Forum Forum lotnictwa Strona Główna Forum lotnictwa
To tu spotykają się pasjonaci lotnictwa by troszkę o nim podyskutować.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

O co chodzi w fotografi lotniczej ?

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Zdjęcia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Wto 12:55, 13 Cze 2006    Temat postu: O co chodzi w fotografi lotniczej ?

Wywiązała nam się bardzo ciekawa - moim zdaniem - dyskusja. Nie chcąc czekać aż Krzysiek się pojawi i poprzenosi spóbuję chałupniczo odtworzyć dyskusję z tematu "Ach cóż to jest za zdjęcie".


Skoro Witku już to zrobiłeś i temat jest już tu kontynuowany nie będę nowego wątku wydzielał, bo to forum nie pozwala na przenoszenie postów, a tylko ich wydzielenie do innego tematu.
Jako że posty z tematu "Ach cóż to jest za zdjęcie" zostały tu zacytowane w całości, oryginały pozwoliłem sobie usunąć.
Pozdrawiam, Kshyhoo


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Witek Z dnia Wto 12:59, 13 Cze 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Wto 12:55, 13 Cze 2006    Temat postu:

air2air.net napisał:
KubaN napisał:
Mariusz to taki polski Steve Morris i Sam Chui w jednym Very Happy


Kuba, to jak juz mnie od Chui wyzwales Very Happy to zwroce uwage na fotki kogos, kto potrafi je robic.
[link widoczny dla zalogowanych]

Nalezy sie Lukaszowi pare slow pochwaly...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Wto 12:56, 13 Cze 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
air2air.net napisał:
KubaN napisał:
Mariusz to taki polski Steve Morris i Sam Chui w jednym Very Happy


Kuba, to jak juz mnie od Chui wyzwales Very Happy to zwroce uwage na fotki kogos, kto potrafi je robic.
[link widoczny dla zalogowanych]

Nalezy sie Lukaszowi pare slow pochwaly...


Nie wiem czy daje się tak uniwersalnie sformułować prawdziwą tezę na temat tego "o co chodzi w fotografi samolotów. Mogę się tu zupełnie bezkarnie pomądrzyć bo jedyne moje zdjęcie publicznie prezentowane to emblemat koło nicka. Chcę wszakże zwrócić uwagę na to, że mamy do czynienia z jakby trzema rodzajami zdjęć:

1. Dynamiczna fotografia ruchu reprezentowana przez Mariusza i przywołane zdjęcie Łukasza

2. Zdjęcia samolotów pasażerski w celu pokazania samolotu i już - ot taki zwykły kloc na jakimś tle - te zdjęcia może nie są artystyczne, ale w nich podniecająca jest maszyna a nie kompozycja Wink

3. Różne zdjęcia okołolotnicze - lotniska, samoloty na wysokościach przelotowych, pan bagażowy wciągnięty przez wirnik Wink itd

Nie wiem, czy można powiedzieć, że któreś są lepsze od innych. Są inne. Odnoszą się do innych emocji, a czasem nie do emocji, czasem np. mają charakter informacyjny.

Parafrazując klasyka z tego forum: A kto się ze mną nie zgadza, ten nie ma racji Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Wto 12:57, 13 Cze 2006    Temat postu:

air2air.net napisał:
Witek Z napisał:

Nie wiem czy daje się tak uniwersalnie sformułować prawdziwą tezę na temat tego "o co chodzi w fotografi samolotów. Mogę się tu zupełnie bezkarnie pomądrzyć bo jedyne moje zdjęcie publicznie prezentowane to emblemat koło nicka. Chcę wszakże zwrócić uwagę na to, że mamy do czynienia z jakby trzema rodzajami zdjęć:

1. Dynamiczna fotografia ruchu reprezentowana przez Mariusza i przywołane zdjęcie Łukasza

2. Zdjęcia samolotów pasażerski w celu pokazania samolotu i już - ot taki zwykły kloc na jakimś tle - te zdjęcia może nie są artystyczne, ale w nich podniecająca jest maszyna a nie kompozycja Wink

3. Różne zdjęcia okołolotnicze - lotniska, samoloty na wysokościach przelotowych, pan bagażowy wciągnięty przez wirnik Wink itd

Nie wiem, czy można powiedzieć, że któreś są lepsze od innych. Są inne. Odnoszą się do innych emocji, a czasem nie do emocji, czasem np. mają charakter informacyjny.

Parafrazując klasyka z tego forum: A kto się ze mną nie zgadza, ten nie ma racji Laughing


Bardzo dobrze to ujales.
Nalezy jednak zaznaczyc, ze jesli ktos inwestuje w sprzet, jest czestym gosciem na lotniskach, gdzie szuka 'innych' ujec, publikuje swoje prace na ogolnodostepnych serwisach internetowych lub w innego rodzaju publikacjach, musi liczyc sie z tym, ze wczesniej czy pozniej jego warsztat bedzie skomentowany.

Oczywiscie, ze niejednokrotnie zdjecie samolotu sluzy tylko i wylacznie celom archiwalnym. W wiekszosci przypadkow spotterzy sa w tm niezastapieni.
Jednak kazdy, kto aspiruje do miana fotografa lotniczego powinien bardziej przykladac sie do wykonywanych przez siebie prac. Powinien robic duzo, ale publikowac tylko esencje i to jak najbardziej inna od reszty wspoltworcow.
Za chwile odezwa sie glosy, ze nie wszyscy maja takie mozliwosci. No i o to chodzi. Dlatego nasze fotografie moga byc tak rozne. Ja na przyklad nie mam mozliwosci spedzac tyle czasu w rejonie EPWA, czy Bemowa. Nigdy nie zrobie takich zdjec, jakimi moze pochwalic sie Pawel Guraj, czy Wojtek Werpachowski. Lotniska aeroklubowe traktowane sa po macoszemu. Tam bardzo latwo mozna sie dostac i przy srednim poziomie komunikatywnosci zrobic calkiem niepowtarzalne foty. Ale trzeba tylko chciec Very Happy
Za to wszyscy klebia sie przy jednym plocie i powielaja te same ujecia utrwalajac zasade jednego ze spotterow
- Moje zdjecie jest lepsze.
- Dlaczego, przeciez jest takie samo jak moje?
- Moje jest lepsze, bo jest moje!!!

Najlepiej spotakc sie na Wirazowej, zeby pogadac z kumplami i przy okazji zrobic jakas fote. A pozniej jeszcze sie spotkac na browarku. W ten sposob wszyscy beda mieli to samo. No i jeszcze dupe mozna komus obrobic Very Happy
Ja od zawsze pracowalem i pracuje sam.

Dzis dobre jakosciowo zdjecie stojacego lub kolujacego samolotu mozna zrobic uzywajac aparatu za 600PLN. Kazdego jest na to stac. Dzieki temu rosna wymagania. W zwiazku z tym powinna rosnac rowniez kreatywnosc fotografa. I o jakosc apeluje, nie o ilosc...

Uwazam, ze Lukasz zrobil na ostatniej Goraszce kilka bardzo dobrych zdjec. Sa one inne. Inne, bo widac co autor mial na mysli. Wyrozniaja sie i dzieki temu bede wracal do tego autora z nadzieja na cos jeszcze lepszego w tym stylu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Witek Z
Moderator



Dołączył: 05 Paź 2005
Posty: 1095
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: WAW

PostWysłany: Wto 13:12, 13 Cze 2006    Temat postu:

Jak weźmiesz top 100 zdjęć z Anetu od początku istnienia tego serwisu, to widać wyraźnie, że najpopularniejsze są zdjęcia sytuacyjne - a to St.Maarten, a to Hong Kong, a to wiaterek zawiał lub kółeczko się urwało. Większość tych zdjęć zrobisz idiotką za 60, a nie za 600 zł.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
air2air.net




Dołączył: 12 Cze 2006
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 14:24, 13 Cze 2006    Temat postu:

Witek Z napisał:
Jak weźmiesz top 100 zdjęć z Anetu od początku istnienia tego serwisu, to widać wyraźnie, że najpopularniejsze są zdjęcia sytuacyjne - a to St.Maarten, a to Hong Kong, a to wiaterek zawiał lub kółeczko się urwało. Większość tych zdjęć zrobisz idiotką za 60, a nie za 600 zł.


Alez oczywiscie, ze takie foty sa najciekawsze. Sam je czesto przegladam. Takich zdjec nie da sie ustawic, a i sytuacje sa niepowtarzalne. Zdjecia te moga byc zrobione przez kazdego. Niewazna wtedy jest technika, ekspozycja i obiekt.
To zupelnie inna bajka...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kshyhoo
Moderator



Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 574
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 1km od EPWA

PostWysłany: Wto 15:08, 13 Cze 2006    Temat postu:

Skoro Witku już to zrobiłeś i temat jest już tu kontynuowany nie będę nowego wątku wydzielał, bo to forum nie pozwala na przenoszenie postów, a tylko ich wydzielenie do innego tematu.
Jako że posty z tematu "Ach cóż to jest za zdjęcie" zostały tu zacytowane w całości, oryginały pozwoliłem sobie usunąć.
Pozdrawiam, Kshyhoo


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kshyhoo
Moderator



Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 574
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 1km od EPWA

PostWysłany: Wto 15:32, 13 Cze 2006    Temat postu:

A już tak wracając do dyskusji. To pełen pokory przyznaję, że robienie fotek w miejscach banalnych wynika najczęsciej z lenistwa. Jadę tam gdzie jest najbliżej i najłatwiej dojechać, bo po prostu czasami mi się nie chce stać w korkach albo przedzierać przez polne "drogi". Ale...
Zabrzmi to może jak biadolenie, ale po prostu nie każdy ma możwliość robienia zdjęć w innych miejscach/sytuacjach. Ja podróżuję mało, nie pracuję w bezpośrednim kontakcie z samolotami i mam mocno przez pracę zajęty czas podczas dnia. Dlatego wiem że zapewne nigdy nie będzie mi dane robić zdjęć, choćby podobnych do zdjęć Mariusza, ale wcale nie jest mi z tym źle. Staram się jak mogę robić zdjęcia z miejsc banalnych najciekawiej jak się tylko da... Wychodzi różnie... i tu pojawia się kolejny aspekt o którym Mariusz wspominał. Ja nie mam ambicji robienia katalogu samolotów wizytujących Okęcie i nigdy nie stworzę strony jaką stworzył marcinj, bo po prostu nie taka jest moja idea tego co robię. Wolę pójść na Okęcie zrobić 300 zdjęć jednego dnia i czasami nawet nie pokazać nikomu ani jednego z nich, jeżeli nie są wystarczająco interesujące... Zdjęć poprawnych technicznie, które mogłyby dostac się na jp.net czy inne serwisy mam pewnie z tysiąc albo i więcej, ale opublikowałem ich ok. 50 i to też niektóre jak teraz widzę niepotrzebnie... A dlaczego nie wysyłam więcej? Odpowiedź jest prosta - Po co? Takich samych zdjęć tych samych maszyn są już setki, i nie widzę potrzeby żebym miał i swoje tam dorzucać.
Jak pisałem robienie zdjęć w miejscach banalnych wychodzi różnie i moim zdaniem sam fakt że udało się piętnasty raz zrobić technicznie rewelacyjne zdjęcie kołującego przy wirażowej ERJ145 Lotu nie powinno być jedynym powodem żeby je wysyłać na jp.net lub airliners.net i fajnie by było, gdyby więcej osób tak myślało Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Coddy




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 624
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 15:54, 13 Cze 2006    Temat postu:

air2air.net napisał:

Za chwile odezwa sie glosy, ze nie wszyscy maja takie mozliwosci. No i o to chodzi. Dlatego nasze fotografie moga byc tak rozne. Ja na przyklad nie mam mozliwosci spedzac tyle czasu w rejonie EPWA, czy Bemowa. Nigdy nie zrobie takich zdjec, jakimi moze pochwalic sie Pawel Guraj, czy Wojtek Werpachowski. Lotniska aeroklubowe traktowane sa po macoszemu. Tam bardzo latwo mozna sie dostac i przy srednim poziomie komunikatywnosci zrobic calkiem niepowtarzalne foty. Ale trzeba tylko chciec Very Happy


Mariusz (mogę tak po imieniu?) - zapewne domyślasz się, że oddałbym
połowę (a może i więcej) swoich zdjęć, za jedno takie jakie Ty masz
okazje robić.
Rzeczywiście dokumentowanie tego co przylatuje na nasze kochane
lotnisko jest zajęciem w jakiś tam sposób fascynującym, ale niestety
nie daje możliwości rozwinąć się fotograficznie - jest bardzo skończona
ilość ujęć jakie da się zrobić z publicznie dostępnych miejsc.
Masz całkowitą rację, że powinno się rozwijać swoje umiejętności
na mniejszych lotniskach - niestety związane jest to z czasem...
Jeżeli miałbym torchę dalej do EPWA to pewnie żadnych zdjęć
bym nie robił Sad
Oczywiście takie grupowe focenie pod płotem jest zawsze raczej
okazją do pogadania niz zrobienia zdjęcia przez duże Z - ja przynajmniej
tak to traktuję. Dobre zdjęcie w rzeczy samej najczęściej robi
się samemu (na EPWA to już praktycznie nie wykonalne Wink )

Pozdrówka,
Paweł Guraj.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
air2air.net




Dołączył: 12 Cze 2006
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 16:52, 13 Cze 2006    Temat postu:

Coddy napisał:

Mariusz (mogę tak po imieniu?) - zapewne domyślasz się, że oddałbym
połowę (a może i więcej) swoich zdjęć, za jedno takie jakie Ty masz
okazje robić.
Rzeczywiście dokumentowanie tego co przylatuje na nasze kochane
lotnisko jest zajęciem w jakiś tam sposób fascynującym, ale niestety
nie daje możliwości rozwinąć się fotograficznie - jest bardzo skończona
ilość ujęć jakie da się zrobić z publicznie dostępnych miejsc.
Masz całkowitą rację, że powinno się rozwijać swoje umiejętności
na mniejszych lotniskach - niestety związane jest to z czasem...
Jeżeli miałbym torchę dalej do EPWA to pewnie żadnych zdjęć
bym nie robił Sad
Oczywiście takie grupowe focenie pod płotem jest zawsze raczej
okazją do pogadania niz zrobienia zdjęcia przez duże Z - ja przynajmniej
tak to traktuję. Dobre zdjęcie w rzeczy samej najczęściej robi
się samemu (na EPWA to już praktycznie nie wykonalne Wink )

Pozdrówka,
Paweł Guraj.


No jasne Pawel, ze wszystko jest zwiazane z czasem. Ja na swoja fotografie od wielu lat poswiecam prawie kazda wolna chwile. Za nadgodziny w pracy nigdy nie wzialem grosza. Zawsze odbieralem sobie dni wolne. Niejednokrotnie siedzialem w nocy w pracy, zebym mogl rano wyjechac do Gdyni, wrocic wieczorem i nastepnego dnia rano znowu do pracy. Wszystko jest kwestia priorytetow i organizacji. Chciec to moc, znasz to chyba? Very Happy
Oczywiscie nie da sie wszystkiego zrobic. W tym roku na przyklad nie bylem w Berlinie, Goraszce, Minsku, czy Zlocie Dowodcow w Deblinie. Musialem wybrac. Zaluje, poniewaz sa to akurat imprezy dla mnie bardziej towarzyskie, niz obowiazkowe. Mozna spotkac sie ze znajomymi zapalencami z aparatami w dloni i wymienic doswiadczenia. Szkoda, ale mam nadzieje, ze jeszcze w tym roku bede mial okazje na takie foty Very Happy

A co do rodzaju zdjec, to musisz wiedziec, ze nawet w takim USA jest bardzo ograniczona liczba ludzi, ktorzy moga robic dos ekstremalne foty. Poza tym jest to wiekszy kraj, ma 'troche' wieksze lotnictwo i to daje troche wieksze mozliwosci.
Mozna na przyklad polatac sobie tankowcem i zrobic duzo zdjec air2air bez specjalnych procedur.

Ale niestety, zyjemy w Polsce i takie mamy realia.

Wiesz ile ja mam pomyslow, ktore moglbym zrealizowac? Tez mam zwiazane rece. Na kazdym kroku sa jakies ograniczenia i twardoglowi, ktorzy staraja sie wszystko utrudnic.

Nikt nie ma lekko Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
fotograf




Dołączył: 21 Wrz 2005
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 19:47, 13 Cze 2006    Temat postu:

taki maly OT p. Mariuszu czy moglbys zdradzic jakim sprzetem robisz zdjecia? z tego co slyszalem to canon eos 3? a jakie obiektywy i czy posiadasz jakies inne body?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
air2air.net




Dołączył: 12 Cze 2006
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 20:09, 13 Cze 2006    Temat postu:

fotograf napisał:
taki maly OT p. Mariuszu czy moglbys zdradzic jakim sprzetem robisz zdjecia? z tego co slyszalem to canon eos 3? a jakie obiektywy i czy posiadasz jakies inne body?


Zdradzic? Przeciez to zadna tajemnica. EOS 3 kupilem 5 lat temu. Pozniej byl 1V HS. W zeszlym roku przesiadlem sie na cyfre.

Body to: EOS 1D mkII
Do tego mam trzy szkla: 17-40, 24-70 i 100-400
Mysle jeszcze o jasnym 70-200, ale jak narazie baaardzo sporadycznie bym go potrzebowal. Koniem roboczym jest 24-70.
Lampa 580EX, ale praktycznie jej nie uzywam. Preferuje swiatlo zastane.

Mam tylko jedna skrzynke. Wiecej tylko komplikowaloby sprawe Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
marcinj
Moderator



Dołączył: 29 Wrz 2005
Posty: 1499
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 22:06, 13 Cze 2006    Temat postu:

Kshyhoo napisał:
Ja nie mam ambicji robienia katalogu samolotów wizytujących Okęcie i nigdy nie stworzę strony jaką stworzył marcinj, bo po prostu nie taka jest moja idea tego co robię. Wolę pójść na Okęcie zrobić 300 zdjęć jednego dnia i czasami nawet nie pokazać nikomu ani jednego z nich, jeżeli nie są wystarczająco interesujące...


wiesz, być może ja też ich nikomu nie pokazuję Smile nie mam statystyk żadnych, liczników itp. ale faktem jest, że trochę się wciągnęłem i samolot o nowej rejestracji wydaje mi się cenniejszy niż o starej. wszystko jest dość płynne i umowne, np. fascynację samolotami radzieckiej produkcji podzielam tylko do pewnego stopnia (gdzieś tak ten stopień jest w ok. Jaka-40). moja strona to w gruncie rzeczy moje prywatne archiwum zdjęć, jestem zapewne jej najczęstszym oglądającym. RAW ogląda się kiepsko, odbitek nie robię...

natomiast to, co robi Mariusz, to już nie jest spotting, tylko rasowa fotografia lotnicza. i to wykonywana doskonale, choć, jak rozumiem, nie jako główne zajęcie, tym większy podziw dla autora.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum lotnictwa Strona Główna -> Zdjęcia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin