|
Forum lotnictwa To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabik
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KORD/EPKK
|
Wysłany: Pią 7:22, 18 Lis 2005 Temat postu: Prawie tragedia |
|
|
Jak kontroler mogl do tego dopuscic
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 8:10, 18 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Błąd. Ty nie popełniasz błędów?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lumix
Dołączył: 24 Paź 2005
Posty: 1467
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: EPRZ - Rzeszów City
|
Wysłany: Pią 12:50, 18 Lis 2005 Temat postu: Odp |
|
|
.. błądzić jest rzeczą ludzką ..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawelbelzyce
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 893
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: UL980
|
Wysłany: Pią 13:25, 18 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Witam
O mały wlos a wiadome jakby sie skonczyło. Atco kady popelnia bledy, ale praca kontrolera w jakims stopniu zobowiazuje.
Pozdrawiam Paweł
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 15:41, 18 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Na podstawie kilku zdań napisanych przez głupawego pismaka trudno cokolwiek powiedzieć o tej sytuacji. Nie wiemy, jak był pogoda, z jakiego powodu nie wiedział(zapomniał) o samolocie, jakie było wówczas natężenie ruchu i obciążenie pracą kontrolera; wreszcie: który samolot był u kogo na łączności.
Ten sam kontroler pewnie przez wiele lat pracował bez zarzutu; słabo to wygląda, jelśi zaruca mu się "jak mógł do tego dopuścić" nie mając podstawowych danych.
Konic końców zareagował prawidłowo i chwała mu za to. Wszyscy są cali i zdrowi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pawelbelzyce
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 893
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: UL980
|
Wysłany: Pią 16:58, 18 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Witam
Atco napisałes piekne slowa Przekonales mnie do Twojego stanowiska. Mysle ze nie ma sensu kontynuowanie tematu bo juz wszystko zostalo wyjasnione.
Pozdrawiam Paweł
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Pią 19:46, 18 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Pawelbelzyce napisał: | ale praca kontrolera w jakims stopniu zobowiazuje. |
Rownie zobowiazuje praca kierowcy autobusu, pociagu czy samego pilota. A ile mamy wypadkow spowodowanych bledami tych wszystkich?
Jak ktos wie jak wyeliminowac blad czlowieka to chetnie posluchamy...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Gabik
Dołączył: 06 Lis 2005
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KORD/EPKK
|
Wysłany: Sob 4:07, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Ja tam go nie osadzam. Chwala mu za reakcje w pore. No i najwazniejsze jest ostatnie zdanie : ze FAA nie pociagnie go do odpowiedzialnosci . Zastanawiam sie tylko dlaczego zlekcewazyl monit zalogi ladujacego B737 o tym ze na koncu pasa cos stoi. Pismakom tylko zalezy na tym zeby wywolac sensacje bez wzgledu na okolicznosci.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 8:16, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Może stojący na pasie dostał zgodę na start, tylko się strasznie grzebał?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Witek Z
Moderator
Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: WAW
|
Wysłany: Sob 13:19, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
slepowron napisał: |
Jak ktos wie jak wyeliminowac blad czlowieka to chetnie posluchamy... |
Jak wyeliminować błąd człowieka, to wiadomo - wystarczy z łańcucha dezyzyjnego wyeliminować człowieka . To oczywiście, up to date, jest trudne z technicznego punktu widzenia. DLatego w praktyce systematycznie ogranicza się jego rolę, poprzez: a) automatyzację, b) rozbudowywanie ścisłych procedur tam gdzie wiadomo że nawet docelowo człowiek musi zostać. No i mamy casus Airbusa - samolot coraz częściej sam decyduje. Oczywiście, czasami kończy to się lądowaniem w lesie lub waleniem w wał na Wirażowej albo próbą wyjechania na autostradę w YYZ. Ale ze statystycznego punktu widzenia jest to opłacalne.
Myślę - a bardzo jestem ciekaw opinii Atco - że zwłaścia w ATC kończy się era człowieka. Ja wiem, że trudno o tym mówić z perspektywy np.POZ, ale na niektórych lotniskach USA czy świata ruch robi się taki, że ogarnięcie tego przez człowieka będzie stawać się niemożliwe
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 14:58, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Pokrótce:
Kontrola ruchu lotniczego z grubsza dzieli się na 3 kategorie: kontrolę obszaru (to wszystko, co lata górą), kontrolę zbliżania (to, co już nie chce latać górą i zamierza schodzić do lądowania) i kontrolę lotniska (to, co jużwidać z wieży i zaraz wyląduje). Podziały można oczywiście mnożyć, ale skupmy się na tych trzech.
W kontrli obszaru stosunkowo najłatwiej wyeliminować czlowieka; to jest kontrola ruchu lotniczego sensu stricte - kontrolerzy obszaru zajmują siętylko i wyłącznie ruchem lotniczym, koordynacja istnieje tylko między poszczególnymi organami kontroli i ewentualnie między lotnictwem cywilnym a wojskowym, jest stosunkowo niewiele sytuacji konfliktowych, samolot rzadko zmieniająwysokość i lecą ze względnie podobnymi prędkościami.
W kontroli zbliżania jest już niestety więcej czynników do uwzględnienia: rózne prędkości pionowe i postępowe samolotów, dużo zmian prędkości i kierunku, wreszcie w większym niż w kontroli obszaru stopniu wpływ pa pracę kontrolera ma pogoda.
Kontrola lotniska ma ten feler, że na wieży są okna. Okna służą do tego, żeby przez nie patrzeć na pas, na pojazdy na pasie, na stada ptaków, przechodzące nad lotniskiem chmury CB. Do tego dochodzi doglądanie akcji "Zima", udzielanie zgód na zajęcie pasa przez techników, upychanie oczekującego w pobliżu lotniska pierdolota lecącego wg przepisów dla lotów z widocznością itp. itd.
W kontroli obszaru prowadzone są eksperymenty z użyciem komputerów do kontroli ruchu lotniczego (polecam stronę
[link widoczny dla zalogowanych]
Dokładny opis, w jakim kierunku idą badania: człowiek nadal ma być ostateczną instancją.)
Co do kontroli zbliżania - jestem bardzo sceptyczny.
Kontrola lotniska: no way. Nie wsiadłbym do samolotu na lotnisku, na którego wieży nie ma czlowieka.
Kto wie, w jakim kierunku to wszystko pójdzie. Pozostają dwa pytania:
-jaka władza lotnicza i kto osobiście odważy się powierzyć całkowitą odpowiedzialność za życie tysięcy ludzi maszynie;
-czy kontrolerzy nie będą przypadkiem luddystami przyszłości?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Witek Z
Moderator
Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: WAW
|
Wysłany: Sob 19:16, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
No, w wielu metrach (kolejkach podziemnych) na świecie nie ma już człowieka, więc...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Atco
Dołączył: 06 Paź 2005
Posty: 1284
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 19:59, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Ale kolejka jeżdzi w jednym wymiarze, w porywach w dwóch - jak ma po drodze zwrotnicę (którą pewnie też steruje człowiek). Prędkości też nie te.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
slepowron
Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: KOAK
|
Wysłany: Sob 19:59, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Obecnie prowadzone sa badania w USA nad czyms co sie nazywa DAG (Direct Air Ground). Bedzie to system w ktorym samoloty beda same dbac o seperacje w powietrzu na podstawie odpowiedniego softwaru. Samolot bedzie dostawac dyrektywe z ziemi, z komputera na ziemi ktory mu powie ze ma prawo np. lecic z obecnego punktu A do punktu B pod warunkiem ze spelni pewne warunki (constraints). Tymi warunkami moze byc szybkosc (+/-), brak zakretow, wysokosc, itp. Te warunki moga byc calkiem liberalne, w zalezonosci od sytuacji. Osobiscie znam grupe ludzi ktorzy nad tym pracuja. Ten system pozwoli ze jeden kontroler bedzie w stanie kontrolowac na raz wiele razy wiecej samolotow niz kontroluje dzisiaj. Wyeliminowanie czlowieka kompletnie na razie nie jest na horyzoncie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Estraven
Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 589
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Sob 20:00, 19 Lis 2005 Temat postu: |
|
|
Atco napisał: | -czy kontrolerzy nie będą przypadkiem luddystami przyszłości? |
Sądzę, że w tym przypadku nie - przynajmniej do chwili, gdy suma koniecznych do przetworzenia danych nie przekroczy fizycznych możliwości ludzkiego umysłu, obsługującego system. Potem - może i tak
Chociaż... chyba i wówczas zostawi się ludzi na wielu takich i podobnych stanowiskach, aby jakoś wyglądało, nawet jeśli w razie awarii autonomicznego systemu nie będą w stanie wykonać jego pracy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|