|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wr50m2
Moderator
Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPSC,EPSD,TXL
|
Wysłany: Pon 10:05, 05 Cze 2006 Temat postu: 1090Mhz - radar dla każdego |
|
|
Mała ciekawostka:
Ostatnio "odkryłem" coś, co na pewno zainteresuje obserwatorów RNAV.
Od pewnego czasu stroję skaner na 1090Mhz (AM) i ustawiam go w oknie.
Pozwala to na usłyszenie sygnału transpondera każdego większego samolotu przelatującego za oknem. Dzięki temu, nie ma potrzeby wypatrywania nadlatujących maszyn, bo każda z nich zdradzi swoją obecność, nawet jeśli jest niewidoczna i nic nie mówi przez radio.
Co ciekawsze, sygnały o tej częstotliwości są błyskawicznie pochłaniane przez ściany, dlatego to co "widzi" skaner dokładnie odpowiada temu co widzi obserwator.
Oprócz tego, zasłaniając antenę (nawet dłonią) można łatwo ustalić pochodzenie sygnału.
Oto co słychać:
sygnał nadawany jest w dość egzotycznej modulacji, ale na zwykłej AM tez da się posłuchać.
Początkowo słyszalne są bardzo ciche, bardzo krótkie nieregularne "strzały" (.. . .* .,. .*..*.. ..)
Kiedy samolot jest już 5-10 stopni nad horyzontem, pojawia się cykliczny dłuższy sygnał o nieco "komputerowym" brzmieniu. ( ... .. . .- ... . . .- . . .. .. .-. )
Kiedy samolot jest coraz bliżej, sygnał robi się coraz wyraźniejszy i regularniejszy z dodatkowym pogłosem.
W innych przypadkach, jego miejsce często zajmuje kilkutonowa "muzyczka" przypominająca starą grę komputerową na Atari. Wtedy wiadomo, że samolot jest w zenicie. (. . ... . ..#$%^$%^$%^$&%$&% .. .. ......)
Zachęcam wszystkich do spróbowania, bo to wielka pomoc przy spotowaniu RNAV.
Niestety nie każdy skaner odbiera na tej czestotliwości, ale jeśli macie taką możliwość, to warto.
Na tej samej zasadzie działa słynny SBS-1. Standardowa antenka w skanerze jest aż nadto odpowiednia do tego rodzaju nasłuchu.
Zachęcam, napiszcie co słyszycie!
G
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grztus
Dołączył: 07 Lis 2005
Posty: 480
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Radom/Warszawa
|
Wysłany: Pon 12:15, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Kiedy miałem Airband M8, to gdzieś pomiędzy 130 a 170 MHz też było słychać podobne dźwięki. Nie jestem pewien czy to na pewno transpondery, należy bowiem pamiętać, że są jeszcze inne urządzenia na pokładzie i poza nim (np. AFTN). Warto jednak popróbować.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wr50m2
Moderator
Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPSC,EPSD,TXL
|
Wysłany: Pon 12:26, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
To ciekawa sprawa,
a jakie urządzenia mogą to być? (poza transponderem)
Co to takiego AFTN?
Gdyby udało się to odbierać na jakimś ludzkim paśmie (130-170MHz), byłoby to użyteczniejsze niż - dosyć egzotyczne - 1090 MHz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
psotter
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 14:00, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
AFTN (obecnie AFS) to lotnicza, naziemna sieć dalekopisowa. Służy do transmisji planów lotu, slotów, depesz pogodowych, NOTAMów itd. W samolotach nie ma terminali AFTN.
Odpowiednikiem AFTN w samolotach jest ACARS, którego podsłuchiwaczy mamy tutaj sporo.
Transpondery cywilnych radarów wtórnych działają tylko i wyłącznie na parze częstotliwości 1030/1090MHz (odbiór/nadawanie). Nieco niżej (ok. 900-950MHz z tego co pamiętam) pracują dalmierze DME, które dają w odbiorze akustycznym podobne do radarów "prykanie".
wr50m2 napisał: | Na tej samej zasadzie działa słynny SBS-1. |
Z tą różnicą, że SBS-1 dekoduje te "muzyczki z Atari", wyciągając z nich współrzędne geograficzne samolotu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KubaN
Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk EPGD
|
Wysłany: Pon 16:13, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Musi to być skaner, czy też może być zwykłe radio? Czy to musi być akurat 1090?? Czy może ybć 1089?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wr50m2
Moderator
Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPSC,EPSD,TXL
|
Wysłany: Pon 20:35, 05 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
KubaN napisał: | Musi to być skaner, czy też może być zwykłe radio? Czy to musi być akurat 1090?? Czy może ybć 1089? |
Wszystko co odbiera 1090 będzie ok. A co do 1089, to chyba już za daleko.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wr50m2
Moderator
Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPSC,EPSD,TXL
|
Wysłany: Czw 13:48, 08 Cze 2006 Temat postu: |
|
|
Wczoraj testowałem zastosowanie sygnałów transpondera w RNAV-spotingu i muszę powiedzieć, że przydaje się niesamowicie!
Właściwie żaden samolot nie jest w stanie prześlizgnąć się niezauważony, nawet mały i lecacy bez smugi.
W taki sposób właśnie dopadłem BAe146 SN Brussels Airlines, którego nie byłoby szans zauwazyć, gdyby nie dyskretny "dżezik" ze skanera!
Ale był jeden wyjątek:
Boeing 737 AirBaltic (ten z niebieską paniusią na ogonie) - zaraz po starcie z Berlina - przeleciał zupełnie bez sygnału!!! To niemożliwe, żeby nie miał włączonego transpondera. Widzę więc tylko jedno wytłumaczenie:
Odbiór transponderów jest mocno uzależniony położenia anteny (coś z polaryzacją), a tutaj antena leżała poziomo na ziemi. Zrobiłem test i faktycznie, leżąca antena z pewnych kierunków nie odbiera nic.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maciek P
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków EPKK | 3 NM NE to SKAVI
|
Wysłany: Wto 12:06, 18 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
wr50m2 napisał: | Ale był jeden wyjątek:
Boeing 737 AirBaltic (ten z niebieską paniusią na ogonie) - zaraz po starcie z Berlina - przeleciał zupełnie bez sygnału!!! To niemożliwe, żeby nie miał włączonego transpondera. |
Bo to co leci na 1090 Mhz to chyba nie jest ten transponder, który widnieje na radarze kontroli
Czy lata u Ciebie SkyEurope ?
Korzystam czasami z [link widoczny dla zalogowanych]
To odbiornik na 1090 Mhz z Holandii ale nigdy nie widziałem na nim SkyEurope, który powinien przelatywać mniej więcej nad tym obszarem lecąc na wyspy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
6182
Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 808
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Wto 19:33, 18 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Nie nie lata u nas Sky Europe bynajmniej ja nie widziałem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wr50m2
Moderator
Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPSC,EPSD,TXL
|
Wysłany: Śro 8:28, 19 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Maciek P napisał: | Bo to co leci na 1090 Mhz to chyba nie jest ten transponder, który widnieje na radarze kontroli |
To dokładnie ten transponder.
SkyEurope nie widuję, za to Wizz w ilościach hurtowych jest. Podobnie Sterling - wszystkie możliwe warianty malowania.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
pabloes
Dołączył: 30 Wrz 2006
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 11:12, 17 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Witajcie,
może gdzieś po sieci uda się odnaleźć protokół którym porozumiewa się Transponder.
Sam napisałem sobie decoder acara który chodzi 24/h
można by stworzyć 'własny' SBS-1 - przynajmniej w wersji podstawowej ?
Co myślicie ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
psotter
Dołączył: 08 Lis 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 11:29, 17 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi Ci o dekodowanie tego z pomoca karty dźwiękowej to niestety - szybkość transmisji jest za duża, musiałbyś mieć dostosowany do tego odbiornik.
A protokół tajny nie jest, poszukaj na temat Modu S.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|