyskać inwestorów zagranicznych: hiszpańskiego lub niemieckiego.
Również Sądecczyzna dusi się bez dobrej komunikacji drogowej. Władze Starego Sącza chcą zbudować lotnisko na błoniach, na których Jan Paweł II odprawił mszę św. Pas startowy ma mieć 1300 - 1800 m. i nawierzchnię z asfaltobetonu. Aby było szybciej i taniej rozważa się również wykonanie nawierzchni trawiastej.
A Jasionka bez terminalu
Liczba odprawionych pasażerów na polskich lotniskach wg. "Gazety Prawnej z listopada 2005
Podrzeszowską Jasionkę odwiedziło w ubiegłym roku nieco ponad 90 tys. pasażerów. To dobry wynik biorąc pod uwagę fakt, iż do końca czerwca trwała modernizacja pasa startowego. W tym roku Jasionka oczekuje 200 - 300 tysięcy gości. W przyszłym - nawet do 450 tysięcy. Jeden milion (tyle ile dziś przylatuje i odlatuje z Pyrzowic pod Katowicami) to perspektywa roku 2010.
Warunek jest jeden: rozpoczęcie w tym roku budowy nowego terminalu. Na tę inwestycję pozyskano zaledwie 16 mln zł, a potrzeba 65 milionów.
Obecnie z Jasionki codziennie odlatuje samolot do Londynu. Do Warszawy - 3 razy w tygodniu. Trwają rozmowy na temat połączeń ze Lwowem (dwa razy w tygodniu) oraz o lotach czarterowych do Tunisu w sezonie letnim.
- Na razie to wystarczy. Więcej pasażerów nie upchamy w starym terminalu - mówi Jan Straż, dyrektor Portu Lotniczego w Jasionce.
Tymczasem w Rzeszowie trwają zażarte kłótnie o to, czy ma powstać spółka Portów Lotniczych z samorządem i kto ma finansować rozbudowę terminalu. A czas ucieka. W ciągu dwóch lat możemy stracić to, co zyskaliśmy. Wszystko zależy od tego, czy nasze władze potrafią się dogadać i ściągnąć pieniądze. Najdłuższy po Okęciu pas startowy to za mało, skoro nie będzie gdzie przyjmować tysięcy potencjalnych pasażerów. A może wystarczy, by któryś z wyższych urzędników wziął delegację i pojechał zobaczyć, jak to się robi w Krakowa?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Airliner
Moderator
Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Sob 23:21, 25 Mar 2006 Temat postu: Re: odp |
|
|
lumix napisał: | Do Warszawy - 3 razy w tygodniu. |
ooo to jakas nowosc?
Ktos kto pisal ten art. widac zbadal problem bardzo wnikliwie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Sob 23:45, 25 Mar 2006 Temat postu: Re: odp |
|
|
Airliner napisał: | lumix napisał: | Do Warszawy - 3 razy w tygodniu. |
ooo to jakas nowosc?
Ktos kto pisal ten art. widac zbadal problem bardzo wnikliwie |
tak pisali w wekendowych "Nowinach" ..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Airliner
Moderator
Dołączył: 30 Paź 2005
Posty: 1965
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPKK
|
Wysłany: Sob 23:56, 25 Mar 2006 Temat postu: Re: odp |
|
|
lumix napisał: | Airliner napisał: | lumix napisał: | Do Warszawy - 3 razy w tygodniu. |
ooo to jakas nowosc?
Ktos kto pisal ten art. widac zbadal problem bardzo wnikliwie |
tak pisali w wekendowych "Nowinach" .. |
Pisal ten art jakis pesymista.
A mozna by podkreslic zalety RZE, dlugi pas startowy ktorego wspomniane Balice moga tylko pozazdroscic.
Takze EuroLOT zwieksza czestotliwosc lotow z WAW,
ze jest Ryanair...
"nie od razu Krakow zbudowali" a lotnisko jest na dobrej drodze by sie rozwijac.
Balice takze maja swoje problemy...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
STYRO
Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania
|
Wysłany: Nie 0:17, 26 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Nie mozna chwalic lokalnych wladz, bo wtedy popadaja w samozachwyt i juz nic nie robia aby to lotnisko rozwijac, zgadzam sie z autorem artykulu - na gorze glupie klotnie a czas leci, inne lotniska w tym czzasie sie rozwijaja. A te 3 loty tygodniowo? pomylil sie facet - trudno.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RES
Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 749
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: RZE
|
Wysłany: Nie 4:25, 26 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
smiesza mnie po prostu czasami artykuly z suprer nowoci albo nowin, sa totalnie mega pesymistyczne nakierunkowane na zaglade swiata co najmniej:) super redaktor porownal RZE doKRK co mniej wiecej ma odniesienie do porowniania KRK do WAW, ale co tam niech mu sie dazy sese, a i szczegolnie zglebil temat (3 loty tygodniowo do WAW) hahaha
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
STYRO
Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania
|
Wysłany: Nie 13:37, 26 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Ja sadze, ze nie o porownywanie autorowi artykulu chodzilo, a jedynie o to, ze mozemy sie od Krakowa wiele rzeczy nauczyc tak jesli chodzi o rozwoj Jasionki jak i o sciaganie obcokrajowcow do Rzeszowa. Dziennikarze - nawet w takich Nowinach czy SN nie sa az tak glupi podejrzewam, aby chciec porownywac Rzeszow z wielkim Krakowem.
I nadal twierdze, ze lotnisko samo, automatycznie sie nie rozwinie. Potrzebne sa decyzje i dzialania - madre dzialania, a ja juz nie wiem co lepsze dla RZE - powolac ta spolke z PPL teraz czy za pare lat, niezle mi namieszali, nie? :wink:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Śro 16:59, 24 Maj 2006 Temat postu: odp |
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pilotlb
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 227
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 17:41, 24 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Co to jest - wydatki, ranking potrzeb mieszkańców?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pawel
Dołączył: 20 Sty 2006
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Śro 17:50, 24 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
wydaje mi sie, zę jest to wynik ankiety przeprowadzonej przez Gazetę Wyborczą ale nie wiem czy mam racje
pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Śro 18:04, 24 Maj 2006 Temat postu: odp |
|
|
ankiete znalazłem na stronie [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
RES
Dołączył: 16 Paź 2005
Posty: 749
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: RZE
|
Wysłany: Śro 18:54, 24 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Jeszcze nikt z państwa tego nie wie, bo to najświeższa informacja. Nowy terminal pasażerski będzie budowany w tym roku - ogłosił Jan Straż, dyrektor Portu Lotniczego w Jasionce, podczas środowej debaty w redakcji "Gazety" na temat rozwoju podrzeszowskiego lotniska
Decyzja o natychmiastowym rozpoczęciu procedur związanych z budową nowego terminalu zapadła we wtorek o godz. 20 w Warszawie na zjeździe delegatów Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotniczego, które jest właścicielem lotniska w Jasionce. - Rozpoczęcie w tym roku budowy terminalu jest niesłychanie trudne, ale możliwe. Projekt wykonawczy będzie gotowy pod koniec września. Przygotowane są już także procedury przetargowe, pozwalające na szybkie wystartowanie z inwestycją - twierdzi Jan Straż.
Nieoficjalnie wiadomo, że to właśnie PPL stawiał opory, aby budowę przeciągnąć w czasie. Nie tak dawno Grzegorz Chlebowicz z PPL mówił "Gazecie", że lepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie w Jasionce w pierwszej kolejności płyty postojowej i do odladzania samolotów, a dopiero potem terminalu. - To są bzdurne pomysły - komentowali wczoraj uczestnicy debaty w naszej redakcji poświęconej rozwojowi podrzeszowskiego lotniska. PPL obawiał się, że 16 mln zł z budżetu państwa na rozbudowę lotniska nie uda się wykorzystać w tym roku na budowę terminalu, co może oznaczać, że pieniądze przepadną.
- Mamy pozwolenie na budowę. Były problemy wewnętrzne, które nas trochę zahamowały, ale wszystko idzie do przodu - zapewnia dyrektor Straż. Nowy terminal ma kosztować w sumie 65 mln zł. Jeżeli budowa rozpocznie się w tym roku, zostanie zakończona jesienią 2007 r. Dzięki temu na wiosnę przyszłego roku zostaną uruchomione bezpośrednie połączenia Rzeszowa z Nowym Jorkiem. Dyrekcja podrzeszowskiego portu prowadzi rozmowy z kolejnymi przewoźnikami, którzy mają uruchomić połączenia z Jasionki do kolejnych europejskich miast.
Wiadomo także, że spółka, którą planuje wspólnie z PPL powołać samorząd podkarpacki, powstanie na wiosnę 2007 r. Dzięki temu możliwe będzie dofinansowywanie jej z samorządowych pieniędzy. W tym roku urząd marszałkowski zapisał w swoim budżecie na lotnisko 10 mln zł, ale zawiłości prawne spowodowały, że pieniądze są nie do ruszenia. Marszałek Leszek Deptuła twierdzi, że w 2007 r. na rzecz spółki, która powstanie, samorząd będzie mógł przekazać 12 mln zł.
|
az te gazety i komu tu wiezyc raz tak dzis juz sielanka
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
STYRO
Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania
|
Wysłany: Śro 23:17, 24 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Nie bardzo sielanka. Straz wrocil z Warszawy - gdyby mial dobre wiesci na temat bazy technicznej Ryana z pewnoscia by sie tym pochwalil. Tak zreszta zapowiadala telewizornia w piatek ze za kilka dni sie wszystko wyjasni. Dzieki Bogu mamy juz prawie czwartek i nadal cisza, Straz juz jest w RZE i zdaje sie omijac temat bazy. Dla odwrocenia uwagi zapewne, mami nas opowiesciami o rychlej budowie terminala - ktora rychla bedzie jak nic po drodze nieprzewidzianego nie wyskoczy, przetarg uda sie przeprowadzic bez przeszkod, nikt sie nie odwola, znajda sie pieniadze itp.
Inna sprawa to koszt terminala - czy za 65 mln mozna zrobic budynek w pelni wyposazony czy tylko stan surowy? Wszak cale wyposazenie kosztuje chyba tylko tyle. A moze postawia cos mniejszego, co nijak bedzie sie mialo z przedstawiona na www makieta?
Nie uwierze poki nie zobacze.
A co do bazy.... Bez komentarza.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|