Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rok po tragedii Heliosa - przyczyny
Idź do strony 1, 2  Następny
 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mariusz




Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 296
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 21°26'E , 50°17'N

PostWysłany: Śro 10:05, 16 Sie 2006    Temat postu: Rok po tragedii Heliosa - przyczyny

Rok temu, 14 sierpnia 2005, doszło do katastrofy cypryjskiego samolotu Boeing 737 niedaleko Aten. Co było przyczyną tajemniczej tragedii? Na to pytanie odpowiedzi szukała ekipa kanału Discovery w programie "Lot 522".

Przygotowaliśmy dla Państwa streszczenie wczorajszego dokumentu.

więcej - [link widoczny dla zalogowanych]


źródło:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 10:20, 16 Sie 2006    Temat postu:

Oczywiscie zaden "kabel" nie byl tu "przyczyna". Glownym powodem katastrofy byla kompletna niekompetencja pilotow. Swoja droga jak czytalem obszerny raport pare mieseicy temu to nie mowilo sie o zadnym kablu tylko o zlym ustawieniu zaworu przez obsluga naziemna co spowodwalo ze system cisnieniowy nie mogl zadzialac.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 7:35, 11 Paź 2006    Temat postu:

Ostateczny raport w sprawie Heliosa jest juz gotowy i liczy ponad 200 stron - tutaj jego streszczenie na jednej stronie.


SYNOPSIS IN ENGLISH


On 14 August 2005, a Boeing 737-300 aircraft, registration number 5B-DBY, operated by Helios Airways, departed Larnaca, Cyprus at 09:07 h for Prague, Czech Republic, via Athens, Hellas. The aircraft was cleared to climb to FL340 and to proceed direct to RDS VOR. As the aircraft climbed through 16 000 ft, the Captain contacted the company Operations Centre and reported a Take-off Configuration Warning and an Equipment Cooling system problem. Several communications between the Captain and the Operations Centre took place in the next eight minutes concerning the above problems and ended as the aircraft climbed through 28 900 ft. Thereafter, there was no response to radio calls to the aircraft. During the climb, at an aircraft altitude of 18 200 ft, the passenger oxygen masks deployed in the cabin. The aircraft leveled off at FL340 and continued on its programmed route.

At 10:21 h, the aircraft flew over the KEA VOR, then over the Athens International Airport, and subsequently entered the KEA VOR holding pattern at 10:38 h. At 11:24 h, during the sixth holding pattern, the Boeing 737 was intercepted by two F-16 aircraft of the Hellenic Air Force. One of the F-16 pilots observed the aircraft at close range and reported at 11:32 h that the Captain�s seat was vacant, the First Officer�s seat was occupied by someone who was slumped over the controls, the passenger oxygen masks were seen dangling and three motionless passengers were seen seated wearing oxygen masks in the cabin. No external damage or fire was noted and the aircraft was not responding to radio calls. At 11:49 h, he reported a person not wearing an oxygen mask entering the cockpit and occupying the Captain�s seat. The F-16 pilot tried to attract his attention without success. At 11:50 h, the left engine flamed out due to fuel depletion and the aircraft started descending. At 11:54 h, two MAYDAY messages were recorded on the CVR.

At 12:00 h, the right engine also flamed out at an altitude of approximately 7 100 ft. The aircraft continued descending rapidly and impacted hilly terrain at 12:03 h in the vicinity of Grammatiko village, Hellas, approximately 33 km northwest of the Athens International Airport. The 115 passengers and 6 crew members on board were fatally injured. The aircraft was destroyed.

The Air Accident Investigation and Aviation Safety Board (AAIASB) of the Hellenic Ministry of Transport & Communications investigated the accident following ICAO practices and determined that the accident resulted from direct and latent causes.
The direct causes were:

* Non-recognition that the cabin pressurization mode selector was in the MAN (manual) position during the performance of the Preflight procedure, the Before Start checklist and the After Takeoff checklist.
* Non-identification of the warnings and the reasons for the activation of the warnings (Cabin Altitude Warning Horn, Passenger Oxygen Masks Deployment indication, Master Caution).
* Incapacitation of the flight crew due to hypoxia, resulting in the continuation of the flight via the flight management computer and the autopilot, depletion of the fuel and engine flameout, and the impact of the aircraft with the ground.

The latent causes were:

* Operators deficiencies in the organization, quality management, and safety culture.
* Regulatory Authority diachronic inadequate execution of its safety oversight responsibilities.
* Inadequate application of Crew Resource Management principles.
* Ineffectiveness of measures taken by the manufacturer in response to previous pressurization incidents in the particular type of aircraft.


The AAIASB further concluded that the following factors could have contributed to the accident: omission of returning the cabin pressurization mode selector to the AUTO position after non-scheduled maintenance on the aircraft; lack of cabin crew procedures (at an international level) to address events involving loss of pressurization and continuation of the climb despite passenger oxygen masks deployment; and ineffectiveness of international aviation authorities to enforce implementation of actions plans resulting from deficiencies documented in audits.

In the months following the accident, the AAIASB made seven interim safety recommendations: five recommendations to the National Transportation Safety Board and to the manufacturer, four of which already resulted in the implementation of corrective actions, one recommendation to the Cyprus Air Accident and Incident Investigation Board and the airlines based in Cyprus, for which corrective action had already been taken, and one recommendation to the Hellenic Civil Aviation Authority (HCAA), which also resulted in the implementation of corrective action. In addition, the FAA in the United States issued an Airworthiness Directive (AD) which informed flight crews about upcoming, improved procedures for pre-flight setup of the cabin pressurization system, as well as improved procedures for interpreting and responding to the Cabin Altitude Warning Horn and to the Takeoff or Landing Configuration Warning Horn.

The report also identifies a number of additional safety deficiencies pertaining to: maintenance procedures; pilot training, normal and emergency procedures; organizational issues of the Operator; organizational issues related to safety oversight of maintenance and flight operations by Cyprus DCA, EASA/JAA and ICAO; issues related to the aircraft manufacturer�s documentation for maintenance and flight operations; and issues related to handling by the International Authorities of precursor incident information so as to implement preventive measures in a timely manner. As a consequence of the above, in its Final Report the AAIASB promulgated an additional eleven safety recommendations, addressed to the Republic of Cyprus, EASA, JAA and ICAO.

In accordance with ICAO Annex 13, paragraph 6.3, copies of the Draft Final Report were sent on 18 May 2006 to the States that participated in the investigation, inviting their comments. The comments sent to the AAIASB by the relevant Authorities in Cyprus, the United Kingdom and the United States were taken into account in the Final Report


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Markos




Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Śro 9:26, 11 Paź 2006    Temat postu:

Nie dziwi Was fakt tak szybkiego skończenia się paliwa ?

A co do hermetyzacji, to bardzo dziwi mnie zachowanie pilota. Przecież w takim wypadku pilotów obowiązują konkretne procedury, z których jedną jest zejście do poziomu umożliwiającego normalne oddychanie, a oni wciąż się wznosili


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Śro 20:29, 11 Paź 2006    Temat postu:

Markos napisał:
Nie dziwi Was fakt tak szybkiego skończenia się paliwa ?

Samolot lecial na krotkiej trasie - dlatego mial malo paliwa.
Cytat:
A co do hermetyzacji, to bardzo dziwi mnie zachowanie pilota. Przecież w takim wypadku pilotów obowiązują konkretne procedury

Pilot nie wiedzial ze ma do czynienia z cisnieniem powietrza w kabinie (tak,mozna powiedziec ze glupawy pilot).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
meschiash
Gość






PostWysłany: Śro 23:04, 11 Paź 2006    Temat postu:

Wiadomo również, że Helios nie był młody. Miał 30 lat na karku.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Air Q




Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 171
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Katowice

PostWysłany: Pią 16:23, 13 Paź 2006    Temat postu:

meschiash napisał:
Wiadomo również, że Helios nie był młody. Miał 30 lat na karku.


30 lat...chyba troszke za dużo... Wink
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Markos




Dołączył: 04 Wrz 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Mińsk Mazowiecki

PostWysłany: Pią 17:14, 13 Paź 2006    Temat postu:

meschiash napisał:
Wiadomo również, że Helios nie był młody. Miał 30 lat na karku.


to nie usprawiedliwia błedów pilota (jeśli faktycznie scenariusz wyglądał tak jak w raporcie)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Pią 19:08, 13 Paź 2006    Temat postu:

Wiek samolotu akurat nie odegral tu najmniejszej roli.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mathy_j




Dołączył: 25 Paź 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Czw 16:57, 14 Gru 2006    Temat postu:

Pamiętajcie, że mogło zdarzyć się setki rzeczy, których komisja nie była i nie będzie w stanie odkryć. W samolocie mógł powstać wyciek itp. Pamiętajmy też, że możliwe, że komisja nie ujawniła wszystkich faktów...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Czw 22:53, 14 Gru 2006    Temat postu:

Mathy_j napisał:
Pamiętajcie, że mogło zdarzyć się setki rzeczy, których komisja nie była i nie będzie w stanie odkryć. W samolocie mógł powstać wyciek itp. Pamiętajmy też, że możliwe, że komisja nie ujawniła wszystkich faktów...

To twoje wlasne spekulacje oczywiscie i masz prawo sobie wierzyc, niewierzyc i bawic sie w roznego rodzjau konspiracje. Powiem tylko krotko ze nie masz racji i zycze ci poglebic swoja wiedza jak wygladaja tego typu prace w badaniu przyczyn wypadkow, kto zasiada w komisjach, itp.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mathy_j




Dołączył: 25 Paź 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 11:13, 30 Gru 2006    Temat postu:

Bardzo ci dziękuje i tak na pewno uczynie Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
emuela




Dołączył: 16 Gru 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Garwolin

PostWysłany: Sob 12:57, 06 Sty 2007    Temat postu:

Ależ w "katasrofach w przestworzach" był taki przypadek że komisja podała złą przyczynę zrzucając wszystko na obługę techniczną a nie na maszynę (b747).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slepowron




Dołączył: 15 Paź 2005
Posty: 1520
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: KOAK

PostWysłany: Sob 20:02, 06 Sty 2007    Temat postu:

emuela napisał:
Ależ w "katasrofach w przestworzach" był taki przypadek że komisja podała złą przyczynę.

Nie znany mi jest taki przypadek (poza krajami 3-ego swiata). Komisje sie nie myla - to programy TV w rodzaju "katastrofy w przestworzach" aby zrobic sensacje dla widzow chca z tego zrobic "pomylke". Naucz sie ze to co ogladasz w TV to zwyczajne dziennikarstwo - zadne sensacji i dramatow.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
emuela




Dołączył: 16 Gru 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Garwolin

PostWysłany: Nie 14:22, 07 Sty 2007    Temat postu:

może i masz racje... Kłucić się nie będę Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Wypadki lotnicze Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin