|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
vegetassj4
Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 19:28, 22 Sty 2006 Temat postu: system ostrzegania przed katastrofa |
|
|
witam mam takie pytanko, a mianowicie:
Jak sie nazywa sytem ostrzegania przed katastrofa/kolizja w samolotach cywilnych(m.in. przez ten system wydarzyla sie katastrofa lotnicza w szwajcarii)??
bede wdzieczny za odpowiedz(potrzebuje tej nazwy do projektu na uczelnie )
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek
Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 19:34, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Chyba ticas - przynajmniej wymawia się tikas nie wiem jak się pisze
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 19:35, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
TCAS = Traffic Collision Avoidance System
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 19:39, 22 Sty 2006 Temat postu: Re: system ostrzegania przed katastrofa |
|
|
vegetassj4 napisał: | (m.in. przez ten system wydarzyla sie katastrofa lotnicza w szwajcarii)??
|
raczej prze pilotow (Rosyjskich) ktorzy nie wiedzieli jak go uzywac
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek
Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 19:50, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Wiedzieli, tylko, że kontroler mówił im żeby się wznosili a ticas żeby opadali
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 19:58, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Krzysiek napisał: | Wiedzieli, tylko, że kontroler mówił im żeby się wznosili a ticas żeby opadali |
No wlasnie, kazdy dobrze przeszkolony pilot (na zachodzie) wie ze w takich przypadkach nalezy sluchac sie TCAS a nie kontrolera - pilotom rosyjskim nikt tego nigdy nie wytlumaczyl - oni sami w pewnym sensie nie sa winni, winni sa ci co ich szkolili. TCAS jest juz standartowym wyposazeniem samolotow w cywilizowanym swiecie i piloci wiedza jak go uzywac (W USA nawet wiele malych samolotow GA juz ma tansze systemy ala TCAS) - w Rosji tylko samoloty latajace za granice go maja, obeznanie z TCAS wsrod pilotow rosyjskich jest ograniczone.
Krzysiek, sprobuj pisac TCAS a nie ticas, to duzo bardziej profesjonalnie wyglada
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
BN
Moderator
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 20:10, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Tutaj [link widoczny dla zalogowanych] mozna sobie poczytac.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
t.wojtek
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 76
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Łódź
|
Wysłany: Nie 21:42, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Krzysiek napisał: | Wiedzieli, tylko, że kontroler mówił im żeby się wznosili a ticas żeby opadali |
Przy okazji tej katastrofy prowadzono analizy niemal psychologiczne o różnicach w podejściu w takich sytuacjach między pilotami z zachodu i wschodu. Rosjanie nie wykazali się zaufaniem do urządzenia i posłuchali człowieka, po części wynikało to z wojskowego trybu szkolenia pilotów. Do tego po prawej siedział przełożony kapitana, co tylko utrudniło podjęcie szybkiej i prawidłowej decyzji. Choć główną przyczyną był chyba jednak bałagan i niekompetencja w szwajcarskim biurze kontroli.[/url]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
HG
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 507
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 21:57, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
t.wojtek napisał: |
Przy okazji tej katastrofy prowadzono analizy niemal psychologiczne o różnicach w podejściu w takich sytuacjach między pilotami z zachodu i wschodu. Rosjanie nie wykazali się zaufaniem do urządzenia i posłuchali człowieka, po części wynikało to z wojskowego trybu szkolenia pilotów. Do tego po prawej siedział przełożony kapitana, co tylko utrudniło podjęcie szybkiej i prawidłowej decyzji. Choć główną przyczyną był chyba jednak bałagan i niekompetencja w szwajcarskim biurze kontroli.[/url] |
na dodatek zanim TCAS podal instrukcje CLIMB zalodze Tu154, kontroler kilka sekund wczesniej dal instrukcje schodzenia, dodatkowo kontroler nie zostal poinformowany przez zalogi o tym, ze TCAS wydal juz swoje instrukcje (powinni zglosic odpowiednio TCAS CLIMB i TCAS DESCEND) wiec kontroler dalej przez radio probowal rozwiazac sytuacje na swoj sposob (sprzeczny z rozwiazaniem TCAS). Jak zwykle przy katastrofach, nalozylo sie wiele czynnikow.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Nie 22:12, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
tym niemniej zaloga DHL 757 postapila wlasciwie - zignorowala kontrolera i zrobila co im TCAS kazal. Gdyby Rosjanie zrobili to samo nie doszlo by do katastrofy. W przypadkach gdy licza sie sekundy i piloci maja rece pelne roboty komunikacja z ATC jest najmniej wazna. Jest nawet takie slynne "przykazanie" dla pilotow ktore rymuje sie po angielsku: "Aviate, navigate, communicate".
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez slepowron dnia Nie 22:21, 22 Sty 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
STYRO
Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 576
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Teneryfa, Wyspy Kanaryjskie, Hiszpania
|
Wysłany: Nie 22:21, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
A ten kontroler zostal z rok temu zamordowany - policja nie wykluczala zemsty ze strony rodzin ofiar - nie wiem jak to sie skonczylo - hiszpanskie gazety donosily jedynie, ze znaleziono go zaklutego nozem w swoim domu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek
Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 22:55, 22 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: | Krzysiek, sprobuj pisac TCAS a nie ticas, to duzo bardziej profesjonalnie wyglada |
No właśnie nie wiedziałem jak się to pisze narazie mam dosyć małe pojęcie o samolotach jestem początkujący i mam nadzieję, tu na forum co nieco się podszkolić
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pon 2:21, 23 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Tak czy inaczej, w żadnej katastrofie nie ma jednej przyczyny, zalecałbym też daleko idącą ostrożnośc w przypisywaniu odpowiedzialności.
W Uberlingen to był (jak zwykle) c
ały splot wydarzeń, a nie jedno kokretne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pon 8:17, 23 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
Atco napisał: | W Uberlingen to był (jak zwykle) c
ały splot wydarzeń, a nie jedno kokretne. |
byl, tym niemniej nie jest to bardzo trudny wypadek do zrozumienia nawet jak sie przeczyta opis dokladnie sekunda po sekundzie - dostepny an internecie. Poza oczywistym spieprzeniem przez szwajcarskich kontrolerow, wylaczonymi systemami, jakimis liniami telefonicznymi ktore nie dzialaly lub nie odpowiadaly, fakty co do uzycia TCAS sa tu dosc jasne. Nie ma sie co zaslaniac "splotem wydarzeniem" - taki zawsze bedzie.
Georg Fongern, a spokesman for German pilot union Vereinigung Cockpit, said the Tu-154 pilots should have followed the TCAS command under any circumstances, neglecting ATC commands. However, a Russian state official said that under Russian standard operating procedures it was the pilot who would have ultimate responsibility for the decision. The transponders on most domestic Russian aircraft don't work with TCAS, and the domestic procedure is to follow ATC commands.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
jks
Dołączył: 02 Lis 2005
Posty: 115
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: DUB
|
Wysłany: Pon 11:51, 23 Sty 2006 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: |
byl, tym niemniej nie jest to bardzo trudny wypadek do zrozumienia nawet jak sie przeczyta opis dokladnie sekunda po sekundzie - dostepny an internecie. Poza oczywistym spieprzeniem przez szwajcarskich kontrolerow, wylaczonymi systemami, jakimis liniami telefonicznymi ktore nie dzialaly lub nie odpowiadaly, fakty co do uzycia TCAS sa tu dosc jasne. Nie ma sie co zaslaniac "splotem wydarzeniem" - taki zawsze bedzie.
|
Sęk w tym, że nie były całkiem jasne. Z raportu niemieckiego BFU (patrz szczególnie pkt.1 z systemowych):
The following immediate causes have been identified:
1) The imminent separation infringementwas not noticed by ATC in time. The instruction for the TU154M to descent was given at a time when the prescribed separation to the B757-200 could not be ensured anymore
2) The TU154M crew followed the ATC instruction to descent and continued to do so aven after TCAS advised them to climb. This manoevre was performed contrary to the generated TCAS RA
The following systemic causes have been identified:
1) The integration of ACAS/TCAS II into the system aviation was insufficient and did not correspond in all points with the system philosophy. The regulations concerning ACAS/TCAS published by ICAO and as a result the regulations of national aviation authorities, operations and procedural instructions of the TCAS manufacturer and operators were not standardised, imcomplete and partially contradictory.
2) Management and quality assurance of the air navigation service company did not ensure that during the night all open workstation were continuously staffed by controllers
3) Management and quality assurance of the air navigation service company tolerated for years that during times of low traffic flow at night only one controller worked and the other one retired to rest.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|