|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Herhor
Dołączył: 17 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Czw 13:53, 18 Maj 2006 Temat postu: Coś dla laików... |
|
|
Mam pytako, jako początkujący nasłuchowiec:
Co oznaczają poniższe skróty, co "słychać" na tych poszczególnych częstotliwościach i czego warto słuchać w Warszawie (tylko wieży)? Wybieram się niedługo na Okęcie (samolotem) i nie wiem, czego najlepiej słuchać?
TWR - wiem, że to wieża kontrolna
APP
FIS
Ground
Delivery
Miszkam w Bydgoszczy, a u nas jest tylko TWR, która "załatwia" wszystko...
Pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maciek P
Dołączył: 17 Sty 2006
Posty: 326
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kraków EPKK | 3 NM NE to SKAVI
|
Wysłany: Czw 15:25, 18 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
TWR - wieża kontrolna
APP - kontrola zbliżania samolotów do lotniska
FIS - kontrola cywilnyc statków powietrznych (nie rejsowych)
Ground - kontrola tego co już jedzie a nie leci
Delivery - wydawanie pozwoleń, zezwoleń przed startem
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zdun
Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 15:34, 18 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Niestety do czego słuźy i co to jest FIS to nie wiem, ale resztę po krótce opiszę:
DEL (Delivery) - wydaje zgody na lot i podaje praktycznie wszystkie początkowe informacje potrzebne pilotom (głównie instrukcje co maja wykonywac piloci po starcie, kod transpondera (squawk) itp..)
GND (Ground) - Są to stanowiska odpowiedzialne za ruch samolotów na płycie ( cały ruch oprócz pasów).
TWR (Tower) - Pilot łączy się z tower przed pasem (podczas kołowania), gdy jest ustabilizowany na osi pasa (lub tuż przed stabilizacją na osi). Tower wydaje zgody na starty, lądowania oraz przecięcia pasów przez kołujące samoloty - czyli wszystko co związane z "użyciem pasa"
APP (Approach) - Kieruje ruchem samolotów w danym obszarze wytyczonym przez jakieś punkty nawigacyjne (intersections lub VOR ), wokół lotniska . Obszar taki nazywamy TMA. Po opuszczeniu "zbliżania" samolot kontaktuje się z radarem (danym sektorem). Pilot łaczy się z APP zaraz po starcie.
Tak więc jak chcesz słuchać instrukcji wydawanych dla samolotu, którym lecisz musisz stopniowo w zależności od tego co właśnie się dzieje przełączać się na róźne częstotliwości.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Herhor
Dołączył: 17 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Czw 16:22, 18 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Dzięki bardzo!
Teraz jestem mądrzejszy....
Tylko jeszcze jedno pytanko: Gdy samolot stoi na stanowisku na płycie, to najpierw rozmawia z DEL czy z GND (jaka jest kolejność wg procedury startowej)?
Pozdrawiam!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zdun
Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 16:37, 18 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Najpierw z DEL, później przełącza się na GND. To co napisałem wczesniej jest w kolejności, w jakiej zgłasza się pilot do poszczególnych stacji
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
KubaN
Dołączył: 30 Wrz 2005
Posty: 798
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk EPGD
|
Wysłany: Czw 17:26, 18 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Zdun napisał: | Najpierw z DEL, później przełącza się na GND. To co napisałem wczesniej jest w kolejności, w jakiej zgłasza się pilot do poszczególnych stacji |
No po APP pozostaje jeszcze CTR
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zdun
Dołączył: 25 Mar 2006
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPWA
|
Wysłany: Czw 17:36, 18 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
To wiadomo, ale o to się kolega nie pytał, więc nie pytałem Trzeb słuchać na APP, na jaką częstotliwośc ma przejść nasz samolot i tyle
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Herhor
Dołączył: 17 Mar 2006
Posty: 139
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Pon 9:52, 29 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
KubaN napisał: |
No po APP pozostaje jeszcze CTR |
CTR to to samo co TWR?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wr50m2
Moderator
Dołączył: 11 Paź 2005
Posty: 663
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPSC,EPSD,TXL
|
Wysłany: Pon 10:35, 29 Maj 2006 Temat postu: |
|
|
Herhor napisał: | KubaN napisał: |
No po APP pozostaje jeszcze CTR |
CTR to to samo co TWR? |
CTR to strefa kontrolowana lotniska.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
moli
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EIDW/EPWR
|
Wysłany: Wto 19:42, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Taka ciekawostka z Dublina. Kontrola APPROACH - czyli zblizanie sie samolotow do lotniska prowadzi samoloty do czasu gdy wpadnie w obszar objety radarem. Nie wiem jak to bedzie po polsku ale pilot podaje komunikat, ze "lokelajzer establisz" czyli samolot jest prowadzony na lotnisko przez AUTOPILOTA z lotniska w Dublinie. W ostatniej fazie ladowania pilot sam chwyta za stery. W przypadku zlych warunkow atmosferycznych wiekszosc ladowania jest jednak w rekach pilota. Jak poznac czy dane lotnisko ma ten system "LOKELAJZER"? Slady po kolach samolotow co siadaja na psie sa w zasadzie w jednym miejscu
Informacje te pochodza z wlasnych moich obserwacji i nasluchow lotniczych nad Dublinem.
Pozdrawiam.,
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
wegi
Moderator
Dołączył: 13 Cze 2006
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPBY
|
Wysłany: Wto 20:27, 17 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
1. DEL
2. Apron
3. Ground
4. Tower
5. Departure
6. Radar
7. Approach
8. Director
9. Tower
10. Ground
Mniejwięcej taka jest kolejnosc na dużych lotniskach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jachub
Dołączył: 18 Paź 2005
Posty: 400
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Warszawa-Wyględów
|
Wysłany: Śro 9:47, 18 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
moli napisał: | Taka ciekawostka z Dublina. Kontrola APPROACH - czyli zblizanie sie samolotow do lotniska prowadzi samoloty do czasu gdy wpadnie w obszar objety radarem. |
Nie tylko w Dublinie...
Cytat: | Nie wiem jak to bedzie po polsku ale pilot podaje komunikat, ze "lokelajzer establisz" |
Lokalizer ustabilizowany
Cytat: | czyli samolot jest prowadzony na lotnisko przez AUTOPILOTA z lotniska w Dublinie. |
Zapewne chodzi Ci o podejście wg ILS. Autopilot nie pochodzi z lotniska, jeśli już to pochodzi z samolotu i kontroluje ścieżkę schodzenia i prędkość. Tu jest trochę więcej: [link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | W ostatniej fazie ladowania pilot sam chwyta za stery. W przypadku zlych warunkow atmosferycznych wiekszosc ladowania jest jednak w rekach pilota. |
Brak logiki i stylistyki. Niemal wszystkie lądowania są ręczne i to bez podziału na dobre lub złe warunki atmosferyczne. Poza tym nie każdy pilot chwyta za stery w ostatniej fazie. Kontrolę nad samolotem może przejąć dużo wcześniej.
Cytat: | Jak poznac czy dane lotnisko ma ten system "LOKELAJZER"? Slady po kolach samolotow co siadaja na psie sa w zasadzie w jednym miejscu |
Totalna bzdura. Ślady po kołach samolotów to jedynie obszar gdzie samoloty przyziemiają. Najczęściej wyznaczają ją takie dwa grube równoległe pasy
Cytat: | Informacje te pochodza z wlasnych moich obserwacji i nasluchow lotniczych nad Dublinem.
Pozdrawiam., |
Obserwuj i nasłuchuj dalej i dużo czytaj na temat lotnictwa.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jachub dnia Śro 10:44, 18 Paź 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
moli
Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EIDW/EPWR
|
Wysłany: Śro 9:55, 18 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
No super! Dzieki za kilka uwag. Wiadc, zes Fachowiec
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gryniek
Dołączył: 03 Kwi 2006
Posty: 155
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Warszawa-Trch
|
Wysłany: Śro 11:33, 25 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
Cytat: | FIS - kontrola cywilnyc statków powietrznych (nie rejsowych) |
FIS - Flight Information Servis czyli kontrola cywilnyc statków powietrznych również rejsowych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabik
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KORD/EPKK
|
Wysłany: Śro 21:24, 25 Paź 2006 Temat postu: |
|
|
moli napisał: | Jak poznac czy dane lotnisko ma ten system "LOKELAJZER"? |
Czyli ILS. Na koncu pasa sa takie pomaranczowe (w wiekszosci) nisko zawieszone na ziemi antenki typu yagi. Jest ich kilka jak nie kilkanascie (zalezy od szerokosci pasa - widzialem nawet cztery). One wyznaczaja HDG systemu. Z boku po lewej stronie pasa gdzies w polowie jest inny rodzaj anten (zawieszone w pionowo jedna and druga i tez sa typu yagi) i one wyznaczaja glide slope czyli sciezke schodzenia. I calosc wyznacza tor potrzebny do wyladowania. Do tego dochodza markery i inne rzeczy ale to juz inna historia.
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|