Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Iran: Lądujący samolot stanął w płomieniach [MHD/TU154]
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lotnik777




Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

PostWysłany: Pią 15:51, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Podali, ze przyczyna byla peknieta opona i samolot nastepnie wypadl z pasa. Jezeli te informacje sa prawdziwe to pewnie po wypadnieciu zawadzil o cos, albo odlamek opony dostal sie do silnika i to spowodowalo pozar.
Swoja droga przerazajace jest to, ze to juz drugi TU-154 ktory ulega katastrofie. 22 sierpnia i teraz 1 wrzesnia...Rosyjskie maszyny maja cos w sobie, bardzo mi sie podobaja tylko szkoda, ze strach nimi latac Sad Ciekawe czy w zwiazku z tymi katastrofami rzad pomysli o wymienie rzadowych TU-154 (?)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jacekn8




Dołączył: 24 Lip 2006
Posty: 55
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 60km from EPRZ 120km from EPKK

PostWysłany: Pią 16:07, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Ale pęknięcie opony to chyba nie jest wada fabryczna, tylko zaniedbanie właściciela/użytkownika. Mam nadzieje że nie będzie takiej sytuacji jak z concordem Sad

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FL350




Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 16:10, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Na wstępie chcę podkreślić, że ogromnie mi przykro z powodu tragedii i współczuję wszystkim poszkodowanym i ich bliskim.

Kochani, nasuwają mi się takie dwie uwagi (i proszę mnie za nie nie besztać):

1. Przestańmy automatycznie wręcz demonizować maszyny produkcji sowieckiej, co przypominać zaczyna zbiorową podsycaną medialnie panikę. Gdy rozbije się boeing, airbus, maddog lub canadair ludzie piszą "Co za tragedia, dlaczego tak sie stało?", kiedy jednak rozbije się maszyna wschodnia natychmiast (przed poznaniem jakichkolwiek oficjalnych danych) pojawiają się komentarze w rodzaju "znowu Tupolew" albo "strach wsiadać do tych ruskich (!) maszyn". Nie chcę wdawać się w kolejną (kwestię tą poruszałem niedawno w poście o Tu-154M Pulkovo - zainteresowanych tam odsyłam) dysputę o wyższości A nad B, bo wzbudza ona zbyt wiele niezdrowych emocji. Taka katastrofa to ludzka tragedia, bez względu na to jakiej produkcji była maszyna. Czy gdyby to był boeing, zmieniłoby to cokolwiek?

2. Nie powtarzajmy za dziennikarzami przerażających sloganów o "paleniu się żywcem". Nikt, a zwłaszcza zwykły dziennikarz nie może wiedzieć w chwilę po katastrofie kto palił się żywcem a kto nie. To może w najlepszym przypadku stwierdzić powołany do sprawy koroner.

Jesteśmy na profesjonalnym forum lotniczym (przynajmniej za take je uważam) i byłoby wspaniale gdyby zdecydowanie różniło się poziomem od forum newsowego na onet.pl czy wp.pl

Nie gniewajcie się na mnie za powyższe słowa, nawet jeśli macie odmienne zdanie na temat konstrukcji Tu-154/Tu-154M. Zrozumcie moje intencje. To JEST forum dyskusyjne o wypadkach, ale lepiej skupiać się na poszukiwaniu i omawianiu konkretnych przyczyn danej awarii/katastrofy (zawsze będą nieco inne), a nie wrzucać je od razu do worka o nazwie "bo tupolew" / "bo ruskie". Dzięki! Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Estraven




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 16:12, 01 Wrz 2006    Temat postu:

lotnik777 napisał:
Rosyjskie maszyny maja cos w sobie, bardzo mi sie podobaja tylko szkoda, ze strach nimi latac Sad

Różnie z tym bywa - nieco nimi polatałem niegdyś (An-24, Ił-18, Tu-134, Tu-154) i nie czułem się zagrożony. Inna sprawa, że:
- lubię latać, więc mam w powietrzu nieco stępiony instynkt samozachowawczy Wink
- było to trochę lat temu, kiedy wszystkie te maszyny były nowe i/albo zadbane.

Przypuszczam, że to drugie wiąże się z zasadniczym powodem, że ostatnimi laty coraz częściej radzieckie/rosyjskie maszyny ulegają katastrofom - wiek, niekiedy zapewne brak odpowiedniego serwisu, braki finansowe coraz "tańszych" przewoźników, w których ręce trafiają. Zresztą, była już o tym parę razy mowa na forum.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lotnik777




Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

PostWysłany: Pią 16:15, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Jacekn8 napisał:
Ale pęknięcie opony to chyba nie jest wada fabryczna, tylko zaniedbanie właściciela/użytkownika. Mam nadzieje że nie będzie takiej sytuacji jak z concordem Sad


Ale nie zmienia to faktu, ze Rosyjskie samoloty czesto ulegaja katastrofom. Samoloty typu Tupolev czy IŁ nie maja chyba najlepszych wynikow co do ilosci wyprodukowanych maszyn a ilosci ktore ulegly wypadkom? Nie kazdy z pewnoscia przez wady fabryczne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Estraven




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 16:16, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Jacekn8 napisał:
Mam nadzieje że nie będzie takiej sytuacji jak z concordem Sad

A wiesz, że to było moje pierwsze skojarzenie, jeśli chodzi o możliwą przyczynę? Tyle, że Tu-154 ma całkiem inaczej ulokowane podwozie główne - chowa się ono w gondole zaskrzydłowe (będące "firmową" cechą większości Tupolevów) i jakikolwiek obiekt wyrzucony w miarę "prostym torem" spod kół w górę albo do tyłu nie powinien uczynić większych szkód.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Estraven dnia Pią 16:28, 01 Wrz 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Estraven




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 16:20, 01 Wrz 2006    Temat postu:

lotnik777 napisał:
Samoloty typu Tupolev czy IŁ nie maja chyba najlepszych wynikow co do ilosci wyprodukowanych maszyn a ilosci ktore ulegly wypadkom? Nie kazdy z pewnoscia przez wady fabryczne.

Znowu zależy - od tego, jaki typ weźmiesz pod uwagę i które lata eksploatacji uwzględnisz w statystykach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Piter




Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 17:23, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Z ostatnich informacji wynika, że ofiar jest mniej- 30.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Black Razor




Dołączył: 25 Sie 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 17:42, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Włąśnie właśnie oni coś kręcą z tymi ofiarami Onet.pl informuje nas o:

"Co najmniej 30 osób zginęło w pożarze samolotu lądującego w Meszhedzie, na północnym wschodzie Iranu - poinformowała irańska telewizja. Wcześniej informowano o około stu ofiarach śmiertelnych."

Dlaczego wcześniej wyolbrzymiono liczbę przypadków śmiertelnych?!
Przecież raczej nikt nie zmartwych wstał!!!

Teraz Onet.pl dopisał również taką informację:

"Według telewizji irańskiej, na pokładzie samolotu było 148 osób. 62
osoby wyszły z katastrofy bez szwanku, a 47 hospitalizowano."

A więć moja analiza na stan obecny:

62 + 47= 109- osób żyje
148 - 109= 39- osób nieżyje

P.S.
A dlaczego wcześniej informowano, że na pokładzie było 147 osób, a nie tak jak teraz?!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Estraven




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Pią 17:52, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Black Razor napisał:

A dlaczego wcześniej informowano, że na pokładzie było 147 osób, a nie tak jak teraz?!

Starczy, że brak jednej osoby odpowiedzialnej za całą akcję ratunkową, która zbierałaby na bieżąco informacje - ilu pasażerów było na pokładzie, ilu wydostano, ilu do którego szpitala zawieźli, i tak dalej. Poza tym - przy wielu katastrofach trafiają się na początku rozbieżne relacje, a tutaj na dodatek chodzi o Iran - kraj o raczej złożonej polityce informacyjnej.


Cytat:
Samolot przewożący 148 pasażerów wpadł w poślizg podczas lądowania na lotnisku w Meszhedzie, tradycyjnym celu pielgrzymek szyitów. W wyniku tarcia wybuchła i zapaliła się jedna z opon, a za chwilę środkowa część maszyny stanęła w ogniu. Dzięki natychmiastowej akcji ratunkowej uratowano około 60 pasażerów i całą załogę.

[link widoczny dla zalogowanych]

Według powyższego zaczęło się od poźlizgu. Pytanie - co mogło spowodować poźlizg? Blokada hamulców? Boczny wiatr?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lotnik777




Dołączył: 06 Sty 2006
Posty: 77
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Łódź

PostWysłany: Pią 18:29, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Black Razor napisał:
Włąśnie właśnie oni coś kręcą z tymi ofiarami Onet.pl informuje nas o:

"Co najmniej 30 osób zginęło w pożarze samolotu lądującego w Meszhedzie, na północnym wschodzie Iranu - poinformowała irańska telewizja. Wcześniej informowano o około stu ofiarach śmiertelnych."

Dlaczego wcześniej wyolbrzymiono liczbę przypadków śmiertelnych?!
Przecież raczej nikt nie zmartwych wstał!!!

Teraz Onet.pl dopisał również taką informację:

"Według telewizji irańskiej, na pokładzie samolotu było 148 osób. 62
osoby wyszły z katastrofy bez szwanku, a 47 hospitalizowano."

A więć moja analiza na stan obecny:

62 + 47= 109- osób żyje
148 - 109= 39- osób nieżyje

P.S.
A dlaczego wcześniej informowano, że na pokładzie było 147 osób, a nie tak jak teraz?!


Pierwsze informacje ktore podaja media sa przewaznie malo precyzyjne i czesto nie do konca prawdziwe. Kazdy chce sie czegos dowiedziec i panuje chaos w informacjach, dlatego wg mnie liczbe ewentualnych ofiar nalezy podawac jak to beda juz 100 procentowe inforamcje, a nie, ze zginelo ponad 100 osob, zeby za chwile powiedziec, ze 30...choc to akurat jest dobra informacja (w pewnym sensie dobra)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Danny




Dołączył: 21 Paź 2005
Posty: 1208
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: EIDW

PostWysłany: Pią 18:42, 01 Wrz 2006    Temat postu:

FL350 napisał:


1. Przestańmy automatycznie wręcz demonizować maszyny produkcji sowieckiej, co przypominać zaczyna zbiorową podsycaną medialnie panikę.

Nie gniewajcie się na mnie za powyższe słowa, nawet jeśli macie odmienne zdanie na temat konstrukcji Tu-154/Tu-154M.


Fakty sa bardzo niekorzystne dla tej konstrukcji. To byl 60-ty Tu-154, ktory ulegl katastrofie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FL350




Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 22:37, 01 Wrz 2006    Temat postu:

Danny napisał:
Fakty sa bardzo niekorzystne dla tej konstrukcji
Niekorzystne, to prawda, ale bardzo niewiele z tych katastrof można przypisać właśnie konstrukcji. Ujawniają się natomiast inne problemy, takie jak korupcja, zła obsługa techniczna, oszczędzanie na częściach zamiennych, błędy personalne, niski poziom kontroli, oraz inne.

Na dobranoc podam przykładowe dane wypadkowe 737-200 (a więc tylko wersji 200 z co najmniej 8 latających wariantów 737), bo wyprodukowano go mniej więcej tyle egzemplarzy co Tu-154. Na końcu uwzględniona jest liczba ofiar śmiertelnych:
19-Apr-00 Boeing 737-200 RP-C3010 Air Philippines 131
08-Nov-83 Boeing 737-200 D2-TBN TAAG 130
19-Oct-88 Boeing 737-200 VT-EAH Indian Airlines 124
29-Feb-96 Boeing 737-200 OB-1451 Faucett 123
11-Jul-83 Boeing 737-200 HC-BIG TAME Ecuador 119
22-Oct-05 Boeing 737-200 5N-BFN Bellview Airlines 117
08-Jul-03 Boeing 737-200 ST-AFK Sudan Airways 116
23-Sep-83 Boeing 737-200 A4O-BK Gulf Air 112
22-Aug-81 Boeing 737-200 B-2603 FEAT 110
03-Feb-05 Boeing 737-200 EX-037 Kam Air 104
06-Mar-03 Boeing 737-200 7T-VEZ Air Algérie 102
05-Sep-05 Boeing 737-200 PK-RIM Mandala Airlines 101
04-Dec-77 Boeing 737-200 9M-MBD MAS 100
31-Aug-87 Boeing 737-200 HS-TBC Thai Airways 83
02-Oct-90 Boeing 737-200 B-2510 Xiamen Airlines 82
05-May-98 Boeing 737-200 FAP-351 Occidental Petroleum 75
13-Jan-82 Boeing 737-200 N62AF Air Florida 74
03-Dec-95 Boeing 737-200 TJ-CBE Cameroon Airlines 71
16-Aug-91 Boeing 737-200 VT-EFL Indian Airlines 69
09-Aug-95 Boeing 737-200 N125GU Aviateca 65
25-Dec-86 Boeing 737-200 YI-AGJ Iraqi Airways 63
31-Aug-99 Boeing 737-200 LV-WRZ LAPA 63
24-Nov-85 Boeing 737-200 SU-AYH EgyptAir 60
22-Aug-85 Boeing 737-200 G-BGJL British Airtours 55
26-Apr-93 Boeing 737-200 VT-ECQ Indian Airlines 55
17-Jul-00 Boeing 737-200 VT-EGD Alliance Air 55
26-Oct-89 Boeing 737-200 B-180 China Airlines 54
31-May-73 Boeing 737-200 VT-EAM Indian Airlines 48
06-Jun-92 Boeing 737-200 HP-1205CMP COPA Panama 47
08-Dec-72 Boeing 737-200 N9031U United Air Lines 43
11-Feb-78 Boeing 737-200 C-FPWC Pacific Western 42
23-Aug-05 Boeing 737-200 OB-1809-P TANS 40
15-Sep-88 Boeing 737-200 ET-AJA Ethiopian Airlines 35
03-Apr-96 Boeing 737-200 73-1149 USAF 35
03-Mar-91 Boeing 737-200 N999UA United 25
02-Jan-88 Boeing 737-200 D-ABHD Condor Flugdienst 16
16-Feb-86 Boeing 737-200 B-1870 China Airlines 13
03-Sep-89 Boeing 737-200 PP-VMK Varig 13
15-Apr-85 Boeing 737-200 HS-TBB Thai Airways 11
13-Nov-95 Boeing 737-200 5N-AUA Nigeria Airways 9
21-Dec-94 Boeing 737-200 7T-VEE Phoenix Aviation 5
08-Mar-94 Boeing 737-200 VT-SIA Sahara India 4
15-Oct-86 Boeing 737-200 EP-IRG Iran Air 3
22-Jun-92 Boeing 737-200 PP-SND VASP 3
25-May-82 Boeing 737-200 PP-SMY VASP 2
22-Feb-83 Boeing 737-200 PP-SNC VASP 2
30-Aug-84 Boeing 737-200 TJ-CBD Cameroon Airlines 2
17-Dec-78 Boeing 737-200 VT-EAL Indian Airlines 1
28-Jan-86 Boeing 737-200 PP-SME VASP 1
04-Aug-87 Boeing 737-200 CC-CHJ LAN Chile 1
28-Apr-88 Boeing 737-200 N73711 Aloha Airlines 1
14-Feb-97 Boeing 737-200 PP-CJO Varig 1

No, ale zrobił się trochę OT. Ze swojej strony przepraszam, swój głos zamykam i zmykam...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 23:47, 01 Wrz 2006    Temat postu:

FL350 napisał:
Na dobranoc podam przykładowe dane wypadkowe 737-200 (a więc tylko wersji 200 z co najmniej 8 latających wariantów 737), bo wyprodukowano go mniej więcej tyle egzemplarzy co Tu-154. ..

Te dane moze sa i "przykladem" ale o niczym nie swiadcza. Jakbys chcial naprawde porownac oba typy samolotow musialbys znac przyblizona liczbe startow/ladowan. Porowanie na podstawie "wyprodukowano go mniej wiecej tyle.." jest o tyle nic nie warte ze stopien uzywania ("utilization") samolotow radzieckich byl zawsze kiepski podczas gdy te 737-200 pracowaly po 8-14 godzin na dobe. (zapytaj sie starszych w LOT-cie ile oni godzin dziennie wyciagali z jednego Tu-154).

Wymieniles rozne czynniki jak korupcja, itp twierdzac ze nie chodzi o zadne (wady?) konstrukcyjne. Nikt nie twierdzi ze ten samolot zostal wadliwie zrobiony lub zaprojektowany - chodzi raczej ze technologia w tym samolocie odpwiada latom 50-tym (mimo ze sam samolot zaczal latac w ~1970) a co za tym piloci pozbawienie sa roznych ulatwien ktore upraszczaja ich robote zwiekszajac przy tym bezpieczenstwo lotu. Ten samolot nalezy do innej ery lotnictwa i pasazerow juz dawno wozic nie powinien. DC-8 jest tez bardzo dobra konstrukcja a raczej uzywaja go tylko do wozenia paczek i zwierzat.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
FL350




Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 0:11, 02 Wrz 2006    Temat postu:

slepowron napisał:
Te dane moze sa i "przykladem" ale o niczym nie swiadcza
slepowron napisał:
jest o tyle nic nie warte
W przeciwieństwe do Twoich słów, które zawsze niosą treść, wartość i rację. EOT z mojej strony. Dobranoc!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin