Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nawet 600 mln zł na nowy port!
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wrocław - Strachowice (EPWR/WRO)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antoslaw




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 10:28, 21 Lut 2006    Temat postu: Nawet 600 mln zł na nowy port!

Nawet 600 mln zł na nowy port
21 lutego 2006
Marta Filipiak

W maju będzie znana ostateczna koncepcja budowy lotniska. Za trzy lata
powinna się zmaterializować.
Dwadzieścia trzy zespoły pracują nad koncepcją rozbudowy portu lotniczego we
Wrocławiu. Za trzy i pół miesiąca spółka zarządzająca portem wybierze jeden
przeznaczony do realizacji.

— Do końca 2008 r. powinien być gotowy nowy terminal, a jego przepustowość
wzrośnie czterokrotnie do 2 mln pasażerów rocznie — wyjaśnia Zbigniew Sałek,
wiceprezes ds. planowania i rozwoju Portu Lotniczego Wrocław.

Do budowy dołoży się dwóch z trzech udziałowców spółki zarządzającej
lotniskiem, czyli miasto oraz województwo. W projekcie nie będzie
partycypowało Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze.


— Inwestycja w terminal będzie kosztowała 100-120 mln zł. Samorządy są w
stanie zaangażować się do połowy tej kwoty — mówi Jarosław Obremski,
wiceprezydent Wrocławia.

Bogata infrastruktura
Nowy obiekt powstanie w odległości 1,5 km od obecnego, na gruntach
wniesionych aportem przez miasto.

— Obecnie funkcjonujący terminal zamierzamy przeznaczyć w przyszłości dla
pasażerów „non-schengen” i czarterowych — wyjaśnia Zbigniew Sałek.

Port dorobi się nie tylko nowego terminalu.

— Równolegle musimy rozbudować płytę postojową — mówi Zbigniew Sałek.

Lotnisko wzbogaci się też o infrastrukturę dojazdową i parkingi. W planach
jest także hotel. Trzygwiazdkowy obiekt ma mieć około stu pokoi i centrum
konferencyjne. Jego wykonanie spółka chce zlecić wybranemu inwestorowi.

— Nie znamy jeszcze dokładnych kosztów całego przedsięwzięcia. Szacuję je
wstępnie na kolejne 400-500 mln zł, nie licząc terminalu — ocenia wiceprezes
portu.

Port lotniczy zamierza posiłkować się finansowaniem komercyjnym.

Koreańskie tłumy
W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło 454 tys. pasażerów. W 2006 r. liczy na 800
tys.

— Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, w jakim tempie będzie rósł ruch
pasażerski do Wrocławia. Nową inwestycję można rozwijać etapami. W ciągu 15
lat mogłaby osiągnąć przepustowość 7 mln osób rocznie — zapowiada Zbigniew
Sałek.

Wrocław liczy także na pasażerów z Dalekiego Wschodu.

— Odwiedzać nas będzie coraz więcej Koreańczyków, którzy inwestują w
okolicach Wrocławia. Przylatują do Monachium, a stamtąd mają do nas
połączenie trzy razy dziennie — tłumaczy Jarosław Obremski.

Koreańczycy coraz tłumniej odwiedzają Wrocław w związku z inwestycją LG
Philips LCD w podwrocławskich Kobierzycach, gdzie kosztem 3,5 mld zł stworzą
11,5 tys. miejsc pracy.

Źródło:
Archiwum Puls Biznesu
wyd. 2040 str. 5


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antoslaw




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 10:07, 23 Lut 2006    Temat postu:

440 mln zł na rozbudowę lotnisk
(2006-02-23/dodał: Mariusz Miśkiewicz)

Blisko 440 mln zł wyniosą tegoroczne wydatki na inwestycje w rozbudowę portów lotniczych w Polsce - wynika z przekazanego w środę PAP raportu firmy PMR.

Autorzy raportu podkreślili, że z tej kwoty 190 mln zł mają wynieść inwestycje w lotnisko w Warszawie, 120 mln zł - w Krakowie, 71 mln zł - w Katowicach, 23 mln zł - we Wrocławiu, 17,5 mln zł - w Gdańsku, a 7,5 mln zł - w Poznaniu.

Ich zdaniem, wzrost inwestycji związany jest z rosnącą liczbą pasażerów transportu lotniczego, z otwarciem polskiego nieba dla międzynarodowych linii lotniczych oraz z wejściem na rynek tanich przewoźników.

W raporcie podano, że w 2005 r. polskie lotniska obsłużyły ponad 11,5 mln pasażerów, czyli o 31 proc. więcej niż w 2004 r. Największy przyrost liczby przewiezionych pasażerów zanotowano w portach lotniczych w Warszawie (1 mln pasażerów więcej niż w 2004 r.), w Krakowie (wzrost o 761 tys. pasażerów), w Katowicach (wzrost o 504 tys.) oraz w Gdańsku (wzrost o 214 tys.).

Średni wzrost przewozów pasażerskich w Europie w 2005 r., według PMR, wyniósł 6,3 proc. w porównaniu z 2004 r. Według ekspertów PMR, liczba odprawionych w Polsce pasażerów za 15 lat może wynieść 39 mln.

Eksperci PMR podkreślili zmianę struktury przewozów lotniczych w Polsce. Analizy Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) przewidują, że ok. 2020 r. większość połączeń będzie wykonywana do portów regionalnych. Według analityków z PMR, to wymusi rozwój regionalnych lotnisk.

Wciąż największy udział w rynku polskim ma Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2005 r. obsłużył on ponad 7 tys. pasażerów, co stanowi 61 proc. wszystkich pasażerów korzystających z polskich lotnisk.

Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Lotniczych IATA zakłada, że w latach 2005-2009 lotnicze przewozy pasażerskie w Polsce będą wzrastały średnio o 11,2 proc. rocznie.

Zdaniem analityków PMR, rozbudowa lotnisk pociąga za sobą inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową oraz budowę biur i centrów logistycznych w sąsiedztwie lotnisk. Szacują, że w najbliższych latach wartość powierzchni magazynowych w Polsce podwoi się.

Raport PMR na temat "Rozbudowy lotnisk w Polsce" został przygotowany w lutym 2006 r.

PMR dostarcza informacji rynkowych dotyczących Europy Środkowo- Wschodniej; zajmuje się m.in. badaniem rynku i publikacjami biznesowymi. Działa od 10 lat.

źródło - Polska Agencja Prasowa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antoslaw




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 10:28, 23 Lut 2006    Temat postu:

Porty lotnicze wydadzą 440 mln zł

Firma konsultingowa PMR podliczyła tegoroczne plany inwestycyjne krajowych portów lotniczych. Z raportu wynika, że w 2006 roku polskie lotniska zainwestują 440 mln zł. Wielkość inwestycji wyliczona została na podstawie odpowiedzi na ankiety rozesłane do 6 lotnisk, które obsługują 98 proc. ruchu lotniczego w Polsce. Interesujące, że suma inwestycji nie obejmuje największego przedsięwzięcia lotniczego w Polsce, czyli budowy terminalu 2 na warszawskim Okęciu.

Według analityków PMR, boom inwestycyjny spowodowany jest rosnącą liczbą pasażerów korzystających z transportu lotniczego. To efekt otwarcia polskiego nieba dla międzynarodowych linii lotniczych i wejścia na rynek tanich przewoźników. W 2005 roku polskie lotniska obsłużyły ponad 11,5 mln pasażerów, czyli o prawie 31 proc. więcej niż w 2004 roku. Wzrost nie był przypadkiem. Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Lotniczych IATA zakłada, że w latach 2005-2009 lotnicze przewozy pasażerskie w Polsce będą wzrastały średnio o 11,2 proc. rocznie. W takim tempie za 15 lat liczba odprawionych w Polsce pasażerów może wynieść nawet 39 mln.

- Zwiększa się liczba oferowanych połączeń i liczba przewożonych pasażerów. Władze portów lotniczych w Polsce, reagując na dobrą koniunkturę i równie dobre prognozy na kolejne lata, rozpoczęły inwestycje w infrastrukturę portów lotniczych - twierdzi Piotr Gaber, analityk PMR. Największy strumień gotówki, bo około 190 mln zł, spłynie na lotnisko w Warszawie. Najważniejszymi inwestycjami zaplanowanymi w stolicy są modernizacja płyty postojowej, budowa zbiorników retencyjnych wraz z przebudową kanalizacji oraz system umożliwiający tankowanie samolotów na stanowiskach postojowych spod płyty. O 70 mln zł mniej wydadzą w Krakowie. Za taką kwotę zbudowana zostanie tam m.in. kolejka z lotniska do dworca kolejowego oraz nowy terminal dla pasażerów. W Katowicach rozbudowa terminalu pasażerskiego i przebudowa komunikacji około lotniskowej pochłonie natomiast 71 mln zł. Na projekt terminala pasażerskiego, inwestycje w bezpieczeństwo i płytę postojową lotnisko we Wrocławiu wyda zaś 23 mln zł. W Gdańsku budowa biurowca, przebudowa istniejącego terminalu 1 i projekt nowego pochłonie 17,5 mln zł. Na techniczne usprawnienia portu w Poznaniu wydadzą natomiast 7,5 mln zł.

Nie koniec na tym. Według PMR, rozbudowa lotnisk zwykle pociąga za sobą całych szereg inwestycji budowlanych w infrastrukturę drogową i kolejową, a także budowę w sąsiedztwie lotnisk, biur i centrów logistycznych.


źródło – Gazeta Prawna


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
erni




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WROCLAW/EPWR

PostWysłany: Sob 12:31, 04 Mar 2006    Temat postu:

Ze Studium Zagospodarowania Terenu wynika, że do T2 poprowadzona zostanie linia kolejowa od okolic stacji Zerniki:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piopil




Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EPWR/WRO

PostWysłany: Sob 19:23, 04 Mar 2006    Temat postu:

erni napisał:
Ze Studium Zagospodarowania Terenu wynika, że do T2 poprowadzona zostanie linia kolejowa od okolic stacji Zerniki


Czyli o dawnej linii idącej od strony trasy Wrocław-Wałbrzych możemy zapomnieć. Szkoda, myślałem, że może kiedyś przywrócą ją do użytku.

Pojawia się jeszcze pytanie czy ta linia będzie wyłącznie towarowa czy może puszczą autobus szynowy dla pasażerów..


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
erni




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WROCLAW/EPWR

PostWysłany: Nie 22:53, 05 Mar 2006    Temat postu:

Powstaje nowy parking przy lotnisku




Marek Szempliński 05-03-2006 , ostatnia aktualizacja 05-03-2006 20:40

Wreszcie być może dzięki konkurencyjnemu parkingowi, żeby wylecieć z Wrocławia, będzie się opłacało zostawić samochód na lotnisku


Nowy, konkurencyjny i strzeżony parking ma zostać otworzony pod koniec tego tygodnia przy ulicy Skarżyńskiego. Zlokalizowany będzie na tyle blisko lotniska, że bez przeszkód można się będzie na nie przejść. Założyciel parkingu - wrocławska firma Park Invest twierdzi, że zapewni nawet wózki na bagaż. Najważniejsze jest jednak, że parking będzie o ok. 30 proc. tańszy od tego przy samym lotnisku.

A istniejący jest naprawdę bardzo drogi. Kilka miesięcy temu pisaliśmy, że taniej jest nawet w Warszawie i Dreźnie. Z wrocławskiego lotniska często odlatują pasażerowie spoza miasta. Właśnie oni nas zaalarmowali, że za pierwszą dobę parkowania (tylko za zajęcie miejsca) muszą zapłacić 50 złotych, podczas gdy w Warszawie jedna doba kosztuje 46 złotych, w krakowskich Balicach - 40, a w Dreźnie można zostawić auto za około 33 zł.

Teraz na jednym z przygotowywanych 96 miejsc będzie można zaparkować za 35 zł - za pierwszą dobę.

Czy konkurencja zmusi działający już parking do opuszczenia cen? Przedstawiciele warszawskiej spółki Poland Car System twierdzą, że to możliwe, ale wiele zależy od władz lotniska.

Niestety, prezes Wrocławskiego Portu Lotniczego Andrzej Barski nie widzi możliwości obniżenia cen za parkowanie: - Chcemy być drożsi niż przyjazd taksówką, żeby nie przyciągać zbyt wielu samochodów, bo mamy za mało miejsca.

Ciekawe, że zakładający nowy parking szacują zupełnie na odwrót. Elżbieta Misiak, prezes spółki Park Invest: - Kalkulujemy koszty tak, aby się opłacało zostawić na dobę samochód u nas, zamiast brać taksówkę.



Przykładowe koszty parkowania na lotnisku


stary parking nowy parking
1 godzina 6 zł 3 zł
1 doba 50 zł 35 zł
1 tydzień 184 zł 140 zł


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antoslaw




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 21:37, 15 Mar 2006    Temat postu:

Polskie lotniska zostaną rozbudowane


Już w przyszłym roku powinny rozpocząć się gruntowne remonty polskich portów lotniczych. Unia Europejska dołoży do tych inwestycji 650 milionów euro.


O dotacje na rozwój terminali czy lądowisk w ramach Funduszu Spójności będą mogły ubiegać się tylko porty należące do transeuropejskiej sieci transportowej, czyli lotniska w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie i Rzeszowie
(c) PIOTR NOWAK


Do tej pory lotniska sporadycznie sięgały po pieniądze z Brukseli. Działo się tak, ponieważ brakowało programów ich rozbudowy i modernizacji. To się zmieni, bo rząd przygotowuje specjalny program, który uwzględnia potrzeby inwestycyjne portów. Będzie on realizowany w latach 2007 - 2013. - To ważna wiadomość dla portów, którym brakuje pieniędzy na rozbudowę terminali czy płyt lotnisk - mówi "Rz" Jarosław Błaszczak, ekspert firmy Ernst&Young.

A przecież ruch pasażerski lawinowo rośnie. Można więc liczyć, że pasażerowie będą szybciej i lepiej obsługiwani. Najpilniejsze inwestycje to zazwyczaj rozbudowa terminali, płyt lotniskowych i pasów startowych.
Pieniądze dla wybranych

O pieniądze z UE będzie się można ubiegać dopiero wtedy, gdy Ministerstwo Transportu i Budownictwa opracuje program na lata 2007 - 2013. W tym dokumencie znajdą się informacje o tym, kto i na jakich zasadach może korzystać z tych środków. - Prace nad programem już trwają - zapewniają urzędnicy resortu. O dotacje z Funduszu Spójności będzie mogło ubiegać się tylko 8 spośród 12 polskich portów lotniczych. Zarządcy wybranych lotnisk mogą dostać łącznie ok. 650 mln euro. - O dotacje na rozwój terminali czy lądowisk w ramach Funduszu Spójności będą mogły ubiegać się tylko porty należące do transeuropejskiej sieci transportowej, czyli lotniska w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie i Rzeszowie - mówi "Rz" Ewa Cześnik z Departamentu Transportu Lotniczego w Ministerstwie Transportu i Budownictwa. Pozostałe lotniska będą mogły występować o wsparcie w ramach regionalnych programów operacyjnych.
Trzeba się przygotować

Równocześnie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i samorządy pracują nad nowymi Regionalnymi Programami Operacyjnymi, w ramach których o środki unijne będą mogły ubiegać się pozostałe porty. Jaką kwotę będą miały do podziału, na co będą mogły uzyskać dotacje i do jakiej wysokości wartości inwestycji - tego jeszcze nie wiadomo. Ale jest pewien problem. - Spółkom zarządzającym portami brakuje doświadczenia w zdobywaniu unijnych środków -mówi Jarosław Błaszczak z Ernst&Young.

Dodaje, że ważne jest, aby ten rok wykorzystać na uporanie się z formalnościami, uregulowanie spornych praw własności i przygotowanie projektów inwestycji, na które będzie się chciało uzyskać dofinansowanie.
Brakowało środków na rozwój

W przeszłości tylko niektóre lotniska sięgały po pomoc z Brukseli. - 15 kwietnia tego roku zostanie otwarty terminal pasażerski, do którego Unia dołożyła nam ponad milion euro - mówi "Rz" Krzysztof Domagalski ze szczecińskiego portu lotniczego. Cała inwestycja kosztowała ok. 15 mln zł. Szczecińskie lotnisko skorzystało z funduszu Polsko-Niemieckiego Pogranicza. Same przygotowania do złożenia wniosku zajęły władzom portu pół roku. Krzysztof Domagalski mówi, że władze lotniska zamierzają w przyszłości ubiegać się o kolejne unijne dotacje. Gdański port lotniczy otrzymał z funduszu norweskiego 1250 tys. euro, które wydał na dostosowanie lotniska do wymogów traktatu z Schengen.

Państwo również nie wspierało dotychczas rodzimych lotnisk. Jak wylicza Ewa Cześnik, w latach 1996 - 2005 budżet państwa przeznaczył ok. 295 mln zł na porty lotnicze.
AGNIESZKA STEFAŃSKA

====================================================================================

Za dużo formalności

Staramy się skorzystać ze wszystkich dostępnych środków unijnych. Podstawową przeszkodą jest to, że przed wysłaniem wniosku o dofinansowanie trzeba być przygotowanym do rozpoczęcia przedsięwzięcia, dysponować projektem i wszystkimi pozwoleniami. Z rozpoczęciem pilnej inwestycji nie możemy czekać do czasu, aż uzyskamy zapewnienie jej finansowania z Unii. Środki unijne są dobre dla wsparcia tych zadań, których realizacja może poczekać. Z reguły są to mniej pilne i tańsze projekty. Najkorzystniejszym rozwiązaniem byłaby możliwość ubiegania się o dofinansowanie już w trakcie opracowywania projektów.


W 2005 roku gdański port Rębiechowo obsłużył prawie 680 tys. pasażerów. Jego zysk netto wyniósł w minionym roku 3,1 mln zł, a przychody 27,3 mln zł (wzrost o 16,5 proc.).

Źródło: Rzeczpospolita


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HG




Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 507
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 9:56, 10 Kwi 2006    Temat postu:

"Rz": Zagrożone dotacje z UE dla polskich lotnisk
(Rzeczpospolita, pb/10.04.2006, godz. 06:31)

Od przyszłego roku władze polskich lotnisk będą mogły ubiegać się o 650 mln euro dotacji unijnych. Ale nie wszyscy skorzystają z tych pieniędzy.

Lotniska krakowskie i wrocławskie nie są właścicielami nieruchomości, na których stoją terminale i pomocy mogą nie dostać.

- O dotacje unijne mogą ubiegać się tylko właściciele nieruchomości - przyznał Eugeniusz Wróbel, wiceminister transportu i budownictwa, podczas ostatniego posiedzenia sejmowej podkomisji stałej do spraw lotnictwa i gospodarki morskiej.

Niektóre spółki zarządzające portami lotniczymi dzierżawią od wojska grunty, na których znajduje się infrastruktura lotniska. Taka sytuacja ma miejsce m.in. w krakowskich Balicach i na wrocławskim lotnisku Starachowice. Oba należą do grupy 34 lotnisk, które armia chce w razie konieczności wykorzystywać na swoje potrzeby. - Takich nieruchomości sprzedać zgodnie z prawem nie możemy - wyjaśnił na posiedzeniu komisji gen. Tadeusz Głowacki, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Ministerstwie Obrony Narodowej.

Oba lotniska należą do transeuropejskiej sieci transportowej, czyli teoretycznie mogłyby się ubiegać o dotacje na rozwój i rozbudowę z Funduszu Spójności. Łącznie dla ośmiu polskich portów lotniczych na lata 2007 - 2013 przewidziano 650 mln euro. Ministerstwo Transportu i Budownictwa (MTiB) pracuje nad programem wykorzystania tych pieniędzy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
erni




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WROCLAW/EPWR

PostWysłany: Nie 21:00, 25 Cze 2006    Temat postu:

Jeszcze w tym roku Terminal ma zostać ponownie rozbudowany aby mógł przyjąć kolejnych pasażerów z 5 nowych połączeń które ruszaja w sezonie jesiennym. Budowa T2 ma ruszyć w 2007.
info Fakty


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antoslaw




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 22:12, 25 Cze 2006    Temat postu:

Czy oby na pewno chodzi tylko o 5 juz zapowiedzianych polaczen? Very Happy Malo przekonywujace uzasdnienie wymyslili Smile.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antoslaw




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 22:26, 25 Cze 2006    Temat postu:

W faktach podali tez, ze w 2007 roku ma byc 2 mln paxow...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
HG




Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 507
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 8:36, 26 Cze 2006    Temat postu:

antoslaw napisał:
Czy oby na pewno chodzi tylko o 5 juz zapowiedzianych polaczen? Very Happy Malo przekonywujace uzasdnienie wymyslili Smile.

raczej nie , bo jak sie popatrzy na rozklad to widac, ze nowe polaczenia sa w takich godzinach, ze nie powinno byc problemu z ich obsluga w obecnym terminalu.
Duzo gorzej wyglada sprawa plyty postojowej, juz teraz sie zapycha i jest najwiekszym ograniczeniem przepustowosci lotniska. Stawianie samolotow na drodze kolowania B jest duza niedogodoscia dla obslugi i kontroli ruchu. Czy cos wspominano na ten temat? To powinien byc priorytet.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jan Kostka




Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 19:21, 22 Sie 2006    Temat postu: Apetyt rosnie

Wroclaw airport development will cost PLN 600-700m
2006-08-22 19:32
Warsaw (Puls Biznesu) – The airport needs more funds than planned before in order to be able to serve 3.5m passengers within three years.
According to recent estimates, the development of Wroclaw airport may cost even PLN 600-700m (EUR 153.6-179.2m). Five months ago, the costs amounted to PLN 450m.
“We will know detailed sums when the final project of the new part of the airport is ready”, Zbigniew Salek, the deputy CEO for planning and development in Wroclaw airport said.
The port’s management want to raise funds from the EU and the Ministry of Transport.
“I hope that up to 60 percent of the necessary funds will come from these two sources”, Zbigniew Salek said.
The rest should come from the private sector: either bank credits or a new shareholder.

The project provides for not only building a bigger terminal, but also prolonging the take-off run to 3 km.
“In the middle of 2009, we want to launch the new terminal for 2m people. The airport will be able to sever 3-3.5m of passengers annually”, Zbigniew Salek promised.
According to his estimates, in 2009, there will be 1.9 passengers visiting the airport.
(PLN 1 = EUR 0.256)

Źródło:
» APA - Austria Presse Agentur


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
antoslaw




Dołączył: 15 Gru 2005
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 12:31, 30 Sie 2006    Temat postu:

Tanie linie lotnicze zmieniają Polskę
Samoloty tanich przewoźników latają z Wrocławia do pięciu europejskich miast. Jesienią liczba podobnych połączeń niemal się potroi. Jak ten lotniczy boom zmienia Dolny Śląsk?

Kevin Sutton, młody Anglik z Nottingham, właśnie się żeni. Jego najlepsi kumple zorganizowali mu wieczór kawalerski. Nie w jakimś modnym klubie na Wyspach, ale nad Odrą - w lokalach wokół wrocławskiego rynku.

W szóstkę przylecieli do Wrocławia na weekend. Ryanairem, prosto z Nottingham. Bilety po kilkadziesiąt funtów, hotel w stolicy Dolnego Śląska (wybrali Campanile) - podobnie. I do tego piwo za mniej niż funta od kufla.

- Zresztą bardzo smaczne - podkreśla z uśmiechem Kevin. I wylicza następne zalety Wrocławia: - Jest tanio, wszyscy są bardzo sympatyczni, a w klubach świetna zabawa.

- No i bardzo ładne dziewczyny - dorzuca jeden z jego znajomych.

Cała eskapada do Polski kosztowała ich mniej niż organizacja podobnej imprezy na Wyspach.

Od marca zeszłego roku - gdy Ryanair otworzył pierwsze tanie połączenie między Wielką Brytanią a stolicą Dolnego Śląska - liczba odwiedzających nas brytyjskich turystów stale rośnie. Wrocław staje się modny wśród młodych mieszkańców Londynu, Nottingham czy Liverpoolu.

Clubbing po wrocławsku

Turyści z Wielkiej Brytanii i Irlandii zwiedzanie naszego regionu zaczynają od wizyty w pubach i klubach wrocławskiej starówki. Szczególną popularnością cieszy się angielski bądź co bądź pub John Bull przy placu Solnym.

- To od nas zaczynają poznawanie Wrocławia - podkreśla Janusz Domin, jeden z właścicieli Johna Bulla (a także utrzymanego w szkockim stylu pubu Highlander oraz awangardowej Literatki). Jak mówi, goście zza kanału La Manche to najczęściej dwudziestoparo- i trzydziestolatkowie. Nierzadko przylatują do Polski w bardzo konkretnym celu - na wieczory panieńskie, albo kawalerskie.

- Niecały miesiąc temu bawiła się w Johnie Bullu grupa Anglików. Wszyscy byli ubrani na biało, tylko przyszły pan młody na czarno - opowiada Domin.

Jego zdaniem angielski boom we Wrocławiu dopiero się zaczyna.

- Praga i inne czeskie miasta już kilka lat temu stały się celem prawdziwych pielgrzymek z Wysp Brytyjskich - zaznacza.

- Brytyjczycy to jedni z najlepszych klientów - zachwala Rafał Sobczyk, recepcjonista z wrocławskiego hotelu „Holiday Inn”.- Bardzo sympatyczni, najmniej problemowi.

Najwięcej z nich przylatuje do Wrocławia w piątki. Nie tylko młodzi ludzie, którzy chcą się zabawić. Często także rodziny z dziećmi. Tacy goście wybierają jednak hotele położone poza centrum miasta. Na przykład „Novotel”, należący do sieci Orbis.

200 tys. pasażerów Ryanaira

Trudno określić, ilu tak naprawdę turystów przylatuje do Wrocławia tanimi liniami. Jak jednak mówi Leszek Karwowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław S.A. ds. marketingu i organizacji, cudzoziemcy w samolotach przylatujących z Wielkiej Brytanii stanowią czasem nawet 35 proc. pasażerów.

- Dotyczy to przede wszystkim weekendów. Najwięcej cudzoziemców przylatuje z Nottingham East Midlans - dodaje.

Jak na razie, z Wrocławia do Wielkiej Brytanii latają tylko boeingi irlandzkiego Ryanaira. To największa europejska tania linia lotnicza. Na Strachowicach obecna jest od marca zeszłego roku - gdy uruchomione zostało połączenie z podlondyńskim lotniskiem Stansted. Teraz samoloty na tej trasie latają 10 razy w tygodniu, a kolejne kierunki z Wrocławia obsługiwane przez Ryanaira to wspomniany już Nottingham oraz Dublin i Shannon w Irlandii. Linia szykuje się również do lotów na kolejnych trasach z wrocławskiego lotniska - w sierpniu pierwsze samoloty wystartują do Glasgow, a w październiku do Liverpoolu i Frankfurtu nad Menem (lotnisko w Hahn). Pod koniec czerwca Ryanair przekroczył liczbę 200 tys. pasażerów na wrocławskich trasach. Tomasz Kułakowski, który odpowiada za sprzedaż i marketing Ryanaira w Europie Środkowej, zapowiada, że w tym roku irlandzka firma będzie miała ponad 300 tys. pasażerów na trasach z Wrocławia.

Bilety do Londynu taniej

Konkurencja nie śpi. Centralwings - tania linia lotnicza należąca PLL Lot - obsługuje połączenia Wrocławia z Dublinem i Warszawą. Na przełomie października i listopada zacznie latać do irlandzkiego Cork, Rzymu, Kolonii oraz na lotnisko London Gatwick. Centralwings rzuca więc wyzwanie Ryanairowi na jego najpopularniejszym połączeniu z Wrocławia. W ostatnich miesiącach w samolotach na tej trasie zajętych było ponad 90 proc. miejsc.

- Nie obawiamy się konkurencji, po prostu realizujemy naszą strategię, która zakłada rozwój połączeń do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec i Włoch - tłumaczy Magda Zawadzka z biura prasowego Centralwings.

Bezpośrednia konkurencja przewoźników powinna cieszyć pasażerów - wszak najważniejszym argumentem w tej walce jest cena biletu.

- W tej chwili połączenie ze Strachowic na Stansted to dojna krowa dla Ryanaira. Irlandczycy na to lotnisko latają również z Poznania, ale tam konkuruje z nimi Wizzair i ceny biletów u obu przewoźników są niższe niż na lotach z Wrocławia - podkreśla Marcin Kryska, redaktor naczelny portalu dla pasażerów mojeprzeloty.pl.

Otwarcie nowych połączeń na pewno zwiększy liczbę gości z zagranicy odwiedzających i Wrocław, i Dolny Śląsk. Tym bardziej, że na Strachowice przylatują z Dortmundu airbusy Wizzaira, a jesienią największy skandynawski tani przewoźnik - Norwegian - uruchomi połączenia do Sztokholmu i Oslo. Nic więc dziwnego, że prognozy pracowników wrocławskiego portu lotniczego są optymistyczne. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło 465 tys. pasażerów, w tym - zdaniem prezesa Karwowskiego - możliwe jest nawet, że liczba ta przekroczy 900 tys. W przyszłym roku ma to być już ponad milion.

Szkoci wyleczą u nas zęby

Turyści, którzy wysiadają z samolotów na Strachowicach, zwiedzają przede wszystkim sam Wrocław. Właściciele hoteli i pensjonatów w innych pięknych miejscach Dolnego Śląska nie zauważają dużego wzrostu liczby gości z Wielkiej Brytanii i Irlandii.

- Nas odwiedzają przede wszystkim zorganizowane grupy, głównie Niemcy. Anglicy są rzadkością - mówi Kamila Rutkowska z hotelu Kongres Centrum w Kudowie Zdroju.

Jak zauważa Wojciech Fedyk, dyrektor biura Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej, poza Wrocław wyruszają głównie miłośnicy aktywnego wypoczynku. Trafiają w Karkonosze i do Kotliny Kłodzkiej, gdzie mogą spróbować wspinaczki albo jazdy na rowerach górskich.

Wielu Brytyjczyków - zwłaszcza nieco starszych - interesuje się zabytkową architekturą przemysłową, a także kolejnictwem. Atrakcją dla nich może być Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej, które szczyci się kolekcją parowozów.

- Zabytków architektury przemysłowej również nie brakuje w naszym regionie - dodaje Fedyk.

Dzięki tanim liniom rozwija się też turystyka medyczna. Coraz więcej Brytyjczyków i Irlandczyków decyduje się na przylot do Wrocławia, by skorzystać z usług centrów SPA, chirurgów plastycznych oraz dentystów.

- Usługi medyczne są na Wyspach bardzo drogie. A u nas nie dość, że jest dużo taniej, to jeszcze można ciekawie spędzić czas - podkreśla Wojciech Fedyk z DOT.

Na początku czerwca Biuro Współpracy z Zagranicą wrocławskiego urzędu miejskiego i Ryanair zorganizowały pobyt we Wrocławiu dziennikarzowi ze Szkocji. Kerry Gill, wysłannik dziennika „Daily Express”, nie przyjechał po to, by oglądać miasto, lecz by leczyć zęby. W Szkocji publiczna służba zdrowia stwarza pacjentom podobne problemy jak polska, a wizyty w prywatnych klinikach są bardzo drogie. Kilkudniowy pobyt we Wrocławiu, razem z przelotem i opłatą za wizyty u dwóch dentystów, wychodzi taniej. A standard usług jest ten sam. Gill już umówił się na kolejne spotkanie z polskim stomatologiem. I zachęca do tego swoich czytelników. „Tutaj wyleczyłem się z lęku przed dentystami, którego nabawiłem się w dzieciństwie” - napisał zadowolony po powrocie. Szkockiego dziennikarza zachwycił również tętniący życiem Rynek i Ostrów Tumski.

Festiwale non stop

Zabytki i starówka, w której działa ponad 300 lokali, to niewątpliwe atuty Wrocławia. Ale podobne zalety mają i inne europejskie miasta. Dlatego pracownicy wrocławskiego magistratu szukają nowych sposobów, by przyciągnąć turystów. Jednym z nich są letnie festiwale w rodzaju Wrocław Non Stop, Creamfields, Brave Festiwalu czy Ery Nowe Horyzonty.

- Chcemy wypełnić letnie miesiące różnymi wydarzeniami, tak by w mieście cały czas coś się działo - tłumaczy Jan Wais, zastępca dyrektora Biura Współpracy z Zagranicą wrocławskiego UM.

Jego zdaniem, miastu potrzeba więcej hoteli w średnim segmencie cenowym. Takich, które nie są nastawione na klienta biznesowego, ale na turystę podróżującego z rodziną.

- Mamy nadzieję, że już wkrótce takie hotele powstaną. Rynek powinien to wymusić - uważa Wais.

Jeszcze w tym roku ma się również rozpocząć kampania promocyjna Dolnego Śląska. Urząd Marszałkowski właśnie ogłosił przetarg na jej opracowanie i poprowadzenie w latach 2006-2008. W jej ramach ma powstać m.in. film reklamowy oraz specjalny serwis internetowy. Nasz region ma być promowany w polskich oraz zagranicznych mediach. Na ten cel samorząd chce wydać nawet 8 mln zł.

Z Dublina po mieszkanie

Tanie linie lotnicze przywożą nie tylko turystów. Coraz częściej wybierają je również biznesmeni. Wielu Brytyjczyków, Irlandczyków, a także Hiszpanów interesuje się na przykład zakupem nieruchomości we Wrocławiu. Niektórzy wpadają na taki pomysł podczas zwykłej weekendowej wycieczki. Największym wzięciem cieszą się mieszkania w centrum.

- Dla cudzoziemców to znakomita lokata kapitału - podkreśla Jacek Wróblewski, prezes firmy Jot-Be, jednego z największych dolnośląskich pośredników nieruchomości. Na Wyspach Brytyjskich czy w Irlandii średnie ceny mieszkań przekraczają 3 tys. euro za m kw. We Wrocławiu jest prawie trzy razy taniej. Choć ceny rosną.

- Potencjał wzrostu jest ogromny. Trudno więc dziwić się mieszkańcom Dublina czy Londynu, że chcą to wykorzystać - wyjaśnia Wróblewski. - Irlandczycy dobrze pamiętają co wydarzyło się u nich. Dziś mają jedne z najwyższych cen nieruchomości w Europie.

Dublińczykowi opłaca się więc sprzedać kawalerkę w swoim mieście i kupić trzy mieszkania we Wrocławiu. Ale to jeszcze mocniej napędza wzrost cen.

- Za co najmniej pięć lat mieszkania we Wrocławiu będą kosztowały tyle, ile w innych europejskich miastach. Przyszłością jest wynajem - wieszczy Wróblewski.

Wrocławski rynek nieruchomości zaczynają penetrować przedstawiciele funduszy inwestycyjnych z Irlandii i Hiszpanii. Najbardziej interesują ich kamienice w centrum i biurowce. Specjaliści z branży mówią, że w najbliższym czasie czeka nas kilka spektakularnych transakcji.

Copernicus Airport urośnie

Większy ruch to nie tylko większe wpływy do kasy lotniska. To także wydatki. Wrocławski port lotniczy już na początku tego roku musiał powiększyć halę przylotów i odlotów międzynarodowych, inaczej nie byłby w stanie obsłużyć rosnącej liczby pasażerów. Ale i tak na Strachowicach jest coraz ciaśniej. Obecny terminal może przyjąć 800 tys. pasażerów rocznie, tymczasem już w tym roku ruch może być większy.

Władze lotniska szykują się do budowy zupełnie nowego terminalu, ale inwestycja będzie mogła ruszyć dopiero w 2007 r. Wtedy bowiem uruchomiona zostanie nowa transza unijnych funduszy strukturalnych - a to one mają być jednym z głównych źródeł finansowania budowy. Nowy terminal będzie mógł obsłużyć 2 mln pasażerów, ale jego budowa potrwa co najmniej 3 lata i będzie kosztowała ok. 200 mln zł.

Lotnisko nie może tyle czekać, dlatego zapadła decyzja o kolejnej rozbudowie istniejącego terminalu. Hale odlotów i przylotów zostaną przesunięte o 10-15 m. na płytę lotniska - przepustowość dworca wzrośnie do 1,4 mln pasażerów rocznie. Sama płyta też ma zostać powiększona. Zmieniony zostanie system zaopatrywania samolotów w paliwo, powstaną nowe parkingi.


Statystyki Instytutu Turystyki
Instytut Turystyki podaje, że w ubiegłym roku Wrocław odwiedziło 500 tys. cudzoziemców. Nie wszyscy przyjechali zwiedzać (25 proc. ogółu - dane ogólnopolskie), wielu z nich to biznesmeni (27 proc.), czy osoby odwiedzające rodziny (18 proc.). W 2004 r. było to 450 tys. osób, a rok wcześniej 400 tys.

Na tle innych polskich miast Wrocław wypada średnio - w ubiegłym roku więcej cudzoziemców odwiedziło Warszawę (2,3 mln), Kraków (1,1 mln), ale także Poznań i Łódź (po 700 tys.). Tyle samo zagranicznych gości co do Wrocławia zawitało do Gdańska. Dolny Śląsk łącznie z Wrocławiem odwiedziło w 2005 r. 1 mln cudzoziemców. Rok wcześniej było ich 900 tys. (8. miejsce w kraju). Za to w pierwszym kwartale tego roku już 400 tys. - w tym czasie więcej gości odwiedziło tylko Mazowsze.

Dawid Kocik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
erni




Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WROCLAW/EPWR

PostWysłany: Pon 9:23, 23 Paź 2006    Temat postu:

Data: 2006-10-16
Wrocławskie lotnisko ma szansę stać się regionalną bazą największej europejskiej taniej linii lotniczej Ryanair. Decyzja o tym, gdzie irlandzki gigant ulokuje swoje lokalne centrum, zapadnie na początku przyszłego roku
Wrocławski port lotniczy konkuruje o względy przewoźnika nie tylko z polskimi lotniskami (Kraków, Katowice, Rzeszów), ale także tymi ulokowanymi w kilkunastu innych miastach naszego regionu. Przedstawiciele Ryanaira nie zdradzają, kto jeszcze jest w stawce.

Tomasz Kułakowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Europę Środkową opowiada jednak o tym, co jest brane pod uwagę podczas poszukiwań lokalizacji dla nowej bazy.

To terminal dostępny dla przewoźników niskokosztowych, zapewniający szybką i wygodną obsługę pasażerów, niskie koszty operacji na lotnisku, infrastrukturę zapewniającą obsługę samolotów typu Boeing 737-800 (zabierają na pokład aż 189 pasażerów - dużo, jak na maszynę o średnim zasięgu) oraz możliwość wynajęcia powierzchni biurowych w terminalu. Hangar dla samolotów Ryanair buduje sam.

- Każda baza to dla naszej linii inwestycja wynosząca 120-200 milionów dolarów. Zazwyczaj w bazie lokujemy dwie, trzy maszyny - podkreśla Kułakowski.

Dla lotniska oznacza to otwieranie kolejnych połączeń, a więc rosnący ruch i większe dochody. Już dziś z wrocławskiego lotniska im. Mikołaja Kopernika startuje najwięcej samolotów Ryanaira w kraju. Irlandzki przewoźnik lata stąd do Londynu Stansted, Dublina, Shannon, Liverpoolu, Nottingham East Midlands, Glasgow Prestwick, a do końca roku uruchomi także połączenie do Mediolanu Bergamo i Frankfurtu Hahn. Natomiast Centralwings - należąca do LOT-u tania linia lotnicza - zacznie obsługiwać trasy do Rzymu Ciampino, Cork, Kolonii i Londynu Gatwick.

- Do końca roku na pewno przekroczymy liczbę 800 tysięcy pasażerów - podkreśla Leszek Karwowski, wiceprezes wrocławskiego portu ds. marketingu i organizacji. Do końca września przez Strachowice przewinęło się 610 tysięcy osób - tymczasem w całym ubiegłym roku lotnisko obsłużyło 465 tysięcy pasażerów. Obecny terminal może przyjąć 800 tysięcy pasażerów, dlatego na początku przyszłego roku rozpocznie się jego rozbudowa - tak by mógł obsłużyć 1 mln 400 tys. pasażerów. Do 2010 roku w zachodniej części lotniska ma powstać zupełnie nowy terminal o przepustowości dwóch milionów pasażerów. Konkurs na jego projekt został rozstrzygnięty w lipcu.

(daw)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wrocław - Strachowice (EPWR/WRO) Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin